Store mandler

frøken_Nina

Forelsket i forumet
Oppdaget tilfeldigvis at gutten min har veldig store mandler...har noen av dere oppdaget noe lignende på egne barn? Han er ikke sjuk (bare litt forkjøla) og sier at han ikke har noe vondt..
Leste et sted på nettet at det kunne være ganske vanlig hos barn, men det ser voldsomt ut...

Er nok vanlig i variasjon på str på dem. [:)] Mine er stoore og knudrete. [&:] Men ikke vondt i dem eller sjuk eller noe de bare er slik. [:)]

Ey...Mirus jo[:D] Blir det fullt hus og stormende jubel i helga, eller har dere feiret bursdagen allerede?

Jeg vet ikke helt faktisk om de har vært sånn alltid...ikke ofte jeg får kikke i munnen hans. Oppdaget det da han var skikkelig sint og sto og skreik meg opp i ansiktet[&:]

Det er bare det at det står oppslag i barnehagen hans om at et barn der har kyssesyken...men det starter ikke med store mandler som ikke gjør vondt det vel?

Vi hadde barselgruppa sist helg, og så blir det familiebursdag på søndag. [:)] Så her slenges vaskefilla ivrig om dagen! [8D]

Vet lite om kyssesyken egentlig, selv om jeg har bodd sammen med to som har hatt det...[&:] Men mener at det begynte som halsbetennelse og med feber ol, så gikk det liksom ikke vekk. [8D] God til å forklare gitt.... Høres ikke logisk ut at det skal begynne slik da, ikke bekymre deg så lenge han  ikke har vondt. [:)]

Kjenner til den vaskemanien som kommer over en når det skal feires bursdager ja..[:)]

Jeg har egentlig slått meg til ro med at det ikke er noe spes.med han da...(tror jeg)[&:]

Dette sto i pasienthåndboka;

Mononukleose kalles også kyssesyken. Det er en infeksjon med et virus som heter Epstein-Barr virus (EBV), et såkalt herpesvirus. Infeksjonen arter seg som regel som en kraftig halsbetennelse med halssmerter, høy feber og hovne lymfeknuter på halsen. Som regel medfører sykdommen også infeksjon utenfor halsen, blant annet i lever og milt.
Sykdommen starter ofte med en periode som kan vare fra noen dager til 1-2 uker, hvor du føler deg slapp og syk, har nedsatt matlyst, fryser og har hodepine. Deretter kommer de typiske plagene med vondt i halsen, høy feber og hevelser på halsen.
Dersom du har hatt mononukleose én gang, får du det ikke igjen (jfr. nedenfor). Selv om du får plager som minner om mononukleose ved en senere anledning, skyldes ikke disse plagene kyssesyke, men en annen sykdom.
Vi antar at halvparten av den voksne befolkningen har hatt mononukleose, men kun få har vært syke. Symptomgivende mononukleose er mest vanlig hos ungdommer (10-19 år), men kan også forekomme ned i småbarnsalder og hos voksne. Gutter får vanligvis symptomgivende mononukleose i 16-18 års alderen, mens jenter som regel får det i 14-16 års alderen.

Back
Topp