Storesøsken

Ecinnaj

Gift med forumet
Oktoberskatter 2014
Hvordan gjør dere det med storesøsken?

Jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre overgangen fra enebarn til storesøster.
Tenkte å ta en uke ferie på snuppa fra bhg så hun også får bli kjent med lillebror og mormor kommer på besøk også.
Har lyst til å unngå søskensjalusi så godt det lar seg gjøre :)

Hvordan gjør dere det?
Har dere noen tips og triks?

Har bare en fra før vi også så jeg vet ikke helt. Men vi snakker en del om det hjemme selv om han vet det kommer en baby så påminner vi hele tiden. Har måttet snakke en del om hvor han skal være når vi skal føde. Og at han skal få komme på sykehuset etter lillesøsteren er født. Tror han er litt sjalu at vi skal på sykehuset uten han først, men forstår jo ikke at det ikke er noe for barn å være med på. Vi har gradvis tatt inn babyting slik at det ikke blir for mye overgang med en gang i huset. Han har fått lovt til å kjøpe pakke til babyen. Ellers i ettertid tenker jeg at en bruker de ledige stundene når babyen sover til å være med den andre ungen slik at den ikke blir oversett.

Det er isåfall mine tanker. Sikkert noen med erfaring som vet hvordan de vil fungere i praksis

Her skal mannen være hjemme to uker etter fødsel, og da skal storebror selv får velge om han vil i barnehagen eller ikke ( han er 5 1/2) .. Vil ikke sende han i barnehagen mens vi andre tre er hjemme, dersom han ikke har ett sterkt ønske om det selv da :) Hvor gammelt er barnet ditt da? Tror egentlig ikke det blir så mye sjalusi her, siden han er såpass stor,men jeg kan få meg en overraskelse

Her ska ho i barnehagen, så får ho kosa med beibien når ho kjeme heim ;)

Her blir det Bhg og skule :) han har fri to dager i veka! So får vere heime da!

Føler ikke vi kan ta han ut fra skulen for å være hjemme selv om vi er hjemme. Men han går ikke i sfo så det blir jo en del tid hjemme.

Vi skal prøve å ha mest mulig "normale" dager for frøkna. Så her blir det Bhg for å få ut masse energi [emoji4] og så blir det kosetid og alenetid med storesøster når baby sover. Og så skal hun selvfølgelig få hjelpe til med å hente bleier og annet til lillesøster.(storesøster blir snart 2 år)

Venter lillesøster 5.Oktober

Fint å høre tankene deres og hvordan dere gjør det og tenker dere skal gjøre det.

Her er snuppa 4 år.
Tenker at det også er litt stas å få tid med mormor da vi treffer hun skjelden og snuppa savner hun ofte.
Hun bor i sverige og det tar 7 timer å kjøre dit.
Men hun kommer oppover å skal være her en uke etter termin.

Sambo sin jobb har gått konkurs så han blir også hjemme så synes hun skal få være med oss den første uken også må hun ihvertfall ha en ferieuke til i år fra bhg.

Ellers så blir det tilbake i bhg etter den uka.
Kommer også til å være bevist på å gi hun oppmerksomhet når lille ikke trenger meg :)
Hun skal få prøve å hjelpe til med det hun vil :)

Om hun hadde gått på skole hadde hun nokk måttet dra dit hver dag, bhg er mer fleksible osv :)

Gutten vår er 4 år og vi hadde snakket mye om lille søster og hvordan vi skal kose oss sammen/ hver dagen. Her skal vi holde de vanlige rutiner. Vi tenker at han får kortere dager på bh. Vi kommer til å levere han sent(ca.9) og hente ham tidlig( ca.14) Da får han kose seg med lille søsteren og bli med å hjelpe med å hente klær/bleier.

Vi kommer til å gi ham prioritering de timene han er hjemme etter bh og til han legger seg:) Men ærlig jeg er spent.

