Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
kan jo bare svare for meg selv og jeg har født to store jenter, men jeg syntes ikke det var sånn super vondt. Madeleine var større enn søsteren,
men jeg syntes det var lettere å føde henne. Sikkert pga at hun var nr to og at jeg fikk pudendal blokkade.
Madeleine var 34 rundt hodet, og Adrian var 37. Siste prosessen å presse de ut var faktisk ikke vondt. Presset bare noe veldig på. Var bare deilig å endelig kunne få lov å presse.
Min sønn var nesten 4 kg. tror det har noe med vår kropp å gjøre..og hvordan fødselen er...det med størrelsen på barnet kjenner en vel best i selve forløsningen, riene er vel ikke påvirket av str. på babyen..
Jeg synes ikke det var så forferdelig.. men så fikk jeg epidural da som tok mye av smertene :-)
Jeg har født 2 gutter uten smertestillende,1mann var 4015gr og 35 rundt hode,kjempe fin fødsel,2mann var 4270gr og 37,5 rundt hode også dette var en kjempe fin fødsel.
Det verste er å få ut er hodet, og det er jo forholdsvis mykt på nyfødte....så da kan det vel ikke ha så himla mye å si om barnet veier 3kg eller 4 kg?...Og dessuten er vi kvinner ulike også....noen føder lett og andre ikke[:D]
De to første her hadde begge hode omkrets på 33cm,og var helt ok fødsler.(Nr 1- 2380g og nr 2- 3155g...)
Og så var det den siste fødselen nå da- den var bare SUPER!!![:D]
Enda "tulla" var 2cm bredere rundt hodet,og kom med en arm ut på likt som hode- var ikke noe som ble merka. Vekta hennes igjen var 3810g!
Så ved det mønsteret så har det vært greiere fødsler jo større barna har vært...[8|]
Jeg har foreløpig bare født en, hun var 3810, og jeg trodde det skulle være verre enn det var. Men min mor har født 5 stk!! Og fødte fire normalt store barn. Sistemann ble født i uke 24. Var kun 730gr, og merkelig nok sier hun at det var den fødselen som var mest vond..
Så det har vel mer med vår kropp å gjøre tenker jeg....
Jeg har prøvt begge deler.. Rikke var 3460g og 32 rundt hodet...så egentlig ganske lita. Gikk helt fint å få henne ut, Jonas var 4170g og 35 rundt hodet, og han var faktisk enda lettere å få ut! virket som om det at han var tyngre fikk satt litt xtra press på, slik at det ble lettere å presse...
Ser at mange skriver at de har hørt at store barn er lettere å føde...?
At de skal hjelpe til...??? Hvordan skal det da foregå? Går de ut selv[:D]?
Jeg har selv født to store barn. Men begge hadde normal hodeomkrets på 36 cm.
Nr. 1 var 3870 g. og nr. 2 var 4260 g. Kan ikke si at fødslene var spesielt "lette".
Tror begge fødselene var "normale". Men nå skal det sies at faren for å revne er
større ved å føde store barn. Har revnet begge gangene, og har måttet sy endel
både innvendig og utvendig.
Tror nok at smerten under press-riene kan være litt verre ved å føde en stor baby.
Babyen skal tross alt ut, og alt vev må jo utvides mer ved en stor baby.
Skulle nå tro at det kommer helt an på ikke bare størrelsen på babyen, men størrelsen på babyen i forhold til størrelsen på bekkenet???? Eller er eg heilt på bærtur???[8|]