Stor baby

førstegangsmor,endelig:)

Flørter med forumet
Var på en kontroll idag, og er nå 35,4 uker påvei idag. Der så alt fint ut, skal bare sjekke glukosenivået pga litt mye fostervann. Ellers var alt fint, men en veldig stor baby.

Han er 900g over gjennomsnittet og kan bli godt over 4 kg til fødsel Kjenner jeg blir nervøs og litt stressa. Har ikke verdens breieste hofter og vil ikke ha en tung fødsel. Hjelpes....

Men det er jo slettes ikke alle som fødes rett ved termin. Kanskje du føder en baby på 3,5 i uke 38 ;)

Min sønn ble estimert til 4,2kg ved termin. Han var 3,4 kg da han kom ut i uke 37. Barnelegen mente han var 1-2 uker eldre enn terminen tilsa og om det ikke hadde blitt ks så hadde han nok blitt født før termin.

Gynekologen kunne forresten fortelle at det gikk som regel greit med litt over 4kg - det var når baby bar oppmot og over 4,5 at det kunne bli problemer pga skuldrene på baby ble breie. Man kan aldri vite om man har trangt bekken eller ikke før man har født.

Sist fldsel var jeg inne til ul 3ggr i uka i 4 uker, baby gikk fra å være for stor, til å være for liten, til å vøre akkurat passe. Moralen er at slike vekst- estimeringer er nettopp det, estimeringer. Når småen kom var han 2700, i uke 36.

Uff... Ikke la deg stresse av de målingene da... De tar så mye feil. Om du tenker at det er greit å forholde seg til det kan jeg informere om at jeg har en venninne som er bittelita (smal over hoftene, midje osv og lav), hun fikk en gutt på 4,3kg for ett pr år siden og det gikk kjempe fint :-)
Dette her klarer du også så fint, kroppen din er laget for å føde babyer, så bare lytt til kroppen din og følg det den prøver å si deg :-)

Hvor stor var din lille nå da?

Forstår frykten din. Storebror ble født i uke 36 og var 3320. Han var estimert stor. Det er lillesøster også.

Jordmor sier at det har mye med hodeomkrets og gjøre. Min var 35 rundt hodet og jordmor mente at om jeg fikk en 4kg baby så kunne hun fint være 35 rundt hodet og jeg ville ikke merke noe forskjell.

Noen ganger bommer de på estimeringen også. Snakk med jordmor om frykten din. :) Lykke til!

Det er absolutt ikke altid de er like flinke til å estimere de små i magen. Når jeg ventet første jenta mi så var jeg på kontroll på sykehuset på termin, da fikk jeg beskjed at ungen var litt over 4 kg, tror du jeg fikk litt panikk? Jeg gikk 10 dager overtid og lillemor kom ut på 3.346gram altså ikke i nærheten av det legen mente hun ville bli eller var.

Hvordan er grafene på symfyse målene til dere de tror venter stor baby? Er de over snittet?

Jeg ligger akkurat på grensa mellom det grønne og hvite feltet på symfusemålet. Var på kontroll på sykehuset i dag, og han er anslått til å ligge ca 15% over en gjennomsnittsbaby :) Dvs +/- 4 kg til termin. Er 36+2 i dag, og hun sa at mageboeren i dag veier 3210 gr.

Mine symfysemål var skyhøye gjennom hele graviditeten, men bebisen vR 3346gram:-)

Ikke stress med fødselsvekt. Min første veide 4190g. Og fødselen i seg selv var overkommelig. Er ikke store skrotten selv, revna litt men det var veldig lite og hadde mer med en uforsiktig jordmor å gjøre enn stor baby.
Alt ordner seg skal du se. ;)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

ImageUploadedByTapatalk1389862563.808083.jpg
Har blitt anslått til å være ca 10% større på ultralyd, men har også en haug med fostervann :)

Du skal ikke ta det så bokstavlig de målene.Kommer helt ann på hvor nøyaktig den som måler er.Mi jente kom til å være rett under eller 4 kg på termin i 2012.Ut kom hun ti dager over og var 3.6:-) Denne gang er lille frøken annslått til å være rundt 3.8 på termin så får vi se:-)

Back
Topp