Stor mage - hva gjøre?

Mae

Glad i forumet
Septemberlykke 2015
Har nå vært på min andre kontroll og symfyse-fundus-målet sprenger normalkurven! Går hos lege og hon sier "Ja, den er jo over normalkurven men ettersom alt annet er normalt ser vi ikke nærmere på det. Det fødes jo veldig mange store barn nå for tiden".

Jeg vil jo ikke føde et stort barn hvis jeg kan unngå det! Spiser hjemlaget og variert mat og spiser kun godteri om lørdagene. Jeg prøver å gå en del, selv om det absolutt kunne være oftere. Jeg har lagt på meg 8kg hittills i svangerskapet og synes ikke det er noe mye - så hvorfor blir magen min (les: livmoren) så stor?

Vet jo av erfaring at en stor mage ikke nødvendigvis må resultere i en stor baby, men det skremmer meg like vel...og legens kommentar var som at hon tok det som en selvfølge at jeg bar på en gigantbaby.

Hva kan jeg gjøre mer for å unngå en gigantbaby? Vil ikke gå på noen slankekur eller noe, jeg vil jo at barnet skal få det den trenger!
 
Usikker på om det er så mye du kan gjøre med det. Men er spent på svar du får, må få de med meg. For jeg ligger selv også over normalen og måla fra ultralyden jeg hadde nå i uke 30 viser et estimat på fødselsvekt lik ca 4kg.
Jeg har vært plaget med mye kvalme i svangerskapet og veier nå i dag ca 5 kilo MINDRE enn den dagen jeg ble gravid. Spurte sist jeg var på kontroll nå og fikk bare til svar at noen babyer trekker til seg mer næring enn andre....
 
Det høres jo litt rart ut at legen din sier at stor mage er synonymt med stor baby. Såvidt jeg har forstått så er det vel heller hvordan man bærer barnet som spiller noen rolle på hvor stor mage man får?
Jeg vet at min mor var veldig stor rett før jeg ble født, og jeg var såvidt 2400g. Til sammenligning var min svigersøster kjempeliten og hun fødte en jente på nesten 4 kg. Tror ikke det er noe å bekymre seg for, og om du ikke klarer å slappe av ville jeg tatt en telefon til kvinneklinikken, forklart situasjonen og spurt om det var noen mulighet for å komme inn på en ultralyd bare for å være på den sikre siden.
 
Magen ser veldig liten ut (babyen ligger nært ryggen), men når en måler livmoren så er den over normalområdet!
 
Mine to forrige sv.skap har jeg alltid ligget litt over det grønne på skjemaet.. På partogrammet fra forrige fødsel står det også at uterus (livmor) er STOR, ikke middels eller liten.. Men mine var da 3350gr og 3600gr ved fødsel, så jeg bekymrer meg ikke..
Du kan bare leve sunt og så aktivt som det lar seg gjøre, så tror jeg kanskje ikke det blir noe stooor baby på deg heller;-)
Hvordan er du bygd forøvrig?
Jeg er 173 høy, men har kort rygg, lange bein.. Så magen blir stikkende veldig ut, hehe..
 
Jeg ligger også godt over :) Men jeg er liten og har sikkert ikke så mye plass i lengden og da smetter magen ut. Jordmor sa at det behøvde ikke bety at barnet kom til å blistort når det ble født
 
IKKE bry deg om hva legen sier. Jeg ligger godt over d skraverte område og var på ny ul nå. Babyen har helt normal vekst og er ikke større enn "vanlig". Han sa at de målene måtte jeg ikke bry meg om, så lenge man følger sin egen kurve!!
 
Hei, i mitt første svangerskap ble jeg også hele veien målt med stor mage ift kurven. Det resulterte også i en stor baby (hun kom ca til termin). Jeg la på meg ca 10 kilo totalt og jeg er ganske slank i utgangspunktet.

Denne gangen er jeg litt urolig for å få en stor unge igjen, og da jeg uttrykte min bekymring for dette på ultralyden på sykehuset fikk jeg straks time til vekstestimering i uke 32 og/eller uke 37. Jordmor har også forsikret meg at jeg kommer til å slippe å gå over termin dersom vekstkontrollen viser at babyen blir stor (det bør kanskje nevnes at min første fødsel ble ganske tung).

Så det du kan gjøre er jo også å be jordmor eller sykehuset om å få en time til vekstestimering? Så kan du jo evt be om videre oppfølging om denne viser at babyen er stor.
 
Høres litt ut som min lege.. Himler med øya og kommer med kommentarer fordi sfmålet er over det grønne området. Men når han måler babyen på UL så er ikke babyen noe stor :-) Størrelsen på livmoren går på så mye annet enn babyen også - det kan være en stor livmor, mye fostervann, hvordan babyen ligger, osv. Du er sunn og spiser variert, og propper deg ikke full av sukker - dèt er flott for babyen, og du trenger ikke gjøre mer enn det:)
 
Det er fint å lese alle deres kommentarer. Høres ut som det er mange som har sf-mål over normalkurven uten at for den saks skyll få store barn. Hadde høyt sf-mål sist gang også  (rett innenfor normalområdet), men fikk en baby litt under snitt - men jeg ble enda redd nå og aningens irritert på legen som hinter om at det blir en stor baby denne gangen.
 
Jeg melder meg på i gruppen av de som sier ingen grunn til bekymring. Ved forrige svangerskap så var mitt symfysemål nesten på vei ut av skjemaet de siste tre-fire ukene og jeg var selv bekymret. Min mann er nesten 195 cm. så jeg tenkte at nå får jeg en gigantbaby. Jeg var inne til ultralyd, og babyen var på ingen måte så stor som magen skulle tilsi. Bare mye fostervann. Og jeg fødte en baby på ca 4 kilo i uke 39 uten problem.

De virkelig store babyene kommer av et usunt kosthold så hvis du holder deg unna sukker og annen usunn mat er det lite som tilsier at du skal få en veldig stor baby.
 
Back
Topp