storesøsken og søskensjalusi?

simle

Flørter med forumet
Hei :) Har sett at vi er flere her på forumet som ventet nr. 2 og kanskje 3 og 4? Hvordan går det med familieidyllen hjemme hos dere? Er det søskensjalusi å spore?

Her i huset er det full fart med den lille og en stor stolt storesøster (2). Var veldig spent i forkant om hvordan 2-åringen skulle ta den nye familiesituasjonen. Det har i grunn gått ganske fint, og hun er både god med lillesøsteren og viser henne stolt frem til vennene sine! men det er helt klart sjalusi... og det kommer mest til uttrykk gjennom noen voldsomme raseriutbrudd (mot oss foreldre, heldigvis) og mye trass. Hun har alltid vært en høylytt og viljesterk liten jente, men nå ligger hun på gulvet og skriker for den minste lille ting. Heldigvis går det raskt over.

I går toppet det seg for meg. Jeg har vært alene nå i en uke. Minien som vanligvis sover hele ettermiddagen hadde mageknip og måtte bæres og trøstes, Ikke noe kjekt for 2-åringen som var trøtt etter barnehage og som også ville ha mammakos. (ja, og så var det den h*******! middagen som skulle på plass). Etter 3 timer med mer eller mindre konstant grining fra en av de søte små var det leggetid. Storesøster som er midt i den beste "klare selv -fasen"-bruker lang tid på alt og da jeg fant frem pysjen gikk hun (igjen) i vranglås. Alt dette mens minien lå grinende (alene) i sengen sin. Det endte med at vi alle gren - ikke noe kjekk opplevelse (men med friskt mot igjen i dag). Så hvordan håndterer dere andre supermammaer situasjoner der begge vil ha mammakos og hjelp samtidig? Jeg ser at det er minien som oftest må vente her noe jeg får ekstremt dårlig samvittighet for, men jeg er så redd for at storesøster skal bli mer sjalu på minien og som oftest går det raskere med det jeg skal hjelpe henne med enn å trøste mini.

Så nå er jeg spent på å få høre hvordan dere takler denne nye situasjonen :)

Å så fint du skreiv om dette ! Jeg har en gutt på 2,5 år og han er veldig flink med hu lille =) men som sagt så er det midt i trass alder, skal gjøre alt selv, og alt skal gå så himla tregt!!! hehe ja.. så det går noen kuler varmt her i heimen også .. samt jeg er trøtt og sliten etter nattevåk og at 2 åringen min våkner veeldig tidlig om morran, så jeg har suuuuper kort lunte! og da får jeg så vondt i mammahjertet mitt og ekstremt dårlig samvittighet.. kan hende jeg blir skikkelig sint av ingenting, bare sånt fjas av at han skal somle ekstra mye... og da blir jeg så lei meg at jeg nesten begynner og grine ... er jo ikke hans feil at han er i trass alder og utvikler seg..det er jo sånn det skal være.

Kevin er så forståelsesfull og hører etter når vi sier noe, som regel, men nå, er det liksom noen som blokkerer øra hans.. noe jeg tror kan være litt sjalusi, også er han veldig opptatt av og være baby han og, han vil og ha pupp , ( noe han absolutt ikke får hehe) så det gjenspeiler seg i det. trass hadde uansett kommet, og sjalusi er jo vanlig, men kan ikke si han er så veldig sjalu, ikke enda, det kan vel komme men trur han finner seg i det nå, han er så flink til og tilrette seg etter omstendighetene.

Storebror her er veldig flink med lillebror, eneste forskjell er at han har blitt litt sutrete, sutrer for ingenting noen ganger, men det går alltid fort over :)

Godt at vi er flere ;) 2åringen ligger på gulvet og hylgriner for ingenting. Vi koser og klemmer som bare det, men likevel er det litt vondt for henne hvis jeg holder babyen når hun kommer hjem ol. (Prøver jo selvfølgelig å tilpasse men ikke alltid det går.. ) Og så blir det så vondt for meg dersom jeg må legge ned babyen når hun trenger kos... Når jeg skal amme får 2åringen tilbud om en fruktskål som hun kan kose seg med sammen med oss. Hun er så stolt og god mot søsteren sin, men trassig og grinete mot oss (heldigvis). Enkelte dager syntes jeg det går bedre, men så raser det igjen.. men er jo bare 1 mnd (akkurat i dag, faktisk) siden hele hverdagen hennes ble snudd på hode og det tar jo litt tid. Jeg bare kvier meg til neste jobbeperiode for pappaen for da er det ekstra vanskelige uker.. men, det skal gå det også :)

Back
Topp