Stor sjangse for Downs

Mammatil4barn

Blir kjent med forumet
Trenger litt støtte og gode råd. Er bare såå lei meg..
Har tatt KUB test og fikk vite i dag at risikoen for at babyen min har downs syndrom er 1:3.
Jeg er 13 uker på vei og barnet er svært etterlengtet.
Nakkefolden var litt fortykket og blodprøven jeg tok hadde noen hormoner i seg som kunne indikere trisomi.
Ellers så alle organ fine ut. Neseben var ok. Hjerte var ok. Vekst var fin.
Skal nå gå videre med nipt test, men fikk ikke teste før på mandag pga jula. Og får ikke svar før 2 uker etter der igjen. Legen presiserte at dersom 3 kvinner får samme resultat som det jeg fikk i dag er altså kun 1 av babyene syke. De andre to er normale. Men jeg er såå urolig.

Huff så vanskelig hva vil du gjøre om barnet har Downs? Kan de finne det helt sikkert på videre test, dere har fortsatt litt mer odds for det går bra enn ikke men mye allikevel er risikoen stor... får du evt ta senabort så sent?

Huff så vanskelig hva vil du gjøre om barnet har Downs? Kan de finne det helt sikkert på videre test, dere har fortsatt litt mer odds for det går bra enn ikke men mye allikevel er risikoen stor... får du evt ta senabort så sent?
Viss NIPT også viser downs kan de ta fostervannsprøve.. Den er 100% tror jeg. Tror ikke jeg greier ta abort. Det hadde nok knust hjertet mitt.

Har ikke mange tips å komme med, men håper du velger å beholde barnet :Heartred det er større sjanse for at han/hun ikke har downs, men uansett hvis barnet har det så tror jeg du kommer til å se på det like mye som en gave som dine andre barn, det er sikkert vanskelige perioder, men tror det blir mer givende enn vanskelig, det er jo barnet ditt :Heartred

Viss NIPT også viser downs kan de ta fostervannsprøve.. Den er 100% tror jeg. Tror ikke jeg greier ta abort. Det hadde nok knust hjertet mitt.

før testen tenkte jeg selv at ved Downs syndrom hadde jeg beholdt men ikke hvis det ikke er forenlig med liv... men ikke lett avgjørelse...

de fleste drømmer om normalt friskt barn men barn med Downs syndrom gir også en glede. Jobber med personer med Downs og ser de gir jo familiene sine mye glede men ja de har også krevd annen oppfølging enn andre barn gjør. Men tenker de barna vi får gir en glede.

uansett sender en virtuell klem og jeg forstår det du står i nå er tøft

Trodde ikke noen var hundre prosent?

Som «gammel og gravid» fikk jeg tilbud om ekstra med tester tidlig i svangerskapet. Jeg takket nei, fordi den infoen jeg fikk/fant fortalte meg om feilmarginer av et slikt omfang at jeg tenkte det kun ville medføre stress. (Abort ville uansett ikke vært særlig aktuelt for meg personlig.)

Noen downsforeldre framstiller det jo som en stor lykke at de fikk denne ungen, som sprer så mye glede. Jeg må innrømme jeg blir litt skeptisk til disse glansbildehistoriene, for det er ikke tvil om at livet blir noe annet. Ei venninne har en unge med Downs, og hun fnyser av disse ukebladhistoriene – samtidig som hun elsker ungen over alt.

Skjønner du har mye å tenke på nå. Husk at vi alle tar en risiko med å sette unger til verden. I løpet av livet er det så mye som kan skje, uten at verken tester eller annet kan forberede oss på det.

:Heartred

Som «gammel og gravid» fikk jeg tilbud om ekstra med tester tidlig i svangerskapet. Jeg takket nei, fordi den infoen jeg fikk/fant fortalte meg om feilmarginer av et slikt omfang at jeg tenkte det kun ville medføre stress. (Abort ville uansett ikke vært særlig aktuelt for meg personlig.)

