Storesøsken (under 3 år)- hvordan går det nå?

Håper_på

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Hei. Sniker fra juni. Hvordan har det gått med søsken hos dere, og hvordan går det nå som det har gått noen mnd? Her har vi 2 under 2 år, og storesøster er ofte knust eller illsint. Vil ikke dele mamma. Går litt bedre nå etter nesten 3 uker, men fortsatt mange raptuser med plutselig et slag i hodet på minsten osv.

Her har det gått over all forventning. Har en på 5,5 år, ei på 2,5, og nå mini på 10 uker.
Men, hun på 2,5 har utfordret mye og vært skikkelig sint på meg (ikke babyen). Det vi har gjort er at jeg ikke irettesetter/ kjefter når jeg har babyen, og vil 2åringen f.eks sitte på mitt fang må babyen til far så hun får det. Jeg ammer, men så har far babyen mye så jeg er disponibel for frøkna vår. Ting har dermed gått seg til og jeg tør å si at det har fungert for oss i hvert fall:)

Storebror her var under 3 da mini kom, har blitt 3 nå. Vi har passet på å fordele tiden mellom baby og storebror. Og når storebror ellers behøver mamma, sier han,'legge babyen i senga', eller 'pappa holde babyen', så det er jo bra. Vi har vel prøvd å ligge et skritt foran hele veien vel.
Men har lest at det er værre for de som er nærmere 2 enn 3 år, å få søsken, pga de er ikke modne nok til å dele, og det kan de jo ikke noe for, at enkelte evner ikke er utviklet enda.
Barn utvikler seg i litt forskjellig tempo også på ulike områder, så man må vel bare prøve finne ut selv hva som funker for seg i praksis. Men helsestasjon kanskje har råd :-)

Så nå når mini er nesten 4 mndr, føler jeg vi 4 som familie har landet litt, men det er jo litt skrik og skrål og meltdowns. Gjelder å lage seg noen triks opp i ermet og alltid ligge et skritt foran ;-)

Storebror her var under 3 da mini kom, har blitt 3 nå. Vi har passet på å fordele tiden mellom baby og storebror. Og når storebror ellers behøver mamma, sier han,'legge babyen i senga', eller 'pappa holde babyen', så det er jo bra. Vi har vel prøvd å ligge et skritt foran hele veien vel.
Men har lest at det er værre for de som er nærmere 2 enn 3 år, å få søsken, pga de er ikke modne nok til å dele, og det kan de jo ikke noe for, at enkelte evner ikke er utviklet enda.
Barn utvikler seg i litt forskjellig tempo også på ulike områder, så man må vel bare prøve finne ut selv hva som funker for seg i praksis. Men helsestasjon kanskje har råd :-)

Så nå når mini er nesten 4 mndr, føler jeg vi 4 som familie har landet litt, men det er jo litt skrik og skrål og meltdowns. Gjelder å lage seg noen triks opp i ermet og alltid ligge et skritt foran ;-)
Vi har mye av det samme her. Men treåringen er ikke glad i at mammatiden må avsluttes og sier da "mamma ikke ta baby" og "baby ikke sulten". Det er frustrerende for meg å gi henne all oppmerksomhet i en time, med bare god stemning, og ende opp med sutrete storesøster fordi hun må dele på mammaen sin.

Men hun forguder lillesøsteren sin og synes det er kjempestas.

Vi har mye av det samme her. Men treåringen er ikke glad i at mammatiden må avsluttes og sier da "mamma ikke ta baby" og "baby ikke sulten". Det er frustrerende for meg å gi henne all oppmerksomhet i en time, med bare god stemning, og ende opp med sutrete storesøster fordi hun må dele på mammaen sin.

Men hun forguder lillesøsteren sin og synes det er kjempestas.
Ja enig, tøft å ikke være 2 steder på en gang noen ganger...

Har gått helt fint fra første stund. Jeg får beskjed av 2 åringen om å ta lillebror hver gang han gråter:). Merker innimellom at storebror savner mamman sin. Da får han alenetid. Prøver å få litt tid sammen med storebror hver dag uten baby:)

Back
Topp