Stor baby i seteleie

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
I dag var jeg på ultralyd og legen her (Bulgaria) sa at babyen er over gjennomsnittet for min uke (29) og vil sikkert veie over 4 kilo ved fødsel, samt at for nå ligger han i seteleie. Hun anbefalte å ta en ny ultralyd ca. 2 uker før termin for å se om han har snudd seg, ellers ville hun ikke anbefale vanlig fødsel. Sa at deg var rett og slett farlig. Jeg ble litt skremt siden jeg vet at i Norge anbefaler de vanlig fødsel ved seteleie uansett, men jeg vil absolutt insistere på keisersnitt hvis babyen ligger i seteleie og er stor. Er deg noen med erfaring fra seteleie med stor baby? Min første fødsel var helt naturlig og uten smertestillende og gikk helt ok, jeg vil helst ha en vanlig fødsel, selvfølgelig, men vil ikke risikere komplikasjoner og en altfor tøff fødsel hvis babyen er for stor og ikke snur seg.

Har ingen erfaring med hverken stor baby eller setefødsel, men her ville det nok blitt keisersnitt i frykt for komplikasjoner uansett... Jeg tenker det er mer å tape enn å vinne, så det hadde vært mitt valg...
Det er ingen nederlag uansett hvilket valg eller alternativ du måtte stå ovenfor, og hva du måtte bestemme deg for når/hvis det blir aktuelt❤️

Ja, helt sant, jeg er egentlig livredd operasjoner og vil helst ikke ha keisersnitt, men, vi får se hvorfan går det. Min svigerfar var enorm når han ble født, så det kan hende at denne gutten blir nokså stor :)

Ja, helt sant, jeg er egentlig livredd operasjoner og vil helst ikke ha keisersnitt, men, vi får se hvorfan går det. Min svigerfar var enorm når han ble født, så det kan hende at denne gutten blir nokså stor :)
Er livredd for keisersnitt selv, så skjønner dilemmaet:)

Hm, med såpass mange uker igjen til termin er det vell ganske stor sannsynlighet for at babyen snur seg? Ikke at jeg vet dette eksakt, men virker som de fortsatt har god plass. Er ellers førstegangs og ingen erfaring, men skjønner godt at du ikke ønsker KS.

Om det er seteleie blir jo ofte undersøkt om hvor stor babyen er og om du kan ha mulighet til å føde normalt.
Ihvertfall det jeg har sett flere inne på babyverden har fått tilbud om (hvert her inne i snart 5 år).

Men du kan spørre inne på generelt om noen har erfaring fra ditt sykehus og seteleie, hva som ble gjort og om det var vanskelig å få ks for eksempel.

Ofte så snur jo heldigvis babyen seg riktig vei :)

De sjekker leie ved hver kontroll fremover og det er stor sjanse den snur seg :) dessuten anbefaler de ikke vaginal fødsel uansett ved seteleie i Norge, og aldri på store babyer. Mors ønske betyr nok og mye! Hvis det er seteleie når det nærmer seg termin får du både forsøk på utvendig snuing og vektestimering. Ingenting å bekymre seg for, ihvertfall ikke enda!

De sjekker leie ved hver kontroll fremover og det er stor sjanse den snur seg :) dessuten anbefaler de ikke vaginal fødsel uansett ved seteleie i Norge, og aldri på store babyer. Mors ønske betyr nok og mye! Hvis det er seteleie når det nærmer seg termin får du både forsøk på utvendig snuing og vektestimering. Ingenting å bekymre seg for, ihvertfall ikke enda!
Haukeland er av de som anbefaler vaginal fødsel ved seteleie

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss...ehandling-fodsel/Sider/fodsel-i-seteleie.aspx

Derfor greit å høre om erfaringer fra der man skal føde :)

Som de andre sier er det nok ikke noe du egentlig trenger å bekymre deg så veldig for, ikke enda hvertfall :) Det er jo fortsatt en del uker til termin, så han kan fint snu seg til det :) Også vokser de vel litt ulikt, så selv om han er godt over snittet nå, er det vel langt fra sikkert at han er det ved fødsel :)

Takk for svarene, jeg ble beroliget og venter å se hvordan går det til slutt. Må få babyen ut uansett haha, det skal jeg klare

