Stort barn

Jgri000

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Er det noen her som har hatt fødsel av stort barn før og svangerskap etterpå?
Fikk dere noe bedre oppfølging senere?
Hvilken oppfølging fikk dere isåfall? :happy:
 
Jeg fødte ei på 3690 g første gang, og nummer to var 4645 g! Denne gangen må jeg ta glukosebelastning, og jeg skal få ekstra vekstkontroller. Hvor mange jeg får vet jeg ikke, skal på ordinær UL i morgen og får sikkert vite mer da. Forrige var estimert til 37-3800 g (hadde vekstkontroll av andre grunner) så det var veldig overraskende at han var så stor. I tillegg var det vanskelig skulderforløsning så jeg tviler på at jeg greier å føde noen større :nailbiting:
 
Fødte en på 4495g sist. Fikk beskjed om å ta glukosebelastning denne gangen. Uten om det fikk jeg beskjed om at jeg kun fikk ekstra kontroller hvis det blir veldig store utslag på magemål osv etterhvert. Jordmor mente at nr to fort kan bli større enn det nr en var, men det gikk helt fint siden nr en hadde jo banet vei... Ikke veldig lyst til å føde enda større unge selv om det gikk fint sist.
 
Sniker. Fødte en jente på 4380 første gangen. Komplisert fødsel hvor hun ble sittende fast. Ved nr to tok jeg glukosebelastning, fikk vekstkontroller og ble satt igang 2 uker før tiden for at nr 2 ikke skulle bli like stor :)
 
Sniker. Fødte en jente på 4380 første gangen. Komplisert fødsel hvor hun ble sittende fast. Ved nr to tok jeg glukosebelastning, fikk vekstkontroller og ble satt igang 2 uker før tiden for at nr 2 ikke skulle bli like stor :)

Så bra! Siste til meg var nesten 5 kg i 38 + 5, både jeg og hele slekten til samboer var store som barn så fikk vekstkontroll. Første gang ca 23% over, neste gang 26%, så ventet de ca en uke før jeg ble satt igang og ut kom det en på ca 40% over :wtf:
Er veldig redd for å måtte gå til termin denne gang om ikke vekstavviket er stort. Her bommet de jo med godt over 10% oppover. Så er jeg redd for at de venter så lenge at det må bli keisersnitt.
Men da håper jeg at også jeg får lovnad om å bli satt igang tidlig!
 
Fødte en på 4495g sist. Fikk beskjed om å ta glukosebelastning denne gangen. Uten om det fikk jeg beskjed om at jeg kun fikk ekstra kontroller hvis det blir veldig store utslag på magemål osv etterhvert. Jordmor mente at nr to fort kan bli større enn det nr en var, men det gikk helt fint siden nr en hadde jo banet vei... Ikke veldig lyst til å føde enda større unge selv om det gikk fint sist.

Dette jeg også er redd for, for det første at neste skal bli større og for det andre at de ikke gir særlig oppfølging fordi det gikk greit. Redd for at målene må være veeeldig høye før jeg får oppfølging.
Har jo lyst til å "kreve" å bli satt igang før tiden, men har ikke så veldig med pressmiddel, kan jo ikke nekte å føde :hilarious:
 
Fødte en på 4495g sist. Fikk beskjed om å ta glukosebelastning denne gangen. Uten om det fikk jeg beskjed om at jeg kun fikk ekstra kontroller hvis det blir veldig store utslag på magemål osv etterhvert. Jordmor mente at nr to fort kan bli større enn det nr en var, men det gikk helt fint siden nr en hadde jo banet vei... Ikke veldig lyst til å føde enda større unge selv om det gikk fint sist.

Sniker her, men herregud.. "Banet vei", for en dum ting å si :hilarious: Som om man da blir helt løs i systemet og neste unge bare vil gli smertefritt ut. Uff.
 
4330 her. Fødselen gikk kjempefort og greit. Ingen revner eller sting. Må ta glukosebelastning denne gangen. Gleder meg ikke til det :wtf:
 
4330 her. Fødselen gikk kjempefort og greit. Ingen revner eller sting. Må ta glukosebelastning denne gangen. Gleder meg ikke til det :wtf:

Det største problemet til meg med det var at d var fryktelig kjedelig! Drikken må man bare prøve å få ned så fort som mulig, jo fortere du får den ned jo lettere blir det for da smaker du den ikke så godt før det er tomt :wtf:
 
Sniker. Min var på over 5 kg. Fikk glukosebelastningstest og er henvist til vekstkontroller dette svangerskapet. Sist målte min relativt normal og var estimert til å veie rett under 4 kg ved fødsel (ble estimert og fulgt ekstra opp da også pga seteleie), men hun føk opp på skalaen de siste tre ukene, så de skal følge meg ekstra opp ift til dette denne gangen sa JM. Og jeg skulle okke gå over :)
 
jeg har født største 4414 g, men den fødselen var ikke den værste for å si det sånn... Hodeomkretsen har alt å si, første hadde omkrets på 38 cm å veide 3880g, mens ho på 4414g var bare 36 cm....
 
4500 g her, men fødselen gikk fint og raskt. Skal ta glukosebelastning denne gangen, og har selv et ønske om å ikke gå 12 dager over tiden slik som sist.
 
jeg har født største 4414 g, men den fødselen var ikke den værste for å si det sånn... Hodeomkretsen har alt å si, første hadde omkrets på 38 cm å veide 3880g, mens ho på 4414g var bare 36 cm....

Nei, har jo egentlig ikke det. Han min hadde omkrets på 37,5, håper virkelig ikke neste blir større der heller :nailbiting:
Som jeg har skjønt det etter å pratet med (få) andre, så var eneste forskjellen mellom meg og dem at jeg måtte "føde" skuldrene også. Mens til de mindre kommer hele kanskje ut etter hodet, kom hodet ut først åsså måtte jeg også presse ut skuldrene.
Vet altså ikke, men er det jeg har fått inntrykk av :rolleyes:
 
Back
Topp