Stor baby?

Snurrerundt

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei. Jordmor synes det er vanskelig å måle symfysemålet mitt og sier jeg har for stramme magemuskler. (De var ikke spesielt stramme før graviditeten) Selv synes jeg ikke det er noe problem da jeg jeg kjenner og ser kanten på livmora godt, spesielt når jeg har kynnere. Jeg har brukt en app for å følge med på symfysemålet og det er veldig høyt (3-4uker). Hos jordmor varierer det opp og ned ettersom om hun klarer å finne den. Er det stor sannsynlighet for at babyen er veldig stor?
 
Hei på deg!

Jeg kan godt forstå at hvis du lurer på hvordan det mon står til med størrelsen på babyen din, når symfyse-fundus målene ikke er så enkle å måle for jordmoren din!

Faktisk er det nesten umulig å måle skikkelig på seg selv, så jeg tenker at du ikke kan regne med at de målene du selv har tatt, gir resultater du kan stole på - selv om det hadde vært veldig kjekt å kunne ordne det selv :)
Under utdannelsenvåres bruker vi lang tid på å lære å gjøre det skikkelig, for vi får faktisk en veldig viktig informasjon om babyens vekst i magen.

Derfor mener jeg at det er viktig at din jordmor følger det opp, hvis hun ikke klarer å måle symfysemålet ditt. Jobber det flere jordmødre på samme plass? Kunne hun evt fått en kollega til å måle neste gang du kommer? Eller går du også til lege? Kan han/hun få det til? Jeg lurer også på om hun er forsiktig, så du klarer å slappe av? Hvis du er spent i magemusklene fordi det kjennes ubehagelig eller vondt, så er det nemlig veldig vanskelig å kjenne hvor livmoren stopper.........
Hvordan hadde det vært for deg å dele din bekymring med henne? Rett og slett si at du kjenner deg litt utrygg når du ikke ved hvordan babyen din vokser....

Håper det ordner seg så du kan senke skuldrene og glede deg over resten av graviditeten :)

Mange hilsner fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp