Store symfyse-fundusmål uke 24

Adive

Første møte med forumet
Hei!

Var hos jordmor forrige uke, målte symfyse-fundus til å være 27 cm. Hun brukte en stund på å finne toppen av livmoren, kan være fordi jeg har litt ekstra på kroppen. Skal tilbake igjen for å ta nye målinger om to uker. Noen andre med høye mål? Er redd for at barnet er stort, eller at noe annet kan være galt. Jordmor sa ikke så mye selv, annet enn at jeg hadde høye mål og at det var litt merkelig i følge henne.
 
Kan være at magen vokser i "rykk og napp", så er litt tidlig å si etter første måling om dette er veldig avvikende eller om det kun er et øyeblikksbilde for nå. Derfor jordmor kaller deg inn til ny kontroll om 2 uker for å se hvordan veksten fortsetter. Mistenker man at det er noe avvikende blir man henvist til spesialisthelsetjenesten/ultralyd for å følge opp.
 
Har ikke blitt målt enda, og aner ikke om jeg selv måler rett. Måler hvertfall 23 cm nå i uke 25. Men om jeg har klart å kjenne toppen av livmoren er jeg usikker på :p
 
Hva er normal lengde?

Sist hadde jeg også stor Symfyse-fundusmål. Det viste seg at jeg hadde for mye fostervann.
Kanskje be de måle ved neste ul? [emoji4]
 
Jeg har en baby som vokser fortere enn normalt i magen, men symfuse-målet var mindre enn normalt. Det trenger altså ikke å bety noe[emoji6] Er spent på neste kontroll nå!
 
Legen målte 25 cm, uke 24 [emoji4] Han spurte om jeg hadde tungt for å puste til tider. Jeg sa at jeg hadde det, og det skjønte han godt. Lillebror i magen ligger veldig høyt, hele tiden! Dette er nr 3, har 2 jenter fra før, og de lå aldri så høyt. Gleder meg til han beveger seg litt nedover :)
 
Hadde 23 cm ved uke 23. Så ligger litt over, lå enda mer over sist, og da kom det en stor jente på 4,2 kg og 54 cm lang, to dager over termin! Så håper at denne babyen her er litt mindre :happy:
 
Målte nå på tirsdag. Akkurat gått inn i uke 24 og hu målte livmora mi til 28 cm. Var over snittet sist graviditet, men tror ikke jeg var så mye over "normalen" så tidlig da. Da kom en fin gutt på 3962 gr og 51 cm. Så var jo rimelig normal størrelse på han, i forhold til hvor stor livmoren var.
 
Jeg lå 2 uker foran skjema på kontroll i går. Så jeg skal på ul i feb for å måle fosteret. Var på ul sist i des og da viste mål av magen at han lå over gjennomsnittet. Håper inderlig jeg slipper stor baby.. siste barnet mitt var 3740, og det er litt stort til å være jente :p
 
Jeg ligger en god del over også. Skal henvises til UL rundt uke 36 for å se hva det er som skjer der inne ;)
 
Jeg lå også høyt sist (mener det var 25 i uke 24). Skal på kontroll på tirsdag, så er veldig spent på om utviklingen har fortsatt. Har ikke gått opp mer i vekt, men navlen har poppet, så jeg må ha økt noe :).
 
Var til jordmor og målte idag, 24+6, lå på 24,5cm. Skal på vekstestimering i uke 30.
 
Var hos jordmor for tre dager siden. Var da 26+4 på vei. Hun målte SF til 24cm. Hun sa det viktigste var at kurven går jevnt oppover, og at den ikke stagnerer, går ned, eller plutselig høyt opp.
 
Jeg har både med første og nå med andre symfyse-fundusmål som er i minste laget... Fødte likevel ei jente på 3770 en uke før termin... Og vekstestimeringa dagen før fødsel viste rett over 3000... Så målene kan være misvisende [emoji57].
 
Jeg var hos legen denne uken. Hun målte 29 cm (uke 27). Hun var ikke bekymret siden det var fin vekst fra forrige gang og jeg hadde ikke gått opp mer i vekt siden sist.

Forrige gang (uke 23) målte hun 25 centimeter, men på ultralyd samme uke sa jordmor at babyen lå akkurat på gjennomsnittet - midt på grafen (mens jeg selv ligger høyt). Enn så lenge er jeg ikke spesielt bekymret :).
 
Back
Topp