Store barn! Allerede bilstol nr 3

Labbelis

Dattermamma
Hjelpe meg.. har ei snuppe som blir 3 år i februar, og en gutt på litt over halvåret. Begge to er forholdsvis store (dvs lange), og begge trenger tydeligvis ny bilstol da beltene går under skulderhøyde. Egentlig skulle vi kjøpe ny til halvåringen, men endte opp med å kjøpe ny til snart-treåringen i stedet. Pga lengden hennes fant vi ut at det er lite vits å kjøpe ny bakovervendt stol, da vi på butikken fikk inntrykk av at det ikke finnes bakovervendte stoler til barn over 105cm (...?). Vet ikke om det stemmer, men vi kjøpte forovervendt stol som brukes med bilens belter. Halvåringen får overta storesøsters stol. Jeg synes det er så altfor tidlig å snu treåringen..!!

Finnes det stoler som er egnet for bakovervendt sitting for litt større barn? Er det flere som har måttet snu barna sine tidlig?

Hjelpe meg.. har ei snuppe som blir 3 år i februar, og en gutt på litt over halvåret. Begge to er forholdsvis store (dvs lange), og begge trenger tydeligvis ny bilstol da beltene går under skulderhøyde. Egentlig skulle vi kjøpe ny til halvåringen, men endte opp med å kjøpe ny til snart-treåringen i stedet. Pga lengden hennes fant vi ut at det er lite vits å kjøpe ny bakovervendt stol, da vi på butikken fikk inntrykk av at det ikke finnes bakovervendte stoler til barn over 105cm (...?). Vet ikke om det stemmer, men vi kjøpte forovervendt stol som brukes med bilens belter. Halvåringen får overta storesøsters stol. Jeg synes det er så altfor tidlig å snu treåringen..!!

Finnes det stoler som er egnet for bakovervendt sitting for litt større barn? Er det flere som har måttet snu barna sine tidlig?
Er med deg her altså. Min blir 3 i april og allerede sliter han i setet sitt. Han er 104cm lang og 18kg så er iallfall ikke vits å kjøpe nytt bakovervendt til han. Fikk tips på butikken om å kjøpe Britax Kidfix xp sict siden han fortsatt er under anbefalt alder, men snart over lengde og vekt. De sa også at hvis man måtte snu barnet så var beltestoler sikrere og bedre enn disse 5punktsselene forovervendt Så vi prøver å drøye det lengst mulig, men skulderstroppene begynner å "gå bak han" og hodet er ved toppen av nakkestøtta, så regner med vi må ha nytt allerede over nyttår. Besteforeldrene hans har ett forovervendt sete som festes med bilbelter som han bruker i deres bil, og han passer perfekt der, nesten for lang for det setet. Er godt å ha en stor og lang gutt, men ikke akkurat i dette tilfellet når det gjelder bilstol og sikkerhet :-P

Det er virkelig vanskelig.. hadde jeg visst bedre når vi skulle kjøpe bilstol 2, så hadde jeg undersøkt mer og kanskje investert litt mer penger i stolen enn jeg da gjorde for å få litt bedre plass til.ungen bakovervendt.. men ikke visste jeg at ungen skulle bli så tidlig lang heller Snart-treåringen sitter i en Akta Graco cosmic comfort s, og den skal være beregnet til unger opp til 25kg. Men jenta mi er 15 kg, og hun har det veldig trangt. Hovedårsaken til bytte av bilstol har med fempunktsselene å gjøre da, da de går under skulderhøyde allerede

Vi fant en bakovervendtstol (med belte festing) som var betydelig lenger i ryggen enn besafe. Husker dessverre ikke navn. Storebror greide faktisk å sitte i det til han var 4.5år. Usikker på lengden hans da men han var over 75% persentilet... Lillebror brukte det til han var 3.5år og han er over 97% persentilet.

Finnes en del seter opp til 25 kg, og jeg vet at britax har seter som tilogmed 6-åringer får plass i,;-)
Tror det er britax maxway, men vet ikke 100% sikkert.

Eldste her satt bakover til han var over 4 år, og han er også lang. Han var vel ca 110 cm da vi snudde han.

Han satt i britax two way elite bakover.

Vi fant en bakovervendtstol (med belte festing) som var betydelig lenger i ryggen enn besafe. Husker dessverre ikke navn. Storebror greide faktisk å sitte i det til han var 4.5år. Usikker på lengden hans da men han var over 75% persentilet... Lillebror brukte det til han var 3.5år og han er over 97% persentilet.

Hmm, vet ikke hvor jenta mi er i forhold til persentilet.. men har ikke spesielt lyst til -eller råd til -å kjøpe en ny bakovervendt bilstol som kanskje bare kan funke i et halvår til, hvis du skjønner..

Dette med bilstoler og plass til ungene har jo mye med hvor mye plass man har i bilen til stolene også. Slik jeg forstår det, så bygger visstnok Besafe-stolene en god del mer/tar mer plass i bilen enn enkelte andre stoler. I allefall de bakovervendte. Vår Akta Graco er nok også ganske stor mellom for- og baksete -uten at jeg har spesielt mye erfaring på den fronten

Finnes en del seter opp til 25 kg, og jeg vet at britax har seter som tilogmed 6-åringer får plass i,;-)
Tror det er britax maxway, men vet ikke 100% sikkert.

Eldste her satt bakover til han var over 4 år, og han er også lang. Han var vel ca 110 cm da vi snudde han.

Han satt i britax two way elite bakover.

Ja, den stolen der er bare å gi opp med min unge hvertfall :laugh: det var betydelig mindre plass i den da vi prøvde, enn i den han har nå(besafe izi plus 25kg) selv om den passer noens unger, passer den dessverre ikke andres. Hadde sett for meg å ha han bakovervendt til hvertfall 4-5 år, men den gang ei.

