Storesøsken? Hvordan går det?

Alketa

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
August 2018
Jeg lurer på om storebror her på 1 år,7 mnd begynner å skjønne at noe er på gang. Han er mer mammadalt, begynt å gråte ved levering i barnehagen (han elsker barnehagen), skal hele tiden sitte hos meg og plutselig har ammingen virkelig blitt økt, og jeg som trodde vi var på vei til å slutte har plutselig begynt med amming flere ganger på dagen igjen... Og gutten som før koste med puppen og når jeg ba han slutte tok hånden vekk med engang, nå får jeg bare "nei" i retur når jeg spør om han kan fjerne hånden fra puppen :-p

Kan jo være tilfeldig og kanskje håpe på et utviklingssprang som snart slutter...

Merker dere noe på kommende storesøsken?

Her er storesøster på 1 år og 10 mnd ikke påvirket i særlig stor grad. Tror ikke helt at hun skjønner greia, selv om hun peker på magen og sier at "lillebol" er der inne. Vi ammer ikke lenger da, sluttet med det i september i fjor.

Tipper reaksjonen kommer når lillebror kommer, og hun skjønner at han har kommet for å bli ;)

Minste min er 5 snart 6 år. Han har vært veldig mammadalt hele tiden. Nå er han blitt pappadalt. Han har nettopp hatt en periode der han har vært sint i barnehagen. Men det gikk over fort. Han er litt sjalu siden lillesøster får så mye. Men jeg har forklart han at hun har ingenting fra før. Jeg inkluderer alle barna i de tingene jeg kan. I dag har barna fri så vi har vært og kjøpt smokk og såpe og slikt til lillesøster.

Her bonusdatter 10, og før eg flytta inn hadde ho pappa åleine, før ho plutselig måtte dele oppmerksomheten med meg, men eg har holdt meg i bakgrunnen når det er veldig tydelig at ho vil ha pappakos åleine. Veldig spent på korleis det går no når lille kjem, og det ikkje kan styrast! Ho gler seg veldig til å endelig blir storesøster, men veit ikkje om ho forstår at det innebær at ho sannsynligvis ikkje får så mykje åleinetid med pappa når ho ynskjer det! Men eg håper det går bra!

Her bonusdatter 10, og før eg flytta inn hadde ho pappa åleine, før ho plutselig måtte dele oppmerksomheten med meg, men eg har holdt meg i bakgrunnen når det er veldig tydelig at ho vil ha pappakos åleine. Veldig spent på korleis det går no når lille kjem, og det ikkje kan styrast! Ho gler seg veldig til å endelig blir storesøster, men veit ikkje om ho forstår at det innebær at ho sannsynligvis ikkje får så mykje åleinetid med pappa når ho ynskjer det! Men eg håper det går bra!
Bonusdatter er 10 skulle det stå!

Storesøster på 5 tar det forløbig kjempe fint :-) har hatt en periode der hun var veldig mammadalt, og ikke ville jeg skulle gå fra Bhg om morgenen osv. men nå går det veldig fint, og på tirsdag var hun med på jordmorkontroll og var jordmor sin hjelper når hun skulle måle magen, lytte osv. Hun var sååå stolt :-) vi prøver å ha fokus på henne, og har gitt beskjed til besteforeldre at når lillebror kommer så skal fortsatt storesøster få den første oppmerksomheten når de møtes. Hun har vært eneste barnebarn i 5 år, og lillebror merker ikke om besteforeldre først henvender seg til storesøster. Han ligger bare der :-) tror det kommer til å gå veldig fint, og jeg bare gleder meg så utrolig til å se de to sammen <3

Storebror på 4,5 år virker det som gleder seg, og han er veldig stolt og nysgjerrig. I forrigårs hadde han sagt til pappaen at han ikke liker brødskive med egg og kaviar, men når han ble storebror trodde han at han likte det :laughing002

Han hadde fått for seg at alle som blir storebror må begynne på skolen da. Fordi storebrødrene til de han går med i barnehagen går på skolen. Men så var det en annen gutt i barnehagen som ble storebror for et par uker siden, og da kom han helt forbauset hjem og fortalte at Casper skulle fortsette å gå i barnehagen selv om han hadde blitt storebror.. Så da måtte vi ta en prat og forklare litt :-)

Men det blir nok en overgang for han som har vært enebarn i 4.5 år. Han er veldig klengete når han vet jeg skal være bort en kveld/natt/dag.. Har alltid reist jevnt med jobben, og det har aldri vært et problem før. Men nå blir han veldig kosete når jeg skal dra noe sted.

Back
Topp