Stor melkeproduksjon..

Bomchicka

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Desemberskatter 2016
Novemberfnuggene 2023
Jeg stiller et til spørsmål til deg, da jeg følte jeg fikk et veldig godt svar på det forrige innlegget jeg skrev til deg :) Tusen takk for det :)

Jeg "sliter" med stor melkeproduksjon om dagene.. Fødte 03.03. Synes ikke det er noe artig å amme lillegutt om dagene da det er så mye melk at han setter i halsen, svelger luft, blir urolig, brekker seg.. :( Når det er slik dytter han som regel fra seg brystet etter en liten stund, 5-10 min kanskje. Når det ikke er slik koser han seg med brystet lenge og sovner gjerne der..
Det ser ikke ut til å hjelpe at jeg håndmelker 20-30 ml før han skal spise heller. Håndmelker meg også et par ganger om dagen utenom måltider, da lillegutt gjerne sover i 3 gode timer av gangen.
Jeg er litt rådløs her :( Og er dette den tidlige brystsprengen, eller?

Sent from my iPad using BV Forum

Hei!

Produksjonen din er nok kraftig, vanligvis regulerer den seg etter barnets behov i løpet av de første ukene. Har du lest ammehjelpens artikkel om overproduksjon? Det er fortsatt ganske tidlig i forløpet men det høres ut til at dette skaper såpass problemer for dere at det kan være en ide å forsøke en full tømming og så et døgn med intervallamming for å se om det kan roe produksjonen. Det du uansett MÅ være nøye på er å la ham få die ferdig på ett bryst før du legger til det andre. Du kan gjerne amme to måltider på det ene brystet, det andre vil da bli veldig sprengt men selve sprengen vil gjøre at brystet får tilbakemelding om at det lager for mye melk så det må roe ned litt.

Jeg anbefaler også at du ammer i en tilbakelent stilling, da blir melkestrømmen bremset siden den spruter oppover og det blir lettere for barnet å die, de fleste opplever at barnet ikke setter så mye i halsen i en sånn stilling. Når man ammer i en vanlig sittende ammestilling så ligger barnet lavere enn brystet så da strømmer det ekstra mye melk i barnets munn og det kan forsterke hosting/harking/brekninger osv.

Les om tilbakelent amming her: http://ammehjelpen.no/artikkel/178/Naturlig-amming-Biological-nurturing

Les om overproduksjon her: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Gi meg beskjed hvis du ønsker kontakt med en ammehjelper så skal jeg sette deg i kontakt med en som kan følge deg opp personlig :)

Masse lykke til

Ammehjelper Ingebjørg :)

Hvordan vet jeg at han er ferdig diet?
Jeg skal forsøke tiltak og vurdere ammehjelper etter hvert :)

Sent from my iPad using BV Forum

Når han ikke vil ha mer og du kjenner at brystet er mykere enn før du begynte å amme og du føler at han har drukket godt (hørt at han svelger underveis) :)

Jeg har samme problemet som over her, men at jeg får brystbetennelSer så fort jeg ikke får tømt brystet skikkelig. Noen tips til det?
Ammet i 18 mnd sist og hadde vel minst en brystbetennelSe mnd.

Back
Topp