Britax multi tech 2 har vi god erfaring med når det gjelder lengde og det er bakovervendt. Men vi måtte snu tidlig pga andre årsaker, men har britax mt2 til neste mann som jeg håper kan sitte bakover mye lenger. Har også britax two way elite, den er også for lange barn, men det er smalt og kan nok oppleves som trangt for barnet hvis det ikke er smalt nok for rygg/skulder-partiet. Disse to setene tar heller ikke mye plass i bilen i forhold til for eksempel besafe.

Vi har maxway. Der er det enda for plass til vår mellomste som er 104 cm
Broren satt i det til han var nesten seks år. Er vel det setet jeg hører mest om for store barn. Jeg har ikke unger som er store for alder, men de kan sitte der lenge

Det finnes flere stoler til store barn. Bla multi tech. Vet barn på 125 cm som har sittet i de

Hmm, vet ikke hvor jenta mi er i forhold til persentilet.. men har ikke spesielt lyst til -eller råd til -å kjøpe en ny bakovervendt bilstol som kanskje bare kan funke i et halvår til, hvis du skjønner..

Dette med bilstoler og plass til ungene har jo mye med hvor mye plass man har i bilen til stolene også. Slik jeg forstår det, så bygger visstnok Besafe-stolene en god del mer/tar mer plass i bilen enn enkelte andre stoler. I allefall de bakovervendte. Vår Akta Graco er nok også ganske stor mellom for- og baksete -uten at jeg har spesielt mye erfaring på den fronten

Slet med samme. Ble beltestol på jentungen når hun var 3. Da var hun 18 kg og 101 cm. Gadd ikke kjøpe stol som passet i 4 cm til uten vinterjakke. Likte heller ikke å snu så tidlig, men det er såpass dyrt med stolene at vi kjøpte en cybex forovervendt som barnet festes i bilens trepunktsbelter

Men er det noen som vet om det FAKTISK stemmer at stolen er "for liten" når beltefestene går under/bak skuldrene? Hørte nettopp at det ikke stemte, for da ville jo nesten ingen stoler passet ungene lenger enn et halvår i slengen når de er små.. forvirrende!!

De kan komme litt under, men ikke langt nede på ryggen, liksom. Når vi snakker bakovervendt. Ørene på ungen skal ikke over kanten på setet, når det er trukket max opp, men at ikke unger over 105 kan sitte i dem er tull. Min datter er ca så stor, og har mye å gå på, vi har vel et hakk å justere opp nakkestøtten enda

gutten min er lang, alltid vært det fht alder, men han brukte britax maxway til han var nesten 4 tror jeg. ble litt trangt til beina, men ellers satt han godt :)

Spessielt at en bilstolforhandler sier dette! Min sønn satt bakovervendt til han var 4 år og ca 110 cm høy. Finnes flere seter på markedet bereknet opp til 5-6 år bakovervendt. (Britax maxway, britax twoway, besafe izi PLUS) er noen eksempler.. Beltemonterte kan barna a lengre enn de med isofix som regel da de fleste isofix setene kun er til 18 kg.

Men er det noen som vet om det FAKTISK stemmer at stolen er "for liten" når beltefestene går under/bak skuldrene? Hørte nettopp at det ikke stemte, for da ville jo nesten ingen stoler passet ungene lenger enn et halvår i slengen når de er små.. forvirrende!!

Nei ikke så lenge de sitter bakovervendt, da kan de sitte til toppen av ørene når setekanten og beltene kan gå litt nedenfor skuldrene, selene skal aldri gå over skuldrene her. FOROVERVENDT derrimot så skal selene aldri gå nedenfor skuldrene, men rett ved eller ovenfor:)

Nei ikke så lenge de sitter bakovervendt, da kan de sitte til toppen av ørene når setekanten og beltene kan gå litt nedenfor skuldrene, selene skal aldri gå over skuldrene her. FOROVERVENDT derrimot så skal selene aldri gå nedenfor skuldrene, men rett ved eller ovenfor:)

Hva mener du med at "Selene skal aldri gå over skuldrene her", altså bakovervendt? Det er jo fryktelig ulogisk at de ikke "SKAL" det..? Snakket med en forhandler i dag, og hun sa at beltene helst ikke bør gå mer enn 5 cm under skuldrene i bakovervendt sete. Og det kan jeg forstå, for ved en kollisjon vil jo belter som er bak skuldrene gi barnet et ekstra rykk. Har du noe skriftlig på det du sier?

Men dere med Britax-seter: Snakket med selgere på Barnas Hus i dag, og de hadde inne svært få Britax seter. De sa at komforten er ganske dårlig for Britax - at utviklingen av sikkerheten i setene har gjort at det har gått på bekostning av komforten. Dette vil sikkert ikke ha noe å si på korte turer, men for lengre turer så blir det fort vondt/hardt for barna... Synes dere at det stemmer overens med erfaringene dere har?

Gutten min satt senest i britax maxway da han var 6,5 år gammel. 120 høy og 22 kg ;) han satt ikke veldig behagelig men så var setet stilt inn til søsteren som var 95 cm lang. (Hadde endel å gå på beinmessig)

Britax TWE kan mange og sitte bakover i lenge.

Vi har hatt besafe izi combi (dog kun brukt bakovervent) og der satt straks 4 åringen nå nettopp i på langtur.. Hadde det kanskje litt trangt til beina men hun klagde ikke ;) setet kan derimot ikke brukes lengre iom hun vipper på vektgrensa.

Back
Topp