stor baby

Solmilla83

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg har fått vite at jeg venter stor baby, noen som vet årsaken til at noen får stor baby? Forventet vekt er over 4 kg Jeg selv var stor når jeg ble født, har det noe å si? Vet jeg ikke har hatt verdens sunneste kosthold men ikke fått så mye ekstra selv.

Er nok ganske genetisk betinget. Men det er jo ikke unormalt stort med en på 4,5 kg selv om det er større enn gjennomsnittet. Noen ganger er barnet stort pga diabetes hos mor, men jeg vet ikke om noen andre årsaker.

Min første var 4310 og 55 cm lang:-)
Min mann var stor når han var født, så der følger tydeligvis barna våre også.

Fikk en gutt på 4,1 kg og 53 cm forrige gang. Jeg veide 4,5 kg da jeg ble født så tror nok jeg bare får store babyer. Spiser mindre sukker og er mer nøye med kostholdet denne gangen, så det blir spennende å se om det gir noe utslag på vekta :)

Mye sukker kan gi store babyer , er jo mye skjult sukker i mye ferdig mat , sauser etc. Brus , is div også.

Men tror også mye er genetisk.

Første jenta mi veide 4001gr

Mens nr 2 veide 3415gr

De har 2 forskjellige fedre , første jenta kom fra en familie der hennes far og brødrene veide over 4 kg ved fødsel. Tror hun var stor pga det

Når jeg ble født (til termin) veide jeg 2700gr

Blir spennende kjenner jeg med nr 3 nå :)

Min første var ei god og rundt jente på 4390gram og 50cm. Lubben liten frøken. (Måtte tas med sugekopp, så det var ikke helt lett å få henne ut:p). Var ikke så nøye med kostholdet første gang, og spiste nok mer sukker enn anbefalt... (Unnet meg det meste). Jeg var ikke spesielt stor ved fødsel (3200gram), men far var bortimot 4kg.

Denne gangen er jeg mye mer forsiktig med sukker, og spiser mye renere enn første gang. Blir spennende å se hva vekta blir på andremann. Skal sies at det er en annen pappa denne gangene, men han også veide bortimot 4kg ved fødsel. Eneste grunnen til at jeg ønsker en litt mindre fødselsvekt er i håp om å slippe sugekopp, og klare fødselen helt selv. Men heldigvis har man mulighet til litt drahjelp om det blir litt vanskelig, så det går jo bra :)

Men er det ikke sånn at selv om babyen veier mye så trenger ikke det å ha betydning for fødselen? Er det ikke hodestørrelsen som teller mest? Lettere babyer kan ha stort hode fordi om..

Men er det ikke sånn at selv om babyen veier mye så trenger ikke det å ha betydning for fødselen? Er det ikke hodestørrelsen som teller mest? Lettere babyer kan ha stort hode fordi om..
Jo, hodestørrelse og skuldre. Noen babyer er jo veldig lange og veier mye, men trenger ikke å gi noen vanskelig fødsel fordi.

Det er klart. Men hodestørrelsen er ofte større hos store babyer enn hos små babyer. Dette er ofte en naturlig del av veksten.

Er det noen sammenheng mellom hvor mye man har gått opp i vekt og stor baby? Jeg har gått opp veldig mye, men jordmor sier at ho ikke er bekymret for stor baby når jeg tar det opp. På hvilket grunnlag kan ho si det? Sf-målet ligger fint på normalen og vokser som det skal :)

Er det noen sammenheng mellom hvor mye man har gått opp i vekt og stor baby? Jeg har gått opp veldig mye, men jordmor sier at ho ikke er bekymret for stor baby når jeg tar det opp. På hvilket grunnlag kan ho si det? Sf-målet ligger fint på normalen og vokser som det skal :)
Det har vel sikkert noe med at sf-målet ligger fint på kurven din :) Dersom man har veldig høyt sf-mål kan de gjerne være bekymret for stort barn, men ikke alltid det har noen sammenheng det heller.

Går det ikke på mannens fødselsvekt? Er det jeg har hørt. Jeg veide 4,6 kg da jeg ble født *kremt*, men sønnen min veide 3,3 kg. Samboer veide rundt 3,7 kg.

Det har vel sikkert noe med at sf-målet ligger fint på kurven din :) Dersom man har veldig høyt sf-mål kan de gjerne være bekymret for stort barn, men ikke alltid det har noen sammenheng det heller.

Så så lenge det er innafor normalen er det ikke grunn til bekymring? Jeg tenker feks på fotballfrue som har veeeeeldig liten mage, men får jo fortsatt "normale" barn.. :p så jeg syns det er vanskelig å slå meg til ro med det, haha :p

Så så lenge det er innafor normalen er det ikke grunn til bekymring? Jeg tenker feks på fotballfrue som har veeeeeldig liten mage, men får jo fortsatt "normale" barn.. :p så jeg syns det er vanskelig å slå meg til ro med det, haha :p
Tror ikke det nei :) Men ser absolutt poenget ditt! Er ikke alltid sf-målet har noen som helst sammenheng med hvor stort barnet er, noe fotballfrue er et godt eksempel på :P Hvis du er veldig bekymret for det så syns jeg du skal ta det opp med jordmor, hun har litt mer erfaring og kunnskap når det gjelder det :)

Tror ikke det nei :) Men ser absolutt poenget ditt! Er ikke alltid sf-målet har noen som helst sammenheng med hvor stort barnet er, noe fotballfrue er et godt eksempel på :p Hvis du er veldig bekymret for det så syns jeg du skal ta det opp med jordmor, hun har litt mer erfaring og kunnskap når det gjelder det :)

Haha, ja ikke sant :p det er ikke godt å skjønne seg på sånne ting alltid altså! Jeg sa til jordmor forrige gang at jeg ikke håper jeg får en svær baby på nærmere 5 kg, men jeg sa det litt på tull (og litt ikke-tull :laughing002) og da sa ho "nei det tror jeg ikke" bare. Og ho vet jo hvor mye jeg har gått opp, så jeg vil vel anta at ho hadde sagt noe på det når jeg likevel spurte...? Jeg skal uansett spørre neste gang om det går an å få kommet inn på en ul for å sjekke hvordan det ligger an der inne..så får vi se om jeg får lov til det eller ikke :p

Sist gikk jeg opp 20 kg og snuppa kom 37+0 men var kun 2570, hadde nok ikke blitt mye større heller så vektoppgang har ikke noe å si :)
Og sf målet lå helt på den linjen i midten hele veien

Går det ikke på mannens fødselsvekt? Er det jeg har hørt. Jeg veide 4,6 kg da jeg ble født *kremt*, men sønnen min veide 3,3 kg. Samboer veide rundt 3,7 kg.
Er det jeg og tror. Jeg veide 2800 da jeg ble født, og var 48 cm. Eldste jenta mi var 49 cm og veide 3236, mens gutten som har en annen far, veide 3896 og var 51 cm. Blir spennende med nr 3 nå ja... Samme far som gutten.

Back
Topp