Stor baby

Lykkeliten93

Andre møte med forumet
Var på kontroll på sykehuset i dag, og ultralyd viser at babyen allerede veier 2200 gram i uke 30!! Har ikke fått påvist svangerskapsdiabetes. Nå er jeg veldig bekymret for videre vekst. Har noen av dere erfaring med dette? Er det flere som er i samme situasjon? Jeg lever så sunt som mulig, og har vært veldig påpasselig med hva jeg spiser. Føler likevel at jeg har "feilet" et sted på veien og er veldig bekymret for fødsel nå..

Det er jo ikke sikkert den vokser like fort fremmover.. Men skjønner godt bekymringen tdin. Ei bekjent av meg fødte nettopp ei jente på, 5,1kg og jeg kjenner det er i største laget...

Du får vel kanskje videre vekstkontroll?

Jo, jeg skal få videre oppfølging nå. Overlegen sa at jeg helt sikkert ville klare å føde et barn på 5-6000 gram pga høyden min. Syns ikke det var så betryggende å høre som førstegangsfødende.

mitt barn var og over gjennomsnittet, legen sa da at det er hodemålet som gjelder, og ikke vekten!:) dem bommer og veldig på å estimere vekt med ultralyd, både den ene og den andre veien på vektskalaen.. dem mente min kom til å veie 4 kg ved fødsel, han veide 5. Har hørt og om tilfeller der dem mente baby var stor, men det viste seg dem tok grundig feil og baby bare har veid rundt 3500

Var på kontroll på sykehuset i dag, og ultralyd viser at babyen allerede veier 2200 gram i uke 30!! Har ikke fått påvist svangerskapsdiabetes. Nå er jeg veldig bekymret for videre vekst. Har noen av dere erfaring med dette? Er det flere som er i samme situasjon? Jeg lever så sunt som mulig, og har vært veldig påpasselig med hva jeg spiser. Føler likevel at jeg har "feilet" et sted på veien og er veldig bekymret for fødsel nå..
Sniker.
Selvom man får en stor baby betyr det ikke at du har feilet. Man kan få store babyer selvom man spiser sunnere enn sunnest også. Genene har mye å si ift om baby er liten eller stor.

Og som andre sier, ta estimeringen med en klype salt. Regner med du får flere vektkontroller når de mener baby allerede er 2, 2kg? Npr man har flere estimeringer over tid, er det lettere å si 8m estimeringen er riktig eller feil. Men om du har ulike leger som måler vekst, kan det også bli feil.

Baby ligger allerede 20% over her. Vet ikke kg, men bare gang med 1,2 på gjennomsnittet.
Har en fra før som var stor og. 4,5kg og stort hode, lang kropp.

Det er bare hode som teller, resten merker du ikke et kg fra eller til, resten av kroppen fordeler seg ut og er myk. Er de lange merker du ikke det. Noen estimeres til å være store fordi de er lange.

Vi visste ikke at forrige var stor, da han ble estimert mye mindre. Glad for at jeg ikke visste det på forhånd, da hadde jeg nok gruet meg endel til fødsel. Men det gikk veldig fint altså. Noen sier det er bra med de litt tyngre barna, fordi da får du mer hjelp av tyngdekraften ned :hilarious:

Kan legge til at jeg har heller ikke diabetes, så barna blir bare store her.

Hvis det er noen trøst er det nok kun genetisk. Har du sett kayla itsines? Hun treningsdama. Hun er syltynn, så sterk og sprek. Trente heftig i svangerskapet, spiste så sunt (som hun gjør ellers og) og hadde den minste magen jeg har sett..men ifølge en post på Instagram av henne selv ble baby estimert til å ligge endel over snittet og ligge på 91 percentilen. Da er det tydelig at det er gener og ikke miljø vil jeg si. Selv om det noen ganger også selvsagt kan være miljø. :)

Sniker.
Med min yngste sønn blei han estimert på UL 3 uker før termin at han kom til å være 4500-5000 ved termin. Jeg gikk 12 dager over termin, gutten var 3600 gr når han ble født. Så de UL målingene er ikke alltid at stemmer helt.

Jeg var på sykehuset til monitorering etter jeg falt ned kjellertrappa - og fikk beskjed om at hu var 18% over gjennomsnittet, og kom til å bli 4kg. Blir fulgt opp med en ekstra time på sykehuset 4 uker etter den timen. Men når det er sagt - søstra mi var på overtidskontroll med sin for 10 år siden, og de beregna han til opp mot 8kg. Kom ut med keisersnitt, under 5. Så, det er ikke alltid de har rett. Far til min datter er også veldig høy, rundt 1.95, så jeg tar det med knusende ro. Men fikk litt voksenkjeft fordi de mente jeg hadde gjort noe feil ja..

Back
Topp