Store mandler?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Vi var på ettårskontroll i dagnog legen nevnte sånn lett at hun har litt store mandler men slikt gjør man ikke noe med. De var uten puss eller noe sånn.

Barn nummer tre. Glir glatt inn i rekken, ingen store overraskelser og ting vi ikke har vært borti tenker jeg ofte om den her. Men mandlene.... Se de har vi aldri vært borti før, så da måtte jeg Google.

Man gjør ikke noe med det de vokser det av seg i form av at barnet vokser og mandlene ikke gjør det. Bare at disse barna oftere får halsbetennelse og hat man mange nok av dem opererer man.

Og halsbetennelse oppdager jeg vel om hun får. Det oppleves annet enn disse tusen forkjølelsene med feber og vondt i halsen som hun skal få de neste årene, ikke sant?

For selv om jeg har et innholdsrikt medisinskap og en og annen diagnose på ungene mine så er de nemlig egentlig grunnleggende ganske så friske...

Hun er jo litt snørrete og småforkjøla nå da, men ikke feber eller sånn bare snørr så det skulle vel ikke påvirke mandlene?

Vi merker på vår ettåring at han har vondt i halsen fordi han da ikke vil spise skorper :p det varierer sikkert fra barn til barn, men dere kan jo kanskje ha lavere terskel for å gå til legen ved forkjølelse for å se om det er halsbetennelse?

Min har/hadde store mandler da han var liten. Hadde noen runder med både hals og ørebetennelse samtidig fra 1-3 år.
Han ble ikke operert, og nå er de ikke fullt så store som da han var mindre. Da vistes det tydelig utenpå halsen også..
Han har hatt 1-2 halsbetennelser pr år fra 3-6 år.
Eneste vi "merket" store mandler i hverdagen på var at han ikke ville spise brødmat før han var nærmere 2 år. Var nok vanskelig å svelge for han.
Men han har ikke vært mer syk enn andre barn på hans alder, så store mandler trenger ikke å bety at man automatisk har ørt-og fjørti halsbetennelser ;)

Jeg merker det godt hvis han har halsbetennelse nå. Da stinker det fra halsen hans, og man ser tydelig at pulsen slår på halsen(pga lymfekjertlene vokser ved betennelse, og de blir større på den siden betennelsen sitter). Hvis jeg ser i halsen hans når han har betennelse ser jeg hvite flekker på mandlene.
Så de gangene jeg har hatt han med til lege så har det egentlig vært kun for å få det bekreftet og eventuelt fått antibiotika.

Jeg opererte bort mine mandler da jeg var barn, men de har vokst ut igjen i voksen alder, så ikke bestandig at det hjelper å fjerne de :)

Om det ikke er streptokokker så man trenger antibiotika er det jo ikke noe annet enn paracet, hvile og pleie som skal til. Om det er halsbetennelse eller forkjølelsen

Jeg har jo i voksen alder fått navn på "forkjøla med feber og vondt i hele meg og fyyy så vondt å svelge!" som jeg har meg en runde eller to av de fleste vintrer
Halsbetennelse heter det.
Det har sikkert ungene innimellom også, men så lenge det er virus så er det jo bare å pleie, smertelindre og vente.

Så jeg stresser ikke med denne frøkna heller før det evt viser seg at hun har problemer på noe vis.

Jeg har to mandelopererte barn.
Det ene hadde hyppige halsbetennelser, typ 1-2 hver måned i ett år. Opererte da barnet var nesten 7 år.
Barn nr to ble operert da det var 5 år pga nettopp store mandler/mild søvnapné/spiseproblematikk.
Så lenge barnet ikke er plaget på noe vis så lar de mandlene være i fred.

Være i fred hørtes fint ut :-) satser på at det ikke plager henne

Datteren her har tonsillehypertrofi (store mandler, men googler du det ordet får du opp mer relevant informasjon om det å ha store mandler). Hun har hatt hyppige halsbetennelser, og vært et såkalt feberbarn. Det er egentlig mest det med feberen som har vært hovedproblemet hennes, noe som også ga utslag i periodisk febersyndrom. Det å ha store mandler er knyttet til dette.

Det vi har fått beskjed om er at vi skal være OBS på snorking, utmattelse, hyppige antibiotikakrevende halsbetennelser, halsbyller og dårlig ånde. Hun ble satt opp til operasjon nå egentlig, men hun er forkjølet og kan ikke opereres, så da er det utsatt på ubestemt tid. Men hun er langt hyppigere syk enn hva som er vanlig, men ikke mer enn hva man klarer... Hele hennes første leveår var hun aldri syk for øvrig, men sykdommene kom etter 1 års alderen rekende på en fjøl..

Men heldigvis er de tilbakeholdne med å operere og lar de aller fleste få ha sine mandler i fred :)

Vi får ta det som det kommer.

Det er ofte det lureste! :)
Jeg liker å lese meg opp og ha kunnskap. Men så bare ha den i bakhodet dersom det blir bruk for den.

Ta det som det kommer
Men vite litt om hva som kan komme.

Ser sånnsett på det som en fortsettelse av allmennyttig utdannelse, å lese meg opp på ulike tema :-)

Jeg liker å lese meg opp og ha kunnskap. Men så bare ha den i bakhodet dersom det blir bruk for den.

Ta det som det kommer
Men vite litt om hva som kan komme.

Ser sånnsett på det som en fortsettelse av allmennyttig utdannelse, å lese meg opp på ulike tema :)

Helt enig i det! :) Jeg har selv lest meg opp på tonsillehypertrofi og tonsillektomi. Mest på bakgrunn av at "alle" sier at det bare er å fjerne mandler. Men så enkelt er det (heldigvis) ikke.

Håper hun slipper å merke noe til dem i hvert fall :)

Mi er 6 år og legen kommenterte at hu hadde store mandler og hadde nok vært mye syk. Har aldri hatt halsbetennelser eller noe til nå hvertfall :)

Har selv hatt halsbetennelser 8 ganger på 1.5 år i voksen alder. Fjerna mandlene da :)

Back
Topp