store barn, nødvendigvis sukkerbarn???

~haremamma~

Elsker forumet
Hannah var 4055 gram og 53 cm da hun kom til verden. 1 uke før termin..
spisste ikke mye søtt. spisste i helgene da, men overdrev ikke.

denne gangen er frøkna i magen estimert til å være 4200 gram til termin[&:]
og jeg har vært enda sunnere nå enn sist, trent har jeg også. drikker kun vann og melk. ja og 1 eller 2 glass brus i helgen og snop på lørdager.

så store barn må væll ikke nødvendigvis være sukkerbarn...? [:)]

Mini var 3800 altså rimelig gjennomsnittlig... og jeg hadde kick på sjokolade[&:][&:][&:][X(][X(][X(]

Jenta her: 3655g og 53cm , 3 uker før termin!

Jeg spiste veldig sunt, kun godis i helgene, helt på klokka på måltidene.

Meeen.... diabetesbarn![:D]
Såå... sukkerbarn på et vis.

Jeg drakk brus og spiste hvertfall 2 store sjokolader om dagen hele svangerskapet, og snuppa veide 2,8! 1 uke før termin

Jeg er diabetiker så mitt blodsukker har jo derfor blitt fulgt veldig nøye hele veien i begge svangerskapene. Storebror ble født med en tilvekst på +59% (5 uker før termin og 4140g) og lillebror hadde +19% (39+6 og 4755g)

MEN jeg har fått beskjed om at ungene sine størrelser ikke kan ha noe med min diabetes å gjøre. Storebror hadde en navlestreng som ikke fungerte. De skal jo da normatl bli mindre og slutte og vokse, men noen få får tydeligvis motsatt virkning.
Lillebror var bare stor.

Jeg har hatt superdårlig samvittighet for dette, men legene har sagt at de kan ikke forstå at det har med sukker å gjøre. Mitt blodsukker har vært målt hver 14 dag i hele svangerskapet og jeg har nesten ligget lavere enn en normal frisk person gjør (det var faktisk nesten farlig lavt. Spesielt andre gang. Fikk beskjed om å ikke være så streng med meg selv, men hva gjør man da... jeg får jo så store barn.)

Med nr. 1 fikk jeg tett oppfølging fordi jeg lå på grensen til sv.diabetes hele veien. Fødte til termin - gutt på 4160g.

Med nr. 2 sjekket jeg ofte, pga første svangerskap, men var aldri i nærheten av noe trøbbel. Fødte til termin - gutt på 4595g.[8|]

Så det trenger overhodet ikke ha noen sammenheng. Dessuten trodde jeg såkalte "sukkerbarn" var 5kg+ (ouch..)

ORIGINAL: Mikke

Jeg er diabetiker så mitt blodsukker har jo derfor blitt fulgt veldig nøye hele veien i begge svangerskapene. Storebror ble født med en tilvekst på +59% (5 uker før termin og 4140g) og lillebror hadde +19% (39+6 og 4755g)

MEN jeg har fått beskjed om at ungene sine størrelser ikke kan ha noe med min diabetes å gjøre. Storebror hadde en navlestreng som ikke fungerte. De skal jo da normatl bli mindre og slutte og vokse, men noen få får tydeligvis motsatt virkning.
Lillebror var bare stor.

Jeg har hatt superdårlig samvittighet for dette, men legene har sagt at de kan ikke forstå at det har med sukker å gjøre. Mitt blodsukker har vært målt hver 14 dag i hele svangerskapet og jeg har nesten ligget lavere enn en normal frisk person gjør (det var faktisk nesten farlig lavt. Spesielt andre gang. Fikk beskjed om å ikke være så streng med meg selv, men hva gjør man da... jeg får jo så store barn.)

Jeg lå på 5,4 - 5,6 omtrent gjennom hele svangerskapet.
Men uansett ble hun så stor som 3655 og 53 cm 3 uker før termin.

Jeg spiste bøttevis med sukker og hadde (og har) temmelig elendig kosthold. Har født to minier.

