Store smerter etter vaginal fødsel

Snuppeguri

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Marsboerne 2023
Hei!

nå er det 10 dager siden fødselen, og jeg føler det bare blir verre.

Snuppa glemte å rotere ned bekkenet, og bare stupte rett ut samme veien som hun lå inne i magen. Dette resulterte selvfølgelig i litt rifter og klipp.
Ble ett klipp i perineum + rifter grad 2.
noen av riftene var ganske høyt oppe i fødselskanalen og vanskelige å sy sammen. De endte opp med å sy i over 1 time i fødesengen.

De siste dagene sliter jeg veldig med å stå oppreist / gå pga store smerter.
Vanskelig å si hvor smertene sitter, men ganske sikker på at det ikke er i perineum og derfor ikke forbundet med klippet.
Smerten minner meg litt om den smerten i det jeg skulle føde ut hodet. Den brennende smerten når hele underlivet står i spreng. Føler det er vondt i alt fra kjønnsleppene og inn i hele vaginaen.
Var ikke så vondt i dagene etter fødsel.

er dette normalt..? Hvor lenge skal jeg ha såpass vondt? Noen med erfaring?

nevnte det for jordmor men hun var veldig sånn «ja huff, det er vondt der nede» men føler ikke hun skjønte hvor vondt det faktisk er

Hei!

Snuppa glemte å rotere ned bekkenet, og bare stupte rett ut samme veien som hun lå inne i magen. Dette resulterte selvfølgelig i litt rifter og klipp.
noen av riftene var ganske høyt oppe i fødselskanalen og vanskelige å sy sammen. De endte opp med å sy i over 1 time i fødesengen.

Vanskelig å si hvor smertene sitter, men ganske sikker på at det ikke er i perineum og derfor ikke forbundet med klippet.
Smerten minner meg litt om den smerten i det jeg skulle føde ut hodet. Den brennende smerten når hele underlivet står i spreng. Føler det er vondt i alt fra kjønnsleppene og inn i hele vaginaen.

nevnte det for jordmor men hun var veldig sånn «ja huff, det er vondt der nede» men føler ikke hun skjønte hvor vondt det faktisk er
Uff, det hørtes ikke godt ut! Jeg opplevde også klipp og noe rifter. Dessverre fikk jeg lite info, bortsett fra i fødesengen da jeg var susete etter påkjenningen og epidural, så jeg vet ikke hvor mye de sydde. Men de holdt på lenge med meg også, og det blødde en del. Men du må altså ta mitt svar med en klype salt!

Jeg hadde veldig vondt de første 5-6 dagene, før det ble bedre, for så å bli verre igjen. Da var det stingene som strammet slik at det ble veldig vondt. Jeg hadde også smertetopper innimellom og dager der jeg var sikker på at jeg hadde en infeksjon. Dette sto på fjorten dager omtrent . Heldigvis gikk det bra av seg selv.

Min første tanke ut fra det du beskriver, er likevel at du kanskje bør kontakte enten fastlege eller barselavdelingen på sykehuset. Du er vel fortsatt pasient der, hvis det bare er 10 dager siden fødsel? Da får du i alle fall en kvalifisert vurdering fra en lege når det gjelder infeksjonsfare eller evt andre komplikasjoner. Min erfaring er dessverre at jordmødre på helsestasjonene er så mangt.

Lykke til!:Heartred

Jeg hadde også en tøff fødsel med klipp og rift grad 3. jeg ble plutselig veldig dårlig ca 10-14 dager etter fødselen og fikk ekstremt vondt i underlivet. Det var faktisk mye vondere da enn i dagene rett etter fødselen, husker jeg gråt veldig mye da det var helt forferdelig!

Viste seg at jeg hadde infeksjon og noen av stingene hadde løsnet. Så ta kontakt med barsel der du fødte og be om å få komme inn til kvinneklinikken (eller avd) for en undersøkelse.

God bedring!

Hei!

Uffda, dette hørtes ikke godt ut! ♥️ I Bergen (hvor jeg bor) vet jeg at de har riftpoliklinikk inne på poliklinikken for gravide og mødre. Har de noe tilsvarende der du bor? Isåfall ville jeg tatt kontakt der og bedt om å få en time. Mtp at de har journalen din og du har født der trenger du gjerne ikke henvisning fra fastlege, og det er sikkert en gynekolog som tilser deg, noe som er en fordel. Har du tatt smertestillende? Ble tipset av jordmor om at Paracet og Naproxen eller evt Ibux pleide å fungere fint for den type smerter. Masse god bedring! :love017

Hei!

Høres ut som du egentlig har smerter i bekkenet, og ikke i sårene? Ut fra det du beskriver tenker jeg du bør kontakte fastlege eller jordmor. Riftene gjør jo også kanskje primært vondt når du sitter osv. Det tar en tid før kroppen kommer seg tilbake, men synes det du beskriver er litt annet og mer vondt enn det vanlige.

