STOR vektoppgang

Guest
Hei
Jeg er nå i uke 28. Har ikke vært kvalm eller spesielt dårlig på noe vis hittil- har trent jevnt og trutt (spinning, svømming, styrke og kondisjon). Men likevel har jeg lagt på meg altfor masse! Har lagt på meg snart 15 kg, og jeg sliter veldig med det. Bekymrer meg og veier meg ofte. Kostholdet mitt er veldig bra. Lager mat fra bunnen av. Eneste er at jeg merker jeg har mer matlyst- men spiser masse frukt, grønnsaker og generelt jamat. Begrenser sukkermengden masse- har kuttet ut koffein osv- Ofte fisk, hjembakte rugbrød og stort sett leverpostei til pålegg. Nå har jeg slitt med kynnere siste uka, og fått beskjed om å ta det med ro for å se om dette gjør at disse roer seg. Før den tid får jeg ikke lov å trene. Noen anbefalinger?? Må nevne at jeg tidligere var veldig overvektig- men at jeg i løpet av noen år hadde svær vektnedgang (min.35kg) -og har holdt disse av frem til jeg ble gravid.
 
Hei!
Så flott at du har klart å ta av mange kilo før du ble gravid, og at du er så bevisst på hva du spiser nå i svangerskapet.
Det skal du være veldig stolt av, da har du et veldig godt utgangspunkt!
Det er ikke sånn at det kun er normalt å legge på seg 10-12 kilo i løpet av svangerskapet, det kan variere veldig fra person til person, avhengig av gener/ kroppstype/trening/kosthold m.m. - men det vet du sikkert.
Ofte legger store damer på seg mer, enn genetisk mindre damer.
Det er heller ikke sånn at hvis du har gått opp 15 kilo de første 28 ukene, at du nødvendigvis ville legge på deg i samme fart, fram mot termin.
Noen ganger øker vekten litt i bolker, noen tar faktisk av litt på slutten.

Du skal fortsette å holde fokus på hva du spiser, spis hyppige små måltider gjerne hver 2-3 timer. Drikk mye vann!
Nå gjenstår det å se hvor alvorlig det er med disse kynnerne; det er ikke alltid de er så farlige. Kanskje kan du gjenoppta treningen fort - da kan du jo velge aktivitet som gir deg mindre kynnere.
Etter at du har født, så er amming en god slankekur for de aller fleste :)
Ikke heng deg så veldig opp i antall kilo, ha fokus på at du og svangerskapet forblir sunt og friskt, dette er ikke tida for å slanke seg - men fortsett det gode fokuset, det er kjempebra!!!!

Masse lykke til!

mvh jordmor Grethe

 
Back
Topp