Storebror har endret seg helt!!

JDJ

Glad i forumet
Han hår gått fra å være snille gutten, som kunne finne på teite ting innimellom, men forsto at det ikke var lov når vi ga beskjed.
Til å bli den irriterende *********, og jeg liker ikke forandringen. Han hører ikke på noe av det jeg sier, når jeg gir han beskjed om å gi seg, eller at han skal gjøre noe bare driter han i det. Han har begynt å le når noen får vondt, er voldsom, i det hele tatt. Vel og merke er han ikke sånn hele tiden, det hende det skimter til meg gode gamle gutten min, men oftere og oftere er han en eitel!!

Er det pga meg, noe jeg gjør galt.. Kan dette være en adferd han har fra barnehagen, jeg har sett at det er ihvertfall tre stk jeg har reagert veldig på at er veldig rampete, eller kan dette være sjalusi?? Det begynte mer og mer etter han byttet BHG for noen uker siden?

HAr desverre ingen svar å gi deg, men råder deg til å forhøre deg på generelt også - der er det nok flere med erfaring med det[:D]

Er jo ganske vanlig at man endrer litt atferd etter man har begynt i barnehage da.
Mye nye inntrykk, og kan nok fort ta litt fra andre barn i barnehagen, men kan jo være det bare er en overgangsfase ? [:)]

Jenta mi endret seg totalt da hun begynte i barnhage.

Vil hvertfall ikke tro det er noe du gjør, men kan jo ta det opp med barnehagen ? [:)]

Takker for svar!!

ORIGINAL: Stor og lillesprett

Er jo ganske vanlig at man endrer litt atferd etter man har begynt i barnehage da.
Mye nye inntrykk, og kan nok fort ta litt fra andre barn i barnehagen, men kan jo være det bare er en overgangsfase ? [:)]

Jenta mi endret seg totalt da hun begynte i barnhage.

Vil hvertfall ikke tro det er noe du gjør, men kan jo ta det opp med barnehagen ? [:)]

Ja tenkte høre litt med barnehagen, har jo gått i barnehagen før, men den var jo mindre, så har tenkt litt i de baner at der fikk jo hver og en mye mer oppmerksomhet i forhold til at de når er dobbelt så mange barn å ikke noe særlig flere voksne.

Er de mulig at du ser starten på 3-års trassen? Det er en grunn til at flest hørselsundersøkelser utføres nettopp i årene mellom 3 og 4. I så fall blir det bare verre - før det forhåpentligvis blir bedre en dag (jeg venter enda). Det å ikke høre etter, å ikke bry deg om hva du ser osv, er ganske typisk 3-åring i trass...

Det kan naturligvis være flere ting også. Søskensjalusi?

ORIGINAL: Fru Riskorn

Er de mulig at du ser starten på 3-års trassen? Det er en grunn til at flest hørselsundersøkelser utføres nettopp i årene mellom 3 og 4. I så fall blir det bare verre - før det forhåpentligvis blir bedre en dag (jeg venter enda). Det å ikke høre etter, å ikke bry deg om hva du ser osv, er ganske typisk 3-åring i trass...

Det kan naturligvis være flere ting også. Søskensjalusi?

har tenkt litt på søskensjalusi, men han er en engel hele tiden mot henne ingen ting av dette går utover hun, om jeg ikke kommer med en gang hun griner når de har lagt seg roper han på meg for å si at hun griner at jeg må gå inn til hun osv..

hvis dette er 3 års trassen så håper jeg det går fort over.. Har ikke tålmodighet til dette kjenner jeg, å blir litt redd når jeg vet at jo bedre jeg takler det jo bedre fobilde er jeg til hvordan man skal reagere på sinne osv.. VANSKELIG

Her har storebroren begynt med 3års trassen alt (varte vel i et halvt år med bedre og værre perioder).. Har blitt bedre nå etter at han begynte på stor avdeling på barnehagen med flere utfordringer, og håper det skal fortsette slik.

Vil nok tro det bare er en fase som de må igjennom [:)] Storebroren her har forresten også bare vært kjempesnill med lillebror hele tiden. Koser og passer på, leker og styrer og passer på at vi alltid passer på knøttet om han gråter. MEN jeg merker han er sjalu likevel, men han lar det gå utover oss (spesielt meg) i stedenfor han.. Det kan være ved å helle vann på gulvet, kaste ting på gulvet, ikke høre etter osv.

Følte en periode her som vi hadde feilet i oppdragelsen.. men nå som det ser ut som at stormen har stilnet litt, så skinner gogutten vår igjennom igjen [:)] Da ser vi at vi har gjort noe riktig i hvertfall!

Så jeg vil tippe 3års trass blandet med sjalusi og kanskje han er litt usikker på hvilken "rolle" han har i barnehagen? Er ikke bare-bare å være liten heller [;)]

ORIGINAL: Isilra

Her har storebroren begynt med 3års trassen alt (varte vel i et halvt år med bedre og værre perioder).. Har blitt bedre nå etter at han begynte på stor avdeling på barnehagen med flere utfordringer, og håper det skal fortsette slik.

Vil nok tro det bare er en fase som de må igjennom [:)] Storebroren her har forresten også bare vært kjempesnill med lillebror hele tiden. Koser og passer på, leker og styrer og passer på at vi alltid passer på knøttet om han gråter. MEN jeg merker han er sjalu likevel, men han lar det gå utover oss (spesielt meg) i stedenfor han.. Det kan være ved å helle vann på gulvet, kaste ting på gulvet, ikke høre etter osv.

Følte en periode her som vi hadde feilet i oppdragelsen.. men nå som det ser ut som at stormen har stilnet litt, så skinner gogutten vår igjennom igjen [:)] Da ser vi at vi har gjort noe riktig i hvertfall!

Så jeg vil tippe 3års trass blandet med sjalusi og kanskje han er litt usikker på hvilken "rolle" han har i barnehagen? Er ikke bare-bare å være liten heller [;)]

Helt enig! Her i huset er det faren som får unngjelde for søskensjalusien. Stakkars mann!

Og, ingen av oss (tror jeg) takler 3-års trassen sånn som vi skulle ønske. Herlighet så mye jeg har kjeftet!

Jeg kjenner meg veldig igjen i mye av dette! Men her er det ikke etter bhg start, det bare kom gradvis..
Å det er så slitsomt at han han aldri hører etter, holder seg ikke unna ting som er farlige for han enda så mange ganger jeg har prøvd å forklare konsekvensene for han..
Er tidvis så frustrert at jeg har beskyldt han for å være dum ([&o]), for når jeg prøver å forklare han noe ser det ut som at det ikke trenger inn.. Han står bare der å ser dumt på meg![8|]

Tror jo også egentlig at det bare er en fase, men det er så tungt å langdrygt mens den varer!

Kombosuppe delux!
Prøv så godt det lar seg gjøre å ikke reagere med sinne og kjeft. Innfør heller konsekvenser for dårlig oppførsel. Ala mister en leke, gode, må sitte i time-out. Det er en frustrerende alder, også for barnet.

Back
Topp