Innenfor de første 14 dagene etter fødsel kan du kontakte sykehuset og det ville jeg gjort.
Jeg ble klippet men etter dag 5 opplevde jeg gradvis bedring og ikke forverring.
God bedring ❤️

De fant ingenting galt! Vaginal undersøkelse + ultralyd og alt så fint ut. Så da håper jeg smertene forsvinner snart!

Hei!

Jeg fikk også rift grad 2, de var 3 stykker som sydde meg sammen etter fødselen, riften var vanskelig å komme til og noe dyp. Jeg har også hatt mye ubehag og smerter når jeg går/står osv, har det forsåvidt enda 14 dager etter fødsel, men er bedre enn det var. Jeg går til oppfølging på riftpoliklinikk for den. Ser du har vært til time og at alt var bra. Er likevel kjedelig å gå rundt med disse smertene. Du er ikke alene om å ha det sånn :Heartred Jeg har også mye smerter i setemuskulatur og det området der, kan ikke sitte lenge på toalettet for det blir en så voldsom sprengende følelse i hele underlivet/baken. Håper virkelig det gir seg snart, jeg tar Paracet, det tar den verste toppen.

Jeg fikk også rift grad 2, de var 3 stykker som sydde meg sammen etter fødselen, riften var vanskelig å komme til og noe dyp. Jeg har også hatt mye ubehag og smerter når jeg går/står osv, har det forsåvidt enda 14 dager etter fødsel, men er bedre enn det var. Jeg går til oppfølging på riftpoliklinikk for den. Ser du har vært til time og at alt var bra. Er likevel kjedelig å gå rundt med disse smertene. Du er ikke alene om å ha det sånn :Heartred Jeg har også mye smerter i setemuskulatur og det området der, kan ikke sitte lenge på toalettet for det blir en så voldsom sprengende følelse i hele underlivet/baken. Håper virkelig det gir seg snart, jeg tar Paracet, det tar den verste toppen.

fint å høre vi er flere!! Føler ikke noen andre har opplevd dette før - så litt trygghet i å vite jeg ikke er alene. - selv om jeg absolutt ikke unner noen andre denne smerten.

går på Paracet selv nå etter anbefaling fra legen, men synes det har null effekt for min del.

håper vi begge blir fort bedre og kan nyte all babykosen uten smerter ❤️❤️

fint å høre vi er flere!! Føler ikke noen andre har opplevd dette før - så litt trygghet i å vite jeg ikke er alene. - selv om jeg absolutt ikke unner noen andre denne smerten.

går på Paracet selv nå etter anbefaling fra legen, men synes det har null effekt for min del.

håper vi begge blir fort bedre og kan nyte all babykosen uten smerter ❤️❤️
Nei, for meg tar det heller ikke bort smertene helt, men det tar i det minste verste toppen en liten stund. Skikkelig synd det skal være sånn i denne tiden, skulle jo heller hatt fullt fokus på babyen. Jeg skal til ny kontroll om 1 uke, spent på hva de sier. Mulig jeg skal fjerne noe av tråden de har sydd med (selv om det er tråd som forsvinner av seg selv), for de hadde brukt ganske mye tråd og det var muligens sydd litt stramt. Så får vi begge håpe det blir bedre - mest sannsynlig blir det jo det! Bare utrolig kjipt nå når man står midt oppi det :Heartred

Jeg slet med mye smerter etter eldstemanns fødsel, klarte ikke sitte normalt på 4-5 uker, og sleit egentlig mye. Her var det nok sydd vel stramt og med tykk/mye tråd. Det var helt forferdelig, og jeg gråt bare ved tanken på å gå på do. Det klødde, svei, stramma og dunka. Jordmor fjerna stingene da vi var på helsestasjon for 3 ukerskontroll, og jeg fortalte hvor ille der var. Derfra ble det bedre og bedre. Så om du ikke kjenner bedring, eller det blir verre, så maser du bare mer på dem. Syns ofte det blir bagatellisert av helsepersonell dessverre. Hadde litt vondt ved samleie også (hoppa på den hesten først nesten 10 mnd etterpå), og kjente det var litt stramming når jeg satt på huk f.eks.

Ble sydd litt etter yngstemanns fødsel også, men der klarte jeg å sitte allerede dagen etter, og merka knapt noe til stingene etter noen dager. Og ubehag ved samleie, sitte på huk osv er borte. Fikk vel tøyd opp det som var for stramt. :hilarious: Så legger det til bare for å si at det ikke nødvendigvis blir likt en ev. senere gang. Jeg grua veldig for det på forhånd. :p

Back
Topp