Stor baby?

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Var på vekstkontroll i dag hvor legen mente baby var ca 15% større enn gjennomsnittet, med 5-10% i feilmargin. Skal på ny vekstkontroll om 4 uker, og hvis han fortsatt virket over gjennomsnittet, så skal vi diskutere å sette igang før termin. Hun måtte påpeke at det kunne være at han var normal størrelse for seg siden vi ikke får målt lengde, men at han i gjennomsnittet var stor.

Noen som har blitt satt igang før termin før grunnet stor baby?
Hva er deres erfaring?

Vil permisjonstiden forkortes noe om babyen fødes innenfor de tre første ukene før termin? Eller beholder man de ukene også i overgang til permisjon etter fødsel?
 
Jeg kan kun svare på det siste;
Du kan velge å starte permisjonen tre uker før igangsetting, istedenfor tre uker før termin, hos nav. Om ikke, så mister du av permisjonen før fødsel, og den blir derfor kortere. Du vil få like mye permisjon etter fødsel uansett (den er det kun overtidsbabyer som mister litt av).
 
Jeg kan kun svare på det siste;
Du kan velge å starte permisjonen tre uker før igangsetting, istedenfor tre uker før termin, hos nav. Om ikke, så mister du av permisjonen før fødsel, og den blir derfor kortere. Du vil få like mye permisjon etter fødsel uansett (den er det kun overtidsbabyer som mister litt av).
Takk for svar!
Var det jeg trodde, blir han født før termin må jeg nok ordne litt permisjon uten lønn på slutten av permisjonstiden, siden det gikk perfekt opp til termin det vi hadde planlagt :wacky:
 
Jeg ble satt igang 11 dager før termin med nr. 2 siden hun var godt over snittet. Da hun kom 8 dager før termin var hun allerede over 4300. Så veldig glad jeg slapp å gå overtid :) nr. 1 var 4500 da hun kom 10 dager over termin og da revna jeg ganske mye. Var derfor jeg ble satt igang med nr. 2 :)
Regner med nr. 3 nå vil være i ca samme størrelse, så det blir spennende å se om jeg settes igang nå også :)
 
Jeg ble satt igang 11 dager før termin med nr. 2 siden hun var godt over snittet. Da hun kom 8 dager før termin var hun allerede over 4300. Så veldig glad jeg slapp å gå overtid :) nr. 1 var 4500 da hun kom 10 dager over termin og da revna jeg ganske mye. Var derfor jeg ble satt igang med nr. 2 :)
Regner med nr. 3 nå vil være i ca samme størrelse, så det blir spennende å se om jeg settes igang nå også :)
Regner egentlig med at jeg kommer til å bli satt igang, jeg var selv en stor baby, men 15 dager over termin :p men merker jeg ble litt mer bekymret over at jeg både ligger ann til å ha stor baby og at baby ligger i seteleie:nailbiting:
 
Det er heldigvis fortsatt god tid så baby kan snu seg med hodet ned! :)
Sist jeg var gravid lå ungen med rompa ned og da var jeg hos akupunktør for å snu babyen. Den snudde seg bare noen timer etter jeg fikk nålene ;)

Om ungen mot formodning ikke skulle snu seg før fødsel er de strengere på den estimerte vekten når det kommer til setefødsel enn om babyen ligger i hodeleie.
 
Regner egentlig med at jeg kommer til å bli satt igang, jeg var selv en stor baby, men 15 dager over termin :p men merker jeg ble litt mer bekymret over at jeg både ligger ann til å ha stor baby og at baby ligger i seteleie:nailbiting:

Om baby ligger i seteleie enda, så kan du sjekke ut spinningbabies. :) Skader ikke å sjekke ut, virker som om det er mest.. yoga-lignende øvelser. Så.. Det er ikke noe som potensielt er skadelig i alle fall.
 
Back
Topp