Stor gutt sengevæter.

Bonus2+1

Forelsket i forumet
Min bonusgutt på snart 8. år har i alle år tisset på seg om natten.
Men det er gjerne et mønster i det, og det skjer ikke hver natt.
I sommerferiene er han helt fri for sengevæting, (kan kanskje være et eller to uhell hele sommeren), og ut over høsten er han også mye finere.
Men så tar det seg gjerne opp, ut over høsten/vinteren, og på det verste kan han tisse på seg 4-6 ganger i uken.
Vi har vært hos lege å prøvd noen medisiner, men disse gjorde lille gutt veldig sint og vi sluttet derfor, dette er vel nå 2 år siden.
Vi startet opp med nattbleie for å hindre sengeskift hver kveld, og da tisset han ikke lenger på seg, men så fort bleien ble tatt av tisset han igjen.
Det skjer ingen store endringer hjemme fra ferie til skole, annet enn lekser og aktiviteter men lekser må vi jo gjøre uansett.

Jeg tenker at vi må ta en skikkelig undersøkelse på han, og finne ut hvor problemet ligger, det er like ille den uken han er hos mor.

Andre ting som kan spille inn/bety noe:
  • Han er veldig tørst og drikker derfor mye vann (diabetes?) og tisser derfor mye på dagen.
  • Han tisser ikke på seg på dagen, men av og til virker det som at han enten lekker noen dråper eller er for kjapp når han tisser sånn at det kommer noen dråper i trusen.
  • Vi reduserer drikke halvannen time før sengetid.
  • Han blir fort sint, også fort glad igjen. Har med andre ord veldig sterke følelser som kommer uten forvarsel egentlig.
  • Den siste tiden har han tatt lett til tårer (spiller litt på dette også den siste tiden da han fort lærte at tårer=sympati :P ) for den miste ting, alt fra at poteten ligger feil på tallerkenen til at søster ligger for mye på han sin side, leksene må gjøres, maten spises ol.
    Dette skjer hos mor også men der får han gjerne viljen også er alt bra, her må han feks selv flytte poteten til riktig plass, eller enten finne seg i at søster ligger i nærheten eller flytte seg selv, og leksene går ikke å grine seg bort fra.
  • Han er en veldig kjærlig gutt som liker nærhet og stadig kommer bort for å kose <3
Vi syns det er så vanskelig å vite hva vi skal gjøre, ingen av oss har vært borte i store barn som tisser på seg, og guttungen har det heller ikke noe greit når det står på slik.

Kan legge ved at mor og far gikk fra hverandre når han var 2,5 og jeg har forstått det slik at han fortsatt brukte bleie på natten da.

Ble kanskje litt rotete forklart men håper noen har noen erfaringer rundt dette?
Foreldre har vært hos lege flere ganger uten at legen har gjort noe mer enn å ta uvi tester.

Må kanskje legge ved at vi frem til for et år siden tok han opp hver kveld i 23 tiden for å tisse, og selv da tisset han gjerne på seg, og av og til hadde han allerede tisset på seg før vi kom opp (kunne tisse på seg to ganger hver natt på det verste)

Den emosjonelle utviklingen gjør et hopp i den alderen, så humørsvigninger er ikke uvanlig. Men allikevel kan det være greit å sjekke at han har det bra.

Noen kan ha "vinterdepresjoner". Da er det vanlig at man trenger mer søvn og sover kanskje tyngre. Det kan forklare at han tisser mer på vinteren. For noen hjelper det å legge seg tidligere så de får nok søvn. Dagslys er viktig.

Jeg ville sjekket urinblære osv med ultralyd. Har dere vært hos kiropraktor?

Jeg har en gutt som har vært sengeveter i alle år, er nå 13.
Har også prøvd mye, klokke på armen som pep hver 3 time osv. Eneste som faktisk har funket her er en diabetes medisin som heter minirin, det er en smeltetbl som han tar under tungen før han legger seg. Min gutt har ikke diabetes men har brukt denne i 4år. Nå først trenger han ikke lenger. Det er veldig sårt for selvfølelsen så det er utrolig viktig å mase litt på legene.

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Den emosjonelle utviklingen gjør et hopp i den alderen, så humørsvigninger er ikke uvanlig. Men allikevel kan det være greit å sjekke at han har det bra.

Noen kan ha "vinterdepresjoner". Da er det vanlig at man trenger mer søvn og sover kanskje tyngre. Det kan forklare at han tisser mer på vinteren. For noen hjelper det å legge seg tidligere så de får nok søvn. Dagslys er viktig.

Jeg ville sjekket urinblære osv med ultralyd. Har dere vært hos kiropraktor?

