Stor mage uke 29+3

Znart-mamma

Flørter med forumet
Hei.
Var på svangerskapskontrol i dag uke 29+3 og målte sym/fundus som legen min mente var høy.
Den ligger på 31 cm som er over normalen og det (grønnskraverte) feltet.
Legen min bestilte time hos sykehuset om ultralyd for å sjekke om alt er bra.
Vet du/dere om dette er noe å uroe seg for? Blodprøve og urinprøve blodtrykk og alt annet var i skjønneste orden.
Vet du/dere om det er lang ventetid vanligvis i slike situasjoner?





Sent from my iPad using BV Forum
 
Hei på deg!

Symfyse-fundusmålene brukes til å holde øye med veksten til livmoren gjennom svangerskapet. Inni livmoren er jo både babyen, fostervannet og morkaken, og når babyen vokser så vokser livmoren også :)

Når man måler SFmål måler man fra den øverste kanten av symfysebenet til det punkt hvor livmoren står på det høyeste. Man skal ligge flatt med strakte ben, blæren skal være tom og livmoren skal være myk (dvs at man ikke kan måle når det er en kynner, så blir målet alt for høyt).

Det er vanskelig å si om det er noe du trenger uroe deg for, men vi opplever oftest at de allerfleste som kommer inn til en ekstra ultralyd går hjem med en forsikring om at alt er helt i orden :) Det gjelder både når det er for stort og for lite SFmål. Ventetiden på slike ultralydundersøkelser er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus, så det er vanskelig for meg å si noe om. Men hvis tiden går og du ikke helt finner roen, så ring til legen din og spør!

Masse lykke til videre, og forkuser på at alt annet på kontrollen var helt fint :)

Jordmor Ragna.
 
Back
Topp