Stor baby! Men FOR stor???

MinMageboer

Flørter med forumet
Vi var på seksukerskontroll denne uka, og lillejenta har allerede rukket å bli 6430 g (3970 g ved fødselen). I løpet av de siste fire ukene har hun gått opp ganske nøyaktig to kg!! Hun er nå 59 cm lang - 7 uker gammel i dag.
Helsesøster kommenterte at vekta er vanlig for en tre måneder gammel baby, og at hun får mat litt for ofte. Lillejenta krever nemlig mat gjennomsnittlig annenhver time på dagtid (hver tredje time om natta). Jeg prøvde å forklare henne at jenta er SULTEN - hun blir helt hysterisk hvis hun ikke får puppen når hun ber om den.

Hva tenker dere jeg bør gjøre?
Synes det er så fælt å måtte nekte babyen mat...
Hun er IKKE tykk i det hele tatt - bare tung. Og har fine store bollekinn!

Jeg syns du vet best hva som er bra for babyen din :) Gutten her er stor og, bruker til og med bare str 62/68 (alle strømpiser og bukser er i 68) og bleier nr 3. Vet ikke hva han veier nå da.. men laaaang og slank er han :)

En baby som fores på morsmelk kan aldri bli for tykk!
JEg ville aldri i verden redusert matrfrekvensen eller- mengden til en bitteliten baby. 
Tullekoppen her var en slik stor baby, og Lillebror ser ut til å være akkurat den samme typen. 
Men han får da vitterlig mat akkurat når han ønsker, likevel!

Er hu sulten så kjør på.. pass heller på at hu ligger lenge nok, og ikke sovner for fort (kos litt på kinnet e.l.).. Mange som opplever at de spiser og sovner etter kort tid.. da får de kun i seg den tynne melka.. den feite melka kommer jo helt på slutten.. men jeg mener uansett at man kan ikke nekte gi de mat..! Hvis de er sultne og man skal drøye en time eller lignende blir man jo gaaal av å høre de gråte..!

Syns du skal gjere det DU føler er rett i forhold til babyen din. Det er du som kjenner babyens behov, ikkje hs! Nokon ungar er berre store, sånn er det. Mi jente var 3966 og 51cm ved fødsel, 5 veker og 3 dager gammel var ho 5180g og 58cm.. Så har ei stor og fin jente eg og :-))

Æ har to venninne som opplevde det samme som dæ å dæm fortsatte som før... No har vekt og lengde jevna sæ ut å målingen på helsestasjon blitt "normal"... Det viktigste e jo at ungen e fornøyd å har det bra!! Bare fortsett som før du... Du e mammaen:-)

Så små barn kan ikke få for mye mat! Har og en matglad liten gutt i hus. Han pupper ofte og spiser mye, koser seg rett og slettHan var 7 uker nå da vi var på 6 ukerskontroll og veide da 5500 gram og var 57.5 cm lang! Da han blei født veide han 3646 gram og var 51 cm lang, men gikk ned til 3446 gram 2 dager etter fødsel. Så han har lagt på seg 2 kg på 6 uker. Bare fint de små legger på seg!

hehe, snuppa mi var 4660 på 6  ukers kontrollen, 3400 ved fødsel   skjønner ikke hva slags helsesøster du har, man skal da ikke gi et brystbarn mindre mat. Du har sikkert bare svært næringsrik melk! Lillebroren min var 7 kg ved 6 uker, og da fikk min mor ros for å fostre en stor og flott gutt! Nei fortsett som før du, barn er forskjellige og du har tydeligvis ei kraftig og god lita jente

Takk for svar! Da fortsetter jeg som før - ville aldri nektet henne mat uansett altså, men godt å se at dere tenker det samme som meg :) Stor, fin og frisk :)

Takk for svar! Da fortsetter jeg som før - ville aldri nektet henne mat uansett altså, men godt å se at dere tenker det samme som meg :) Stor, fin og frisk :)

Et barn som ammes skal ikke bremses :)
Sånn egentlig, så helt enig med de andre mammaene. Så lenge hun er frisk og fin og ikke har noen problemer er det bare å kose seg med en matglad jente. Eneste er at sultne barn kanskje noen ggr trenger ekstra mat før andre (noen nekter å ta noe annet før ved 6-7mnd) men det kan roe seg også og matmengde gå ned. Følg magefølelsen din, den har ofte helt rett :)

Back
Topp