Babyen snur seg nok mange ganger før fødsel. Dette kjenner de både på kontroller og på føden hvordan babyen ligger. Over 4 kg er vel ikke kjempestort...? Synes mange er i den størrelsen jeg. Krysser fingrene for at du får en fin (i den forstand det kan kalles det) fødsel:)

Kjenner tre stykker som har født i seteleie og det gikk helt fint. De er ikke skremt fra å gjøre det igjen :happy: men ingenting å bekymre seg for før uke 36. Hvis baby fortsatt ligger i seteleie da blir du henvist til sykehuset for vurdering av snuing, keisersnitt Vs vaginal fødsel. Hadde ikke bekymret meg enda :happy:

Fødte i sete sist på KK, gikk kjempefint. Når de oppdaget det ved innleggelse så sjekket de nærmere mye forskjellig for å avgjøre om jeg skulle få prøve vanlig fødsel eller ikke. Hun var gjennomsnitt på vekta da, 3470. De sjekker deg og bebis er for stor og det er ekstra risikabelt så blir det KS. De spurte meg om jeg ville prøve og jeg sa bare jada kjør på. Fikk ikke velge bort epidural eller noe på KK da. Ville ikke bekymret meg! Sikkert helt andre retningslinjer i Bulgaria enn hjemme. Er det her du skal føde?

Haukeland er av de som anbefaler vaginal fødsel ved seteleie

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss...ehandling-fodsel/Sider/fodsel-i-seteleie.aspx

Derfor greit å høre om erfaringer fra der man skal føde :)

På KK anbefaler de vanlig fødsel ja så sant det kan la seg gjennomføre. Angrer overhodet ikke på at jeg prøvde. De tok henne med et spesielt grep som jeg ikke husker navnet på :)
Klippet litt for å ikke revne men det merket jeg ikke engang. Heia epiduralen og adrenalin :D

Babyen vil snu seg mange ganger enda og betyr ingenting om den sitter i seteleie nå så tidlig. Ang estimering av vekt så tidlig som i uke 29 hadde jeg ikke tenkt over. Begge mine er estimert og begge gangene har de tatt kraftig feil rett før fødsel :P

Babyene legger jo på seg i rykk og napp frem mot fødsel

Fødte i sete sist på KK, gikk kjempefint. Når de oppdaget det ved innleggelse så sjekket de nærmere mye forskjellig for å avgjøre om jeg skulle få prøve vanlig fødsel eller ikke. Hun var gjennomsnitt på vekta da, 3470. De sjekker deg og bebis er for stor og det er ekstra risikabelt så blir det KS. De spurte meg om jeg ville prøve og jeg sa bare jada kjør på. Fikk ikke velge bort epidural eller noe på KK da. Ville ikke bekymret meg! Sikkert helt andre retningslinjer i Bulgaria enn hjemme. Er det her du skal føde?
Ja, skal føde på Haugesund sjukehus, var veldig fornøyd forrige gang, håper på ok opplevelse denne gangen og!

• Liker
Reactions: CFB
Synes det var tidlig å komme med en slik uttalelse.

Uke 29 er jo veldig tidlig, og babyen kan snu seg mange ganger etter det.
Vekta trenger heller ikke å bli så stor.

Min nr 1 ble estimert til å være 10-20% over gjennomsnittet. Ble født på termin og var 6% mindre enn gjennomsnittet.

Synes det var tidlig å komme med en slik uttalelse.

Uke 29 er jo veldig tidlig, og babyen kan snu seg mange ganger etter det.
Vekta trenger heller ikke å bli så stor.

Min nr 1 ble estimert til å være 10-20% over gjennomsnittet. Ble født på termin og var 6% mindre enn gjennomsnittet.
Enig! Min første ble også estimert til å være mye større enn hun var selv om hun kom ti dager over, og de kan enda snu seg mange ganger!!

Sniker fra september.
Min lå på tvers på kontroll i uke 28-29, fikk da tips av min tante, som er jordmor, om å stå på alle fire (på albuene og knærne) for å snu ham. Stod sånn så ofte jeg bare husket. Var hos jordmor i går 34+5 og da hadde han snudd seg (kjentes ut som at han snudde seg på lørdag):)

Back
Topp