Stor baby!

Rugenella

Forelsket i forumet
Jeg får oppfølging på sykehuset fordi jeg er revmatiker. Og på siste vekstkontroll (UL) så ble babyen estimert til å være 24% over snittet. Og estimert til å være 2,3 kilo. Dette ble målt i uke 32. Jordmor ville at jeg skulle ta ny glukosetest, noe jeg gjorde neste dag.

Og før sukkerdrikken ble blodsukkeret målt til 5,6 hvor det var 7,8 de 2 timene etter sukkerdrikken. Jeg tror dette er innafor men venter på å høre fra lege når blodprøvene er analysert.
De vil ha meg på ny vekstkontroll om 2 uker og jordmor virket litt urolig for dette uten at hun sa stort egentlig.

Kan det være grunn til bekymring? :nailbiting:
Det skal sies at jeg har gått opp 20 kg så langt og jeg plages med konstant høy puls (men normalt blodtrykk). Etter en innleggelse på hjerteavdelingen med masse utredning så konkluderte legene med at det ikke er noe galt med lunger og hjertet heldigvis. De var bekymret for det med tanke på påkjenning av fødsel.

Har noen vært borti lignende? Hva ble gjort med tanke på fødsel eller utredning?

5,6 fastene skal vel etter dei nye retningslinjene bety at du har svangerskapsdiabetes. Skal være under 5,3. Men vet at stikk i fingen verdiene kan vise litt feil. Er sikker derfor dei vil vente å se hva analysen og sier for det er meir nøyaktig [emoji4]

Min ble estimert til akkurat 2 kg nå på onsdag som var. Er også i uke 32. Syns dei kanskje sa noe om 9% over snittet mellom seg. Men ingenting mer om det.

ok, da er det bare å vente å se hva legene sier om det. en venninne av meg som fikk barn i høst fikk mild svangerskapsdiabetes og hun målte litt over 10 de 2 timene etter sukkerdrikken. så da kan jeg ikke være hardt rammet i så fall.

Jeg fikk sv.skapsdia forrige gang og måtte derfor ta glukosebelastning denne gangen. Og jeg hadde nå fastende blodsukker på 5,4(forhøyet etter nye retningslinjer) og 2 timers verdi på 7,7(normalt). Fikk derfor diagnosen på nytt. Måtte begynne med blodsukkermåling 3 ganger i døgnet, og med 3 målinger forhøyet ila 2 uker ble jeg henvist til sykehuset. Jo lenger ut i svangerskapet, jo vanskeligere er det å regulere blodsukkeret kun med kosten. Jeg har klart det foreløpig(35 uker i morgen), men selv om jeg spiser som jeg har gjort de siste 2 mnd ser jeg nå at det blir vanskeligere.

Jeg har vært til 2 ultralyd etter diagnosen denne gangen og skal til minst 1 til. Min baby er estimert til å ligge på mellom 80 og 90% percentil, men han er visstnok symmetrisk stor og det var visst bra(mer ugunstig hvis han hadde lagt på seg mest rundt magen). Jeg har gått opp 10 kg så langt

Back
Topp