viss det er din første så er det litt vanskelig å vite om fødselen blir hard eller ikke....det kommer litt ann på hvor romslig bekken du har og HVOR stor ungen er.....jeg har født unger fra 3500 til 4300 og det gikk fint alle gangene.....jeg har et bekken som tålte det.....men det som var litt spesiellt med den største var at jeg fødte hjemme.....han kom veldig fort og det er jo litt hardere i seg selv + at jeg fødte uten noen form for smertestillende, så det føltes litt annerledes....men det var uavhengig av størrelsen på babyen tror jeg
tror ikke du ska engste deg for mye....men det de er redde for under en fødsel av "for store " unger er at det skal oppstå komplikasjoner av den grunn, for at bekken eventuelt er for trangt å ungen kansje er 5 kilo og blir sittende fast.Da kan han jo få oksygenmangel en stund før de får forløst han med keisersnitt.
men dette er jo i ekstreme tillfeller, og som sagt vanskelig å forutse bekkenet ditt, men på en annen side ser de størrelsen på ungen på ul så har de jo mer å gå på.....de er flinke de folka på sykehuset, kan som regel sine saker.Og de vil nok informere deg viss det er noe risiko...
Tror det er viktig det du forebygger med å spise sunt.det har en del å si på barnets vekt, det vet jeg alt om som må holde meg unna sukker i dette svangerskapet pga. fare for diabetes.og når du gjør det så kan du vel ikke gjøre stort mer, man får være fornøyd med det...!!da vet du det inni deg selv iallefall.
Jeg skal oxo til ny ul 22 nov. (uke 32) for å sjekke om min baby er for stor, noe jeg ikke tror han er da[:)]men veldig greit å vite....nå har jo jeg født før da, så det vil vel ikke by på noen problemer om det skulle vise seg at han blir 4500 f.eks.det er jo en trøst i seg selv.....
vil ønske deg lykke til, håper og tror det går bra med deg!!!
Klem fra Lena