storebror skal slutte med bleier

preggysue

Blir kjent med forumet
Hei, Har en gutt på 2,5 år. Jeg tenkte at vi skulle slutte med bleier i helgen. Noen som har noen tips? Han går mye på potte/do nå, og vi har snakket om å slutte. Til dere som har vært igjennom dette før, tok dere bare bort bleiene og skiftet uten å si så mye?

Jeg ville prøvd på dagen først og ventet litt med nattbleien;o)

Har ikke vært borti det, men oppdater gjerne :) . Mi er bare 1år og 5mnd.. men hu var lenge flink til å gå på potte,og lager shhh.. lyd når hu tisser i bleia... så skal prøve å bli litt flinkere å følge opp og tilby do.. (nekter plutselig potte). hjelper og å gå uten bleie ei lita stund, da vil hu bæsje, og da er det om å gjøre å vær kjapp og ta hu på do ;) 
Hvor lenge har dere trent på do/potte??
vi har ikke vert så veldig aktive, men når hu sjølv sier i fra nå, så tenker jeg det er like greit å benytte meg av sjangsen,før hu ikke "gidder" :P 

Masse lykke til,er nok lurt å rose hver gang han går på do,sjølv uten "hell", og bare ta de uhella som kommer uten særlig fokus på det.. er det jeg kommer til å gjør tenker jeg. 

vi tenkte å prøve på dette til sommeren for da kan han gå litt naken i "varmen" ;) i bhg går han på do etter måltider, så bør vel begynne med det samme her også :/

snuppa mi sluttet i sommer.. da var hun 2,5 ca... da hadde hun vært "bæsjefri" i nesten et halvt år (skryte) men tisset fortsatt MYE.. sluttet først hjemme, deretter i barnehagen.. tok det veldig gradvis.. Mest på hennes eget initiativ.. og at hun fikk være med i butikken å kjøpe truser.. kjøpte de hun likte og at hun fikk ikke ha truser åppå bleien.. KUN om hun valgte å gå uten.. 

Mer som "neeeei, vi kan jo ikke ha truse på beleia" tulle tone.. ikke streng lissom;) ^

ellers gikk det bare slag i slag.. og etterhvert som ukene gikk så hadde vi plutselig masse bleier både hjemme og i bhg, fordi vi fortsatte å kjøpe av gammel vane:) 

en i barnehagen sa at så lenge du klarer å stå opp med en gang de våkner så er det null stress å sove uten bleie om natta..  Så vi bare tok den også vekk med en gang. hun har ALDRI uhell om natta.. heller ikke hatt det...

det eneste vi har er når hun løøøper til doen og ikke rekker og både få av buksa OG lukke opp toalettet før hun tisser.. blir kjempe lei seg.. men da blir vi bare enige om at det var godt det var på flisene på badet.. og ikke i sofaen:) så dusjer hun bare;) 

Lykke til!! spennende:)

Poden har tisset og bæsjet på do siden han var baby. Vi har holdt ham over do noen ganger hver dag og det fungerte veldig fint. Den sommeren han var 2,5 kuttet vi ut bleiene hele sommeren og det gikk etterhvert ganske bra, men da han skulle tilbake i barnehagen skled det ut. Han klarte fint å si i fra at han måtte tisse, men hvis de var ute rakk han ikke å komme seg inn for  bæsje. Barnehagen var villig til å fortsette å skifte utbæsjede klær, men vi bestemte oss for å ta en pause. Etter ett par måneders pause sluttet vi skikkelig da han var tre år. Da ble han helt tørr på en uke og sluttet med nattbleie like etter.

Det er fint å la ham gå bleieløs i helgene og på ettermiddagene, men jeg ville ikke regnet med at han er tørr etter bare ei helg. Ting tar litt tid.

Back
Topp