Storebror her er 4.5 år. Han tar ei uke fri i bhg når lillebror ankommer. Å ellers så har han fri 1-2 dager i uka. Å er aldri i bhg lengre enn fra kl.09 til kl.1430.

Her har den kommende storesøster vært veldig involvert i å skru sammen babymøbler, velge diverse farger osv, prate til magen, komme med forslag til navn osv osv. Hun er helt klar for at han kommer og vil gjerne bare ha han ut.

Vi tar det som det kommer med barnehagen, tenker at hun får velge noen dager, men vil tro det blir litt kjedelig å være hjemme med en baby som nesten bare sover og en mamma som sikkert er sliten. Er veldig spent på om hvordan det blir med sjalusi for hun er veldig mammadalt og er vant til å ha meg for seg selv.

Her har storebror blitt informert og fått vært deltagende i det meste av forberedelser siden han fikk vite det i uke 12. Gleder seg veldig syns det er stas å vaske lillebror klær og gjøre i stand vogga. Sier han skal skifte bleirer og synge for lillebror:-) Så lenge minien venter med å komme ut til etter den 01. Oktober så skal han få noen dager uten barnehage men med bestemor i stede, vet og syns det er ok at han ikke kan være med på sykehuset når lillebror skal ut og at han skal få komme å hilse på etterpå. Han blir fire år i desember så litt sjalusi blir det nok, men har tatt grep sånn som tutteslutt i sommer for å minimere tilfellene:-)

Her er kommende storesøster (snart) 4 år. Har snakket mye med hun underveis om babyen og prøvd så godt det lar seg gjøre.
Noen dager er hun enig i at mormor skal passe henne når jeg skal dra på sykehuset for å få lillesøster, og at hun skal komme på besøk når lillesøster er født. Andre dager er hun helt uenig i det og insisterer høylytt på at hun SKAL være med meg på sykehuset hele tiden.

Hun hadde også en periode der hun var veldig uenig i navnet lillesøster skal ha, fordi hun ville at lillesøster skulle hete det samme som henne :P

Men hun koser og susser masse på magen min, og planlegger en masse ting hun skal lære lillesøster og vise henne.
Tenker som flere andre her at hun får få lov å bestemme litt selv om hun vil i bhg eller ikke første uken.

Og hun er vant til å få sove i min seng om natten om hun vil, og det skal hun fortsatt få lov til om hun har lyst.

Får prøve så godt vi kan å holde hverdagen så normal som mulig! :)

Her har vi to fra før. Storesøster på 4 år og kommende storebror på snart 3år. Jeg tenker i utgangspunktet at de skal få gå i barnehagen som normalt, men korte dager. Typisk kl09.30-14.30. Dersom fødselen faller før høstferieuken i skolen er det mulig at vi tar de fri noen dager og drar på hytten sammen.

Den kommende storebror er 5, og vi har involvert han hele veien med at han skal få en lillesøster.
Han har kjøpt gave til henne, "hjulpet" meg å sette i stand ting og vi har forberedt han på hvordan det blir når vi blir 4.
Han gleder seg fælt, spør meg hver dag hvor mange dager det er igjen osv.
Litt sjalusi blir det sikkert, men jeg håper at vi som foreldre greier å få han til å føle seg like ivaretatt som babyen blir.

Her er storesøster akkurat fylt 3 år og lillebror kom jo i går. Hun er veldig stolt og kry, og veldig opptatt av å være flink. Samtidig ser vi at det er litt tøft. Hun blir fortere lei seg og veldig sår for småting. Vi har forberedt henne på at jeg og lillebror blir noen dager på sykehuset, men hun ble likevel veldig lei seg da vi ikke kunne bli med hjem i går.
Vi tenker at hun går i barnehagen hver dag, men korte dager. Der får hun "vært seg selv", lekt osv og så kan hun heller kose seg med oss resten av tiden. Planen er at mannen tar lillebror mest mulig på ettermiddagen slik at storesøster får litt alenetid med meg.

Back
Topp