Store mandler

detnyenicket

Gift med forumet
Gutten min på 3 år har gedigne store mandler. Ser ut som to sprengklare klinkekuler i den lille munnen. Er egentilg liten passasje ned til halsen. Har vært sånn veldig lenge. Han er heldigvis ikke noe særlig syk, og har ikke vondt sier han. På natta snorker han som voksen mann, og nå i det siste har det hendt at det går noen sekunder mellom utpust og innpust. Ikke hele tiden, men skjer. (Vet ikke om det har noe å si, men han snakker ikke helt rent ennå heller.)

Er dette noe å gjør noe med det, eventuelt hva? Gjør de noe hos legen, eller er det ikke vits å gå dit uten at han egentlig er syk?

Jeg har også et barn som har store mandler og ikke snakker rent. Vi ble henvist av fastlegen til sykehuset der fikk vi beskjed av legen at store mandler ikke har noe å si for språket, siden han ikke er syk pga av store mandler ville de ikke gjøre noe. I ettertid har jeg fått høre fra helsesøster og logoped at store mandler faktisk har noe å si for språket. Fastlegen har sendt ny henvendelse men vi venter fortsatt på ny time.

Anbefaller deg å gå til en øre nese hals lege. Mandler (og sikkert polypper bak der igjen) kan være årsaken til snorking og det som høres ut som pustestopp (søvnapne). Dette igjen gir dårlig søvnkvalitet.
Få en vurdering av noen som er kyndige ;)

Skal til hs i morgen, så kan jo høre med henne hva hun tror også. Er ikke sånn i utgangspunktet veldig bekymret for språket, for han får til lydene, bare ikke i riktig kombinasjon. Jeg er mer redd for at det egentlig gjør vondt, eller at det kan på noe slags vis være farlig.

Anbefaller deg å gå til en øre nese hals lege. Mandler (og sikkert polypper bak der igjen) kan være årsaken til snorking og det som høres ut som pustestopp (søvnapne). Dette igjen gir dårlig søvnkvalitet.
Få en vurdering av noen som er kyndige ;)

Signerer denne :)

Ja, tenker egentlig at det kan være lurt å høre med lege. Måtte bare høre om synspunkter:)

Jeg gikk til legen med vår sønn pga. det du beskriver. Han ble henvist videre, og spesialisten rådet oss til å fjerne de. Og operert ble han. Ble kvitt snorkingen, setter ikke så mye i halsen, og har klokkeklar stemme, og snakker nå helt rent. Sønnen vår slet med å uttale noen lyder, det er borte nå.

Jeg ville også prøvd å få henvisning til øre, nese, hals! OM han må ta mandlene er det bedre nå som han er liten! Jeg tok de da jeg var 21 å det var mildt sagt et hel..... :) Det skal ikke være så ille for de små :)

Selv om man ikke har vært mye syk kan det være andre grunner til å få de fjernet. Da som språkvansker, dårlig søvnkvalitet, snorkling, problemer med å spise, oppkast/brekker seg lett.
ville fått en henvisning til øre nese hals så kan de vurdere deres situasjon;)

Back
Topp