Noen downsforeldre framstiller det jo som en stor lykke at de fikk denne ungen, som sprer så mye glede. Jeg må innrømme jeg blir litt skeptisk til disse glansbildehistoriene, for det er ikke tvil om at livet blir noe annet. Ei venninne har en unge med Downs, og hun fnyser av disse ukebladhistoriene – samtidig som hun elsker ungen over alt.

Skjønner du har mye å tenke på nå. Husk at vi alle tar en risiko med å sette unger til verden. I løpet av livet er det så mye som kan skje, uten at verken tester eller annet kan forberede oss på det.

Invasive prøver (morkakeprøve og fostervannsprøve) er helt sikre (gitt at man får ut nok fosterceller). Blodprøvene har feilmarginer. Jeg fikk risiko 1:49 på KUB og var glad jeg fikk tilbud om NIPT før invasiv prøve (jeg fikk beskjed om at man kvalifiserer for invasiv prøve direkte ved risiko under 1:50, fordi da er risikoen for avvik vesentlig større enn risikoen for at man skal abortere av prøven).

masse lykke til!

Har gjort meg mange av de samme tankene som deg. Jeg syns hele fosterdiagnostikk-debatten har blitt veldig farget av disse solskinnshistoriene, men det er ikke bare det debatten handler om, ikke i det hele tatt.. Jeg hadde nok ikke klart å ta abort selv ved downs, men jeg er for at det bør snakkes om på ærlig vis og ikke rosemales. Mange barn med downs fungerer likt som andre barn, forskjellene kommer når de blir eldre.

Samtidig tenker jeg at Norge må være det beste landet å bo i hvis en havner i en slik situasjon. Et vennepar har baby med downs og de får ikke skrytt nok av oppfølgingen de har fått og får ♥️ Og det er ingen tvil om at disse barna sprer mye glede og kan leve veldig godt.

Sender deg en god klem ts, håper det ordner seg for dere ♥️

Trenger litt støtte og gode råd. Er bare såå lei meg..
Har tatt KUB test og fikk vite i dag at risikoen for at babyen min har downs syndrom er 1:3.
Jeg er 13 uker på vei og barnet er svært etterlengtet.
Nakkefolden var litt fortykket og blodprøven jeg tok hadde noen hormoner i seg som kunne indikere trisomi.
Ellers så alle organ fine ut. Neseben var ok. Hjerte var ok. Vekst var fin.
Skal nå gå videre med nipt test, men fikk ikke teste før på mandag pga jula. Og får ikke svar før 2 uker etter der igjen. Legen presiserte at dersom 3 kvinner får samme resultat som det jeg fikk i dag er altså kun 1 av babyene syke. De andre to er normale. Men jeg er såå urolig.
Har ikke vært i samme situasjon, men som kanskje de fleste har også jeg tenkt på hva jeg ville gjort hvis dette skjedde meg. Det kan ikke være enkelt. Jeg tror det kan være greit å søke noe informasjon om Downs nå, men samtidig så må du jo vente til du får et svar. Downs er så mye forskjellig, fra de som fungerer veldig godt, ka ha jobber, bo for seg selv og til de som mangler språk og har en ganske begrenset forståelse og også tilleggslidelser. Hvordan det blir vet jo egentlig ingen før de ser det. Søk gode råd hos de som vet mest, og tenk over din egen situasjon. Her ville jeg nok ,hvis det var første barnet, båret frem et barn med Downs. Jeg var "gammel" da jeg fikk første og ville ikke tatt det for gitt at det ville komme en ny sjanse til å bli mor. Nå har jeh to friske barn,og ville tatt det med i betraktningen. Hva ville det bety for dem hvis jeg fikk et barn med Downs? Samtidig tror jeg nok det ville være vanskelig å ta en abort, særlig nå som jeg ser mine to og så fine og gode de er. Jeg ville ikke følt det annerledes for et barn med Downs.

Back
Topp