Storesøster eller stesøster

Bruker49la

Første møte med forumet
Nå trenger eg råd/synspunkter fra dere andre.

Eg har ei datter på 6 år fra tidligere forhold som nyligt blei storesøster da eg og min nye samboer fikk barn sammen.
Mens fruen var gravid, så har vi sakt til dattara mi at hun skal bli storesøster til en gutt, og dette har hun sett fram til....å nettopp bli storesøster.
Da babyen kom, så sier eg til dattara mi; nå har du blitt storesøster. Da sier hun at hun ikke er storesøster, men stesøster, for det sier mamma. Vi ser tydeligt på dattara mi at det var et "nederlag" og ikke bli kalt storesøster for denne gutten, og det er vondt for oss å se.

Er det rett av hennes mamma og sei at hun bare er stesøster eller er det bare noe mammaen må innse at dattara er storesøster til denne gutten?
Det samme blir strengt tatt det samme hvis min dattars mor får baby med hennes nye samboer, da blir hun vel stesøster og ikke storesøster?!

Hva er "rett og galt" her? Og hvordan ville dere andre sakt det hvis dere satte dere inn i min situasjon?

Eg rekner med å bli konfrontert med mammaen til dattara mi etterhvert, for hun mener nok det er feil å kalle henne for storesøster.

Hun er ikke stesøster det er noe helt annet..Hvis din samboer har barn fra før er de stesøsken..Hun er storesøster,selv om de bare har samme far..Mine barn har bare meg som knyter dem sammen men de er brødre,her bruker vi ikke ordet halvbror :) Det kan virke som om mora er sjalu..

Hun er ikke stesøster det er noe helt annet..Hvis din samboer har barn fra før er de stesøsken..Hun er storesøster,selv om de bare har samme far..Mine barn har bare meg som knyter dem sammen men de er brødre,her bruker vi ikke ordet halvbror :) Det kan virke som om mora er sjalu..

signere. Her skal vesla bli storesøster. Vi kommer ikke til å bruke halv søster eller halvbror. Jeg ser på dem som like stilte søsken fordi om den jeg har i magen har en annen pappa en vesla.

signere. Her skal vesla bli storesøster. Vi kommer ikke til å bruke halv søster eller halvbror. Jeg ser på dem som like stilte søsken fordi om den jeg har i magen har en annen pappa en vesla.

:) jeg får fnatt av ordet halvsøsken uff, søsken er søsken..har selv 3 søsken og vi har bare samme mor men de er like mye mine søsken som hu jeg deler far med og..

Takk for svar :) Fint å se at det er fleire som har det samme syn som oss om at vesla blir storesøster og ikke "bare" stesøster.
Er nok litt sjalusi inne i bilde her ja.

Jeg ser ikke på mine ste/halsøsken som søsken. Men jeg var eldre, og det var ikke naturlig... Min bonusgutt er derimot bror til våre barn. Det var naturlig. Mener det er opp til barnet!! Det er ko greit at de vet at det er forskjell på hel og halvsøsken, men om de ønsker å hete storesøster, ja så er de det!

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Stesøsken er når de verken har samme mor eller far.

Jeg regner med at datra til typen min blir kalt storesøster når mine måneder har gått :)
å bli kalt stesøster er langt ifra så hyggelig som søster, og det høres ut som din eks er en smule sjalu. Som ekser så ofte kan være :blob5

Så lenge barna har en felles av foreldre, enten mor eller far, er det halvsøsken og ikke stesøsken. Jeg har tre halvsøsken og hadde en stebror, har aldri kalt de noe annet enn søstre og brødre. Så hun blir jo uansett storesøster. Virker som bare sjalu eks og som skal sørge for at jenta hennes ikke skal føle seg noe tilknyttet sitt nye søsken. Bare fryktelig dårlig gjort overfor søsknene. Søsken er like mye verdt om de er helsøsken, halvsøsken eller stesøsken.

Selvfølgelig er hun storesøster :)

Hun er STOLT, og dette er noe hun skal få lov til å være! Båndet mellom de to blir mye sterkere og følelsen av å skulle "passe på" også, når hun får være STORESØSTER!

Min forlovede hadde en datter fra før (nå 4 år) og vi fikk en jente sammen i november 2011. Hun har blitt referert til som storesøster hele tiden, det er jo det hun er!!

Så min mening er at din kjære har tråkket litt feil der, og at dere fortsatt kan endre på det!! Små barn kan overtales ;)

Helt klart storesøster og ikke stesøster, ja. De er i "verste" fall halvsøsken, men de har blodsbånd og er IKKE ste-noe-som-helst.

Her ønsker Jr. seg søsken, og da får han beskjed om at det må han ta opp med pappan og den nye kona hans, for der kan ikke jeg hjelpe til. ;)
Eventuelle søsken på den siden vil helt klart være lillesøster eller -bror til sønnen vår. :)

Jeg fikk barn med en mann som hadde en datter fra før, og da jeg og pappaen hennes fikk barn sammen så ble hun STORESØSTER :) Brukte aldri betegnelsen stesøster..
Hun er fortsatt storesøster til Mina og det vil hun alltid være. Nå er ikke jeg og pappaen til Mina sammen lenger, men jeg har fortsatt god kontakt med henne :)

Back
Topp