Storebror ga baby (7mnd) kumelk. Hva nå?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Mens jeg laget snille storebror brødskive nr 2 fant han ut at lillebror på 7 mnd skulle ha melk. Og ga han kunmelk fra tutekoppen sin . Lillebror fikk nok 3-4 slumrer før jeg fikk stoppet den omtenksomme storebroren :rolleyes:

Men, hva skjer nå? Babyer skal jo ikke ha kumelk. Kan han bli syk? Få vondt i magen ? Noe jeg kan gi for å motvirke problemer?

Ringte mamma og spurte. Hun påsto at i gamle dager hadde de ikke tid å amme døgnet rundt slik vi tuller med nå for tiden . Så de spredde på med utdanna kumelk fra tidlig alder og fast føde fra 2 mnd. Og alle overlevde det. Vel hennes svar og kompetanse tar jeg med en knipe salt :knegg:
 
Det går nok helt fint! Var jo ikke mange dråpene heller så vist jeg forstår?

Var nok et par fulle slurker s Er sånn tutekopp med myk tut(avent) . Lillebror pleier å bruke sånne til vann og drakk derfor frivillig da storebror putta den i munden .

Men håper på at de går greit og at han ikke får voldsomt vondt i magen eller noe :)
 
Det går nok helt fint. Er forskjell på kumelk som engangstilfelle og som fast innslag i kosten ved 7 mnd. Hvis babyen spiser Nestlé grøt eller tilsvarende så er det litt kumelk i den, og hvis det går bra uten magevondt så gjelder nok det samme nå
 
Babyer under 10 mnd skal ikke ha kumelk på grunn av at det hemmer opptak av jern i kosten som blir inntatt der og da, så ingen skade skjedd :)
 
Det kan jo hende at minsten kan få litt vondt i magen siden han ikke er vant til det, men ellers er det ikke noe problem med et slikt engangstilfelle :)
Ikke lett å skulle være snill storesøsken, her var det godteri som ble delt etterhvert som minstemann vokste til :hilarious:
 
Mest sannsynligvis går det helt fint :) Kan få vondt i magen, men ellers er greia med å ikke gi kumelk pga dårligere jernopptak.
 
Som de andre sier, ingen stor skade skjedd.

Jeg er forøvrig fostret opp på hjemmelaget mme, kokt på kumelk, fra jeg var under er halvt år. Mamma mista melka når jeg var 4 mnd gammel i løpet av et 3 dager langt migreneanfall, og jeg kastet opp av kjøpt mme så mormor kokte etter oppskrift fra rett gamle dager.

Jeg levde fint opp likevel. Men anbefaler det ikke til andre av den grunn, altså. Bare for å bekrefte at din mor har nok rett, utvannet kumelk var ikke uvanlig som mme før i tiden.
 
Mens jeg laget snille storebror brødskive nr 2 fant han ut at lillebror på 7 mnd skulle ha melk. Og ga han kunmelk fra tutekoppen sin . Lillebror fikk nok 3-4 slumrer før jeg fikk stoppet den omtenksomme storebroren :rolleyes:

Men, hva skjer nå? Babyer skal jo ikke ha kumelk. Kan han bli syk? Få vondt i magen ? Noe jeg kan gi for å motvirke problemer?

Ringte mamma og spurte. Hun påsto at i gamle dager hadde de ikke tid å amme døgnet rundt slik vi tuller med nå for tiden . Så de spredde på med utdanna kumelk fra tidlig alder og fast føde fra 2 mnd. Og alle overlevde det. Vel hennes svar og kompetanse tar jeg med en knipe salt :knegg:
Det er ikkje farlig. Grunnen til at små barn ikkje skal ha melk er fordi det hemmer opptak av jern, men når det var en engangshendelse så er det ufarlig.
 
Ikke farlig. Nr 3 her med sine 2 søsken og er 8.5 mnd som vil si at han vil ha alt de har. Han har smakt is uten problemer. Min far fikk geitemelk i flaska som baby.
 
Ikke noe problem. Som flere skriver han kan få litt vondt i margen siden han ikke er vandt til det, men tviler på det siden det var så lite. Kumelk er ikke farlig for babyer, men det hemmer jernopptak og derfor er det ikke anbefalt å bruke det
 
Du har fått gode og riktige svar her allerede. Vil også bare si det, at melk er ikke farlig for baby. Anbefalingen er bare fordi det er så viktig med jernopptak, og kumelk hemmer jernopptaket.

Mme er lagd på kumelk, og feridggrøt består av MME igjen, så hvis det skulle være at han reagerer på melk, har dere sett det allerede ved innføring av evt. Mme/grøt :)
 
Regner med at du ville skrevet det hvis han hadde allergi. Går derfor utifra at han ikke har det. Da går det helt fint, og du trenger ikke å bekymre deg. Grunnen til at de ikke skal ha så mye kumelk før de er et år, er fordi proteinene i melk er vanskelig å bryte ned for en umoden tarm, og dermed kan hindre opptak av andre viktige vitaminer og mineraler. Men som flere skriver, så er det faktisk kumelk i mange barnematprodukter, så er par sluker er godt innafor hva de tåler.
 
Nå har hun vel fått svar:p Alle skriver jo det samme, så hun har sikkert skjønt det nå.
 
Fjerner det jeg skrev for det var jo totalt feil. Takk til nestemann som oppklarte feilen :)
 
Last edited:
Det er den første artikkelen jeg har lest hvor det faktisk står at melk hemmer opptak av jern. Og jeg har lest endel frem til nå.

Da tror jeg google-fu'en din er litt ødelagt :) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21462112/ Det er en gammel artikkel, så usikker på relabiliteten, men det står hvertfall at det kun er der og da den motvirker opptaket. Selv har jeg fått beskjed om at det bør gå noen timer mellom inntak av jernholdige produkter og melk/koffein, da jeg basically er fri for jern :hilarious:

Edit: hjerne ikke virke, virka litt ufin skrivemåte. Det var ikke meningen :)
 
Last edited:
Da tror jeg google-fu'en din er litt ødelagt, for det er lett å finne artikler som relaterer til det :) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21462112/ Det er en gammel artikkel, så usikker på relabiliteten, men det står hvertfall at det kun er der og da den motvirker opptaket. Selv har jeg fått beskjed om at det bør gå noen timer mellom inntak av jernholdige produkter og melk/koffein, da jeg basically er fri for jern :hilarious:
Ja man skal heller ikke ta jerntilskudd sammen med melk, nettopp fordi det hemmer opptaket...
 
Back
Topp