Stolsitting i barnehagen.

Guest
Hei!
Jeg har en sønn på 4,5 år med språkvansker.Han forstår omtrent alt vi sier,men har store uttaleproblemer.Barnehagen ser ikke ut til å komme skikkelig igang med tegn til tale,og jeg må stå mye på for at han skal få voksne språklige rollemodeller.Barnehagen benytter stolsitting for å regulere atferd,-noe jeg absolutt ikke er komfertabel med.Dette ser jeg på som en veldig kortsiktig løsning.Barna trenger å lære alternativ atferd i gode perioder.
Da han begynte i barnehagen var han skrekkslagen,og fant ikke helt ut av rutinene på en god stund.Når han fikk tilsnakk som han ikke forsto kastet han leken sin fra seg.Det ble da bestemt at han skulle reguleres ved å sitte på stolen.Jeg syntes det var forferdelig å komme i barnehagen å få info om at de hadde måtte være 2 voksne for å gjennomføre stolsittingen.I denne perioden sluttet han helt å snakke.Han har siden den gang begynt å snakke igjen.Jeg har foreslått følelsesskolen.no, og steg for steg for barnehagen.Har du noen tips og gode råd?
 
Trist å høre at han ikke får den hjelpen han trenger. Jeg vil anbefale deg å snakke med helsesøster. Helsesøster kan da snakke med barnehagen og dere kan sammen legge til rette for at han skal få hjelp på en god og positiv måte. Synes det er veldig rart at barnehagen ikke har kommet i gang med noe opplegg for han siden språk er noe "alle" barnehager setter veldig høyt. Når det kommer til stolen så er det noe du som mor kan si at du ikke liker. Er det noe du ikke liker så har du full rett til å si ifra. Jeg vet at for noen barn fungerer det veldig godt med en liten time out på stolen mens for andre barn så fungerer det veldig dårlig. Det er noe de voksne må ta hensyn til og man lærer fort å kjenne hver enkelt. Så det burde ikke være noe problem å finne ut hva som er best, men som sagt, snakk med helsesøster. Hun kan også hjelpe deg og barnehagen med å finne en løsning som alle blir fornøyd med.
 
Jeg tok kontakt med helsesøster for nesten 1 år siden.Hun reagerte svært på at han gikk tilbake i utvikling,stoppet å prate for en periode.Jeg fortalte hvordan bh påvirket han og sånn som jeg har gjort her.Hun vil ha han i ct røntgen.I så fall gjøres dette på feil premisser,og nå må vi gjennom ct røntgen.I møte med alle var dette opp ,men ingen tok opp det jeg sa omkring stolsittingen som jeg fortalte om over.Jeg er kjempeskuffet over at helsesøster som jeg opplever som feig ikke støtter og viser mer forståelse for forholdet.Jeg opplever denne nytilsatte helsesøsteren som overaktiv med et stort behov for å tekkes rette instanser.
 
Nå jobber jeg selv i barnehage og jeg vet at i de barnehagene jeg har jobba i så tar vi det på alvor når foreldre sier ifra om ting de ikke er fornøyd med. Vi prøver også å se behovet til hver enkelt. Det er jo ikke alltid like lett men barn skal ikke gå tilbake i utvikling pga noe i barnehagen..
 
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/temahefte/om_barn_med_nedsatt_funksjonsevne_i_barnehagen.pdf

Da burde du kanskje lese dette temaheftet om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen som Regjeringen står inne for,-du finner dette på s. 31 om overganger i barns liv.Dette skjedde da han nettopp var begynt i barnehagen,han hadde store språkvansker og forsto overhodet ikke hvorfor han satt på en stol.Du får nesten bare prøve å forestille seg at du kommer til et land hvor du overhodet ikke kan språket,bare noen få ord.At du møter mennesker som er sinte på deg,og setter deg på en stol,mens de holder deg der.Jeg fikk heldigvis stoppet dette,men jeg viste ikke om dette på ei god stund.Men det er reneste våset at det ikke kan skje ting i barnehagen som gjør at det for et slikt utfall som at han ikke pratet på ei stund.Mye er forandret i denne barnehagen,og barnet har store fremskritt.Det er lov også for barnehagepersonell å si at dette har jeg ikke kompetanse på.
 
Back
Topp