Stor mage uke 25!? Litt bekymret her

Pippuri

Blir kjent med forumet
Er i uke 25 og magen min er som en høygravid, jeg er redd for hvor dette vil ende - både med tanke på min egen vekt/utseende og babyens.

Jeg sliter med kvalme. Sluttet på kvalmestillende ca uke 15 og klarer meg uten medisiner så lenge jeg får i meg mat ofte. Jeg er redd det er denne spisingen som gjør at magen min har blitt så diger. Føler allerede at den er i veien og at lungene mine har dårlig plass, sånn som man gjør helt på slutten av graviditeten.

Symfysemålet var i uke 20 normalt, selv om jeg også da følte meg stor. Men det er nå de siste 4-5 ukene jeg virkelig har vokst/lagt på meg. Har gått opp 4 kg på 4 uker.

Dette ble en lang utgreiing, men jeg ønsker deres erfaringer. Må babyen bli stor selv om magen er stor og jeg går mye opp i vekt?

Nei det at mors vekt og magemål har noe å si for størrelsen på barnet er helt feil!
Har sett damer jeg kjenner meg sinnsykt store mager som har fått små 3kilos klumper, og damer med veldig små mager som får barn på over 4 :o

Magens størrelse har ikke nødvendigvis noen sammenheng med sf-mål eller babyens størrelse. Alle bærer forskjellig.

Ok, det er litt oppmuntrende. Men har dere erfaring med stor mage, kommer den til å fortsette å vokse, eller kan den vokse i rykk og napp? Akkurat nå føles det nesten som jeg skal eksplodere, og det er jo mange uker igjen...

Har det veldig likt. Magen har vokst masse på noen uker, følte meg helt stappet!! Er 27 nå. Men sf mål var fint :-) vokser nok i rykk og napp. Og så kommer det mye an på hvordan man bærer babyen!

Ok, det er litt oppmuntrende. Men har dere erfaring med stor mage, kommer den til å fortsette å vokse, eller kan den vokse i rykk og napp? Akkurat nå føles det nesten som jeg skal eksplodere, og det er jo mange uker igjen...
Min vokse veldig i rykk og napp fra uke 20 og jeg var kjempe stor rundt magen på slutten av svangerskapet, men det var rett å slett fordi tulla flyttet seg langt fremover i magen :)

Den vil nok vokse i rykk og napp, det gjorde min. Voks mykje fram til rundt veke 28, så hadde den ein pause til rundt veke 34 før den skaut fart igjen :P

Første gangen ble magen større og større, gjennom hele sv.skapet. Andre gangen føltest det ut som jeg bare pluttselig vokna med høygravidmage en gang mellom uke 20-25. :p men magen var vel ca like stor på slutten med begge, selv om nr2 var nesten 1kg større.

I uke 24 lå jeg laangt over normalen i SF-mål, men i uke 29 lå jeg rett på streken :) så det kan fint jevne seg ut.. Last ned app'en fra st.olavs hospital om symfysemål, den er tilpasset dagens "normal" på damer, hvor du legger inn vekt og høyde.. Den gir et mye mer riktig bilde av målene enn helsekortet som et 30 år gammelt og utdatert..:)

Back
Topp