Storesøskengave?

Kakaoo

Elsker forumet
Oktoberfruene 2018
❤️Mailykke 2022❤️
Dere som har barn fra før, skal dere gi storesøskengave når baby blir født? Hva gir dere i så fall? Jeg vil ordne noe til storesøster på 3, men finner ikke helt hva jeg skal gi. Har tenkt på hodetelefoner for barn så hun kan høre på noe/ leke på iPad om hun må være litt stille med hensyn til lillebror, men vet ikke hvor spennende det er, og er litt usosialt. Tenkte også på dukke (baby born o.l.) med utstyr, så hun kan gjøre det samme med sin baby som jeg med lillebror, men hun har både vogn, dukker med klær og utstyr som hun ikke er superinteressert i. Ellers har hun ikke noen spesielle ting hun ønsker seg.

Tips eller ideer? hva gjør dere?
 
Jeg tenker også å gi en storesøstergave - men er også litt blank mtp hva. Hun har alt av dukkeutstyr, så må prøve å finne på noe annet. Følger denne tråden :)
 
Da nr3 ble født så fikk min da 4åring, storesøsteren stellebord til dukka si:) slik at vi kunne bade babyene våre:p storebroren husker jeg ikke hva fikk.. han var da 5år. Men de fikk smågaver fra andre som kom med gave til baby og:)
Nå er barna 12, 11 og snart 7år. Så denne gangen får de ikke noe:p men de to minste, jentene har vært med å handle til baby i magen, og velge ting som pledd/sengklær osv:) storebror er ikke så engasjert:hilarious: han koser litt med magen, men ja han er gutt. Så forventer ikke at han blir like engasjert:hilarious:
 
Min 12 og 11 åring får et søsken :hilarious: gave nok. De vedder også om det er gutt eller jente, så den som gjetter riktig får 50 kr :p Men koselig når de er yngre da :Heartred
Eldste var så liten da hun fikk en lillebror, så kjøpte aldri noe til henne da. Hun var 1,5 år og hadde helt klart likt å få kostymer, knerten, tegnesaker, biler, osv.
 
Jentungen her i hus er mest interessert i sko, solbriller og håndkrem, spesielt de små tubene fra Rituals. Så det får bli en sånn liten smågave. Hun er litt over 2 år…
 
Storebror her får en trøtraktor av faster - på hennes initiativ. Det skulle egentlig være toårsgave, men hun tenkte at han fortsatt var litt liten da og bestemte seg for å gi den som treårsgave i stedet. Så kom nyheten om at han skal bli storebror, og nå vil hun gi det som storebrorgave.

Som gave "fra" lillebror og oss tenkte jeg at han kan få en til av dinosaurbamsene til IKEA, eller noe lignende. Han er 2,5 år, ikke interessert i dukker, men hekta på dinosaurer, biler og generelt alt med hjul. Det trenger jo ikke å være en stor gave eller noe sånt. Det viktigste er vel at de får en oppmerksomhet, noe de blir glad for og føler seg sett oppi det hele.
 
Her får storesøster på snart to år en paraply med favorittfargene sine. Hun er veldig opptatt av paraplyer:hilarious:

I bursdagsgave (nå i april) får hun dokkevogn. Tenker gaven hun får når mini kommer skal være ganske liten, ikke på størrelse med en bursdagsgave, så da passer det å gjøre det sånn, selv om jeg tror det er vogna det blir mest stas å bruke, når vi skal trille litt med minste etc.

Det å få et søsken er i seg selv en gave for livet, men det kan likevel føles ganske traumatisk å plutselig måtte dele foreldrene med andre, så det skader ikke å gjøre litt ekstra stas på storesøsken, særlig når de er så små at de ikke klarer helt å forstå sine egne følelser. Tenker at gaven i seg selv ikke er så viktig, men at den oppmerksomheten som er knyttet til det å bli storesøster/bror kan bidra til å gjøre overgangen litt lettere.
 