Har ikke vært hos kiropraktor med han nei, kun fastlege.
Han legger seg kl 8 hver kveld (halv 9 i helgen) og står opp kl 06.30 på ukedager og ca kl 7 av seg selv i helgene :)

Jeg har en gutt som har vært sengeveter i alle år, er nå 13.
Har også prøvd mye, klokke på armen som pep hver 3 time osv. Eneste som faktisk har funket her er en diabetes medisin som heter minirin, det er en smeltetbl som han tar under tungen før han legger seg. Min gutt har ikke diabetes men har brukt denne i 4år. Nå først trenger han ikke lenger. Det er veldig sårt for selvfølelsen så det er utrolig viktig å mase litt på legene.

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
Jeg satt benet litt ned nå når jeg har merket at dette har tatt seg opp igjen om at nå må de faktisk gå til legen og ikke gi seg, kreve full gjennomgang og kanskje finne ut hva dette er.
For det er frustrerende for oss og veldig vondt for han.
(Vi viser aldri at det er frustrerende, og vi forklarer at vi vet at han ikke kan noe for det)

Begrenser dere drikkingen på kvelden?

At han har humørsvinginger er helt vanlig i den alderen der forresten ..

Begrenser dere drikkingen på kvelden?

At han har humørsvinginger er helt vanlig i den alderen der forresten ..
Ja vi gir ikke drikke halvannen time før sengetid, og om han blir tørst får han litt vann eventuelt (type en slurk eller to).

Sover han tungt, eller snorker? Mye halsbetennelse eller forkjølelse? Vår sønn sov så tungt, og var spesielt sliten etter barnehagen pga falske mandler. Dette gjorde at han ikke våknet om natten når han måtte på do. Etter at operasjonen våkner han hver natt av seg selv og går på do.

Slitt med noe av det samme med vår sønn (han er 6), minirin har virket veldig bra for han, pluss at han har vært hos naprapat (var visst litt stiv, noe som kan virke inn), siver han med pysj? Om han fryser, så vil kroppen skille ut avfallsstoffer =mer tissing, så vi har funnet ut at sønnen vår må ha det godt og varmt på natten og. Her er deg ingen drikke etter kl 18 på kvelden. Skjønner frustrasjonen hans og deres godt, ikke lett når de er så store. Her var i tillegg lillesøster tørr på natten før han, det ble veldig sårt..
Håper det ordner seg for han.

Sover han tungt, eller snorker? Mye halsbetennelse eller forkjølelse? Vår sønn sov så tungt, og var spesielt sliten etter barnehagen pga falske mandler. Dette gjorde at han ikke våknet om natten når han måtte på do. Etter at operasjonen våkner han hver natt av seg selv og går på do.
Han har operert mandlene men det har ikke hjulpet, minst like ille etter det.
Han ble bedre i våres, og var fin gjennom sommeren og høsten før det kom igjen nå i november/desember og tar seg opp mer og mer.
I starten var det kanskje en gang hver 14. dag, nå er det minimum 2 ganger i uken. Ingen faste dager.

Slitt med noe av det samme med vår sønn (han er 6), minirin har virket veldig bra for han, pluss at han har vært hos naprapat (var visst litt stiv, noe som kan virke inn), siver han med pysj? Om han fryser, så vil kroppen skille ut avfallsstoffer =mer tissing, så vi har funnet ut at sønnen vår må ha det godt og varmt på natten og. Her er deg ingen drikke etter kl 18 på kvelden. Skjønner frustrasjonen hans og deres godt, ikke lett når de er så store. Her var i tillegg lillesøster tørr på natten før han, det ble veldig sårt..
Håper det ordner seg for han.

Det med varme har jeg ikke tenkt på, han sover uten pysj og på et kaldt rom, og siden han er fin hele våren og sommeren (varmt) kan det være noe, skal ta det opp med far og mor og starte med pysj (selv om han er veldig varm av seg når han sover generelt, men er verdt å prøve) eller sette inn en ovn og ha det varmere der ihvertfall.

Har du prøvd minirin?
var sengevæter som barn, fram til jeg var 12 år, og minirin ble min løsning.

Har du prøvd minirin?
var sengevæter som barn, fram til jeg var 12 år, og minirin ble min løsning.
Vet at de prøvde en tbl som han fikk før han la seg, men det fungerte ikke her, han ble skikkelig sint og agresiv når han gikk på de, så det ble det slutt på.

Vet at de prøvde en tbl som han fikk før han la seg, men det fungerte ikke her, han ble skikkelig sint og agresiv når han gikk på de, så det ble det slutt på.

oii, da skjønner jeg at dere sluttet med de. jeg husker at jeg fikk beskjed om at mye salt mat, eks salami osv kanskje kan hjelpe.

Hei:) jeg var sånn når jeg var liten..husker ikke hvor lenge, men helt til 4-5 klasse tror jeg... Hadde bare problemet på natta.. Vi prøvde ikke no medisiner, men å bli vekt på natta osv... Tilslutt fikk jeg time hos kiropraktor, gikk dit ofte, hvor han knakk noe i ryggen tror jeg... Og det var det som hjalp :D

Dette med humøret og alt det andre... Sjekket for andre diagnoser? Om han er høyt oppe, lavt nede om hverandre...

Back
Topp