Storesøster nøs rett på babyen!

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
I dagtidlig bøyde storesøster på 2,5 seg frem for å kysse lillesøster i pannen. Og der nøs hun skikkelig! I løpet av dagen ble hun syk, med luftveissymptomer... Så nå er jeg superstressa! Lillesøster er bare 15 dager... Noen som har noen trøstende ord eller beroligende erfaringer? Jeg er allerde temmelig utkjørt etter brystbetennelse og utskarping av morkakerester tidligere denne uken, så føler meg ganske "frynsete"... Tror ikke det er korona, men er så redd for alt av smitte når hun er så ny..

Sniker.
Helt umulig å holde så små storesøsken unna baby. I verste fall blir vel baby snufsete. Det gjør jo ikke noe så lenge det ikke kommer feber.

Her holdt storesøster (den gang 1,5 år) på slik med tvillingene. De ble forkjølet ganske kjapt, men det gikk fort over.

I dagtidlig bøyde storesøster på 2,5 seg frem for å kysse lillesøster i pannen. Og der nøs hun skikkelig! I løpet av dagen ble hun syk, med luftveissymptomer... Så nå er jeg superstressa! Lillesøster er bare 15 dager... Noen som har noen trøstende ord eller beroligende erfaringer? Jeg er allerde temmelig utkjørt etter brystbetennelse og utskarping av morkakerester tidligere denne uken, så føler meg ganske "frynsete"... Tror ikke det er korona, men er så redd for alt av smitte når hun er så ny..
Kan bare si at vår jente har vært mye syk, pga hun har en bror som er 19 mnd eldre. Hvis babyen får feber skal du på henne undersøkes av lege, det gjelder helt til de er 3 mnd. Ellers hvis du synes hun virker i dårlig form, dårlig allmenntilstand, så drar du og så til lege. Jenta vår hadde vel feber en gang i mnd de 6 første mnd, de tre første mnd var det tre ganger med tilhørende legebesøk. Det går jo normalt bra, og noen barn får lettere feber enn andre. Er det lillesøster eller storesøster som er i dårlig form nå?

En forkjølelse er normalt ikke noe problem. Vær obs på at kanskje babyen kan bli tett i nesen. Her sverger vi til Otribaby og nesesuger når det er nødvendig. Ellers takler babyer forkjølelser og andre basselusker normalt sett ganske bra!

Min er litt større enn din, men her har også storesøsken blitt forkjølet, og det er umulig å unngå all smitte siden det nyses både her og der selv om vi spyler storesøsken når hen kommer hjem fra barnehagen osv.

Du bør følge med på baby. De skal ikke få feber, og bruk saltvann i nese hvis baby blir tett.
Har sett mange babyer som har vært potte forkjøla og det har gått bra med alle. Typisk er at de har eldre søsken.

Men du skal være obs. Da RS-viruset er farlig for de små. Verre enn korona antakeligvis. Og det skumle er at RS-virus kan være bare som en mild forkjølelse til voksne og barn.

Back
Topp