ORIGINAL: ©Smartass For Life!

Med nr. 1 fikk jeg tett oppfølging fordi jeg lå på grensen til sv.diabetes hele veien. Fødte til termin - gutt på 4160g.

Med nr. 2 sjekket jeg ofte, pga første svangerskap, men var aldri i nærheten av noe trøbbel. Fødte til termin - gutt på 4595g.[8|]

Så det trenger overhodet ikke ha noen sammenheng. Dessuten trodde jeg såkalte "sukkerbarn" var 5kg+ (ouch..)

Grensen for barna for at de får ekstra oppfølging pga str og vurderer ks pga str er 4750 (lillebror var 5g over grensen..) Men jeg fødte normalt og han hadde fint blodsukker etter fødselen. Men selv barn av friske foreldre kan få lavt blodsukker etter fødsel når de er så store fikk jeg beskjed om.

ORIGINAL: Starbucks_

Nei da burde ungene mine vært STORE...

3100 gr og 2900 gr var de og jeg spiste myyyye drit..

Samme her, mi va 2750 og jeg spiste mye sjokolade.... Født før 4 dager før ul termin og 4 dager etter mens termin.

ORIGINAL: StinkiStini

åh.. hehe.. gla hun kom litt før da?[:)]
men er vell egentlig omkretsen på hodet som gjell når ungen skal ut?[:D]

Jeg fikk ei jente på nesten 4,4 kg. Jeg spiste en del søtt i svangerskapet. Nå er jeg gravid igjen og har akkurat det samme søtsuget som sist. [X(] Men jenta mi var lang i tillegg (54 cm), og jeg var 4,2 kg og 53 cm ved fødsel. Så om det er sukkeret eller genene som gjorde at hun var stor er ikke godt å si. Jeg er ikke helt ekstrem på det søte altså, men det blir gjerne litt godteri flere dager i uka enn lørdag for å si det sånn...

han her var 3990 oog jeg spiste nesten ikke sukker i svangerskappet! jeg ble kvalm bare noen nevte sjokolade

Lillebror var bare stor.

Jeg lå på 5,4 - 5,6 omtrent gjennom hele svangerskapet.
Men uansett ble hun så stor som 3655 og 53 cm 3 uker før termin.

Min hba1c var på ca 4,9-5,3 andre gang. Litt høyere første gang. Men 6,5 er jo øvre grense så var jo langt unna den. Hadde ikke noe blodsukker som skulle tilsi at jeg fikk et barn på +59% ihvertfall. Men nå er storebror stor i dag også han da. Ligger an til å bli 2 m som voksen og er høyere enn alle jevnaldrene i barnehagen (folk tror han er skolebarn...)

ORIGINAL: ~HannahSofiesMamma~

åh.. hehe.. gla hun kom litt før da?[:)]
men er vell egentlig omkretsen på hodet som gjell når ungen skal ut?[:D]

37cm rundt hodet [:D]

Så ja, glad hun kom før.
Men hun kom ikke av seg selv.. ble satt igang.

ORIGINAL: ©Smartass For Life!

Grensen for barna for at de får ekstra oppfølging pga str og vurderer ks pga str er 4750 (lillebror var 5g over grensen..) Men jeg fødte normalt og han hadde fint blodsukker etter fødselen. Men selv barn av friske foreldre kan få lavt blodsukker etter fødsel når de er så store fikk jeg beskjed om.

Fødte du en 5kgs vaginalt?[:(]

Jeg kunne ikke stå eller gå omtrent, i to uker etter en 4,6.[:o]

ORIGINAL: Starbucks_

Nei da burde ungene mine vært STORE...

3100 gr og 2900 gr var de og jeg spiste myyyye drit..

sign..

ORIGINAL: Linntendo

Jeg drakk brus og spiste hvertfall 2 store sjokolader om dagen hele svangerskapet, og snuppa veide 2,8! 1 uke før termin

heh. ja noen ganger går det vell den veien også.. så er væll ingen fasit sånn egentlig.
va ikke store jenta da[:)]

Back
Topp