Her får storesøster på snart to år en paraply med favorittfargene sine. Hun er veldig opptatt av paraplyer:hilarious:

I bursdagsgave (nå i april) får hun dokkevogn. Tenker gaven hun får når mini kommer skal være ganske liten, ikke på størrelse med en bursdagsgave, så da passer det å gjøre det sånn, selv om jeg tror det er vogna det blir mest stas å bruke, når vi skal trille litt med minste etc.

Det å få et søsken er i seg selv en gave for livet, men det kan likevel føles ganske traumatisk å plutselig måtte dele foreldrene med andre, så det skader ikke å gjøre litt ekstra stas på storesøsken, særlig når de er så små at de ikke klarer helt å forstå sine egne følelser. Tenker at gaven i seg selv ikke er så viktig, men at den oppmerksomheten som er knyttet til det å bli storesøster/bror kan bidra til å gjøre overgangen litt lettere.
Det viktigiste tenker jeg når de er små, er at ikke bare baby får gaver. Da kan det lett oppstå følelser hos de små, som ikke er kjekke.
Har aldri hatt problemer med mine barn, ang sjalusi osv. de har vært 1år, 4 og 5år når de fikk søsken. Nå er de 12,11 og straks 7. så tror neppe jeg opplever det denne gangen heller, så lenge 7åringen blir inkludert:)
 
Det viktigiste tenker jeg når de er små, er at ikke bare baby får gaver. Da kan det lett oppstå følelser hos de små, som ikke er kjekke.
Har aldri hatt problemer med mine barn, ang sjalusi osv. de har vært 1år, 4 og 5år når de fikk søsken. Nå er de 12,11 og straks 7. så tror neppe jeg opplever det denne gangen heller, så lenge 7åringen blir inkludert:)
Gaver er jo på en måte en fysisk form for oppmerksomhet. Helt enig med deg i at det er kjekt at storesøsken også får små gaver og blir gjort stas på :) Så bra at det ikke har vært noe søskensjalusi hos dere! Det kommer nok veldig an på både ungenes personlighet og hvordan deres omverden forholder seg til familieforøkelsen☺️
 
Kommende storebror på 3 år får en Playmobil Ambulanse, han har brannbil og politi fra før :p så regner med det faller i smak for en stund :) han er dog utrolig glad i alt av kjøretøy :) vurderte å få tak i lekekjøkken for han er glad i å lage mat også, men får heller kjøpe det senere en gang når lillebror også har blitt større :)
 
Her har vi en gutt på 8 som skal bli storebror, han får en liten kurv med noe godt i, og brus for å feire! Han får en aktivitetsbok han har ønsket seg og billetter til ett show i sommer som han og far skal gå sammen på, sånn han vet vi fremdeles har tid til alle i familien! Noe å se fram til sammen ❤️ Jeg syntes det er kjekt han også skal få delta i feiringen! Vi har planlagt keisersnitt og gaven er mormor som skal gi når babyen er ute!
 
Dere som har barn fra før, skal dere gi storesøskengave når baby blir født? Hva gir dere i så fall? Jeg vil ordne noe til storesøster på 3, men finner ikke helt hva jeg skal gi. Har tenkt på hodetelefoner for barn så hun kan høre på noe/ leke på iPad om hun må være litt stille med hensyn til lillebror, men vet ikke hvor spennende det er, og er litt usosialt. Tenkte også på dukke (baby born o.l.) med utstyr, så hun kan gjøre det samme med sin baby som jeg med lillebror, men hun har både vogn, dukker med klær og utstyr som hun ikke er superinteressert i. Ellers har hun ikke noen spesielle ting hun ønsker seg.

Tips eller ideer? hva gjør dere?

Jenta mi på snart 2,5 år har jeg pakket inn en rosa sparkesykkel med lys i hjulene og hjelm til som hun skal få når hun skal overnatte hos min søster så hun kan være med henne og hennes barn på sparkesykkeltur☺️
 
Back
Topp