Stoler ikke på kroppen min...

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Den siste uken har vært ganske tøff for meg. Begynte for en uke siden hvor jeg fikk en stor blødning og var på akutten. Babyen hadde det fint, men de hadde ingen forklaring på blødningen. Alle sykepleiere/leger trodde at dette hadde gått galt. Skulle på kontroll igjen på fredagen og alt var fortsatt fint med baby. Gynekologen sa at det var en "lomme" rett ved morkaken som tømte seg for blod. Den var ca 1 cm stor på fredagen, så han var fornøyd med at den var liten. Jeg fikk med noen papirer som jeg skulle gi i resepsjonen, og jeg så at han hadde krysset av for trende abort.
Den ferske blødningen stoppet samme dag, og det har vært lys brun utflod siden. I går var det nesten ingenting på papiret, mens i dag hadde det brune økt litt.

Siden det hele begynte, har jeg slitt med å stole på kroppen min. De siste dagene har jeg ligget i senga på morgenen og hatt svake menslignende smerter (som jeg har snakket med legen om) og følt at nederste del av magen i korte perioder føles stram/støl. Jeg føler mye at jeg begynner å blø igjen og er mye på toalettet bare for å sjekke. Uten at det er noe nytt fersk.

Jeg har blitt helt paranoid.

Jeg har tro og håp på at dette skal gå bra til slutt, men klarer ikke legge fra meg tanken på at mere kommer til å gå galt.

Som jeg sa til deg da dette først skjedde, så hadde jeg det slik i flere uker (frem til uke 17) med sønnen min. Plutselig en dag stoppet det opp og det var ingen utfordringer resten av svangerskapet. Det er merkelig mange som opplever slike blødninger grunnet hematom, men ser at du ikke bruker det begrepet? Ut ifra det du skriver syns jeg det høres likt ut.

Hvor langt er du på vei i dag? Bor du såpass til at det ikke er mulig å få tatt en ultralyd?

Jeg har en dopler som jeg bruker på dager hvor jeg er urolig. Det hjelper mye å høre hjertelyd før man kan kjenne bevegelsene.

Som jeg sa til deg da dette først skjedde, så hadde jeg det slik i flere uker (frem til uke 17) med sønnen min. Plutselig en dag stoppet det opp og det var ingen utfordringer resten av svangerskapet. Det er merkelig mange som opplever slike blødninger grunnet hematom, men ser at du ikke bruker det begrepet? Ut ifra det du skriver syns jeg det høres likt ut.

Hvor langt er du på vei i dag? Bor du såpass til at det ikke er mulig å få tatt en ultralyd?

Jeg har en dopler som jeg bruker på dager hvor jeg er urolig. Det hjelper mye å høre hjertelyd før man kan kjenne bevegelsene.
Synes nesten det er rart legen ikke brukte det begrepet, da tror jeg at jeg hadde følt meg litt roligere. På måten han forklarte virket det mye mer skremmende, vet ikke om han kanskje bare var litt dårlig på å forklare seg på en betryggende måte?

Har allerede tatt to ultralyder siden det skjedde og er blitt frarådet bruk av doppler:(
Er 14+2.

En 'lomme med blod' inni der, kalles på engelsk et "subchorionic hematoma". Jeg hadde jo det samme fra uke 5, som ble borte til uke 12. Det at hematomet er lite, er et godt tegn; da er det mye større sjanse for at det går bra. Og bare for å ha sagt det, DET ER STØRRE SJANSE FOR AT DET GÅR BRA, enn at det går dårlig. Tror du trenger å høre det..
Gynekologene jeg var borti hadde lite informasjon til meg, og mest interessert i å ha meg ut fortest mulig for å få unna neste pasient, så var lite info å få der.. Men det hjalp mye å finne ut at det faktisk er en egen 'diagnose'. Finnes også en støttegruppe på fb for dem med SCH. For å få lov til å klage litt, og få støtte og råd. Men, må bare si med en gang at det i slike grupper vil se ut som om statistikken for at det går galt er høyere enn den er.. Fordi de blir såpass tydelige.

Håper du blir tett fulgt opp for å se hvordan hematomet utvikler seg; men 1cm på 14 uker gravid er veldig lite, og det er et veldig godt tegn..! :)

En 'lomme med blod' inni der, kalles på engelsk et "subchorionic hematoma". Jeg hadde jo det samme fra uke 5, som ble borte til uke 12. Det at hematomet er lite, er et godt tegn; da er det mye større sjanse for at det går bra. Og bare for å ha sagt det, DET ER STØRRE SJANSE FOR AT DET GÅR BRA, enn at det går dårlig. Tror du trenger å høre det..
Gynekologene jeg var borti hadde lite informasjon til meg, og mest interessert i å ha meg ut fortest mulig for å få unna neste pasient, så var lite info å få der.. Men det hjalp mye å finne ut at det faktisk er en egen 'diagnose'. Finnes også en støttegruppe på fb for dem med SCH. For å få lov til å klage litt, og få støtte og råd. Men, må bare si med en gang at det i slike grupper vil se ut som om statistikken for at det går galt er høyere enn den er.. Fordi de blir såpass tydelige.

Håper du blir tett fulgt opp for å se hvordan hematomet utvikler seg; men 1cm på 14 uker gravid er veldig lite, og det er et veldig godt tegn..! :)
De så ikke behovet for ekstra oppfølging etter kontrollen, siden det så ut til at det skulle gå over. Heldigvis har jeg en fastlege som ikke nøler med å sende meg tilbake til sykehuset hvis jeg skulle ha behov for det :)

Følte også at gynekologen hadde mer behov for å få meg ut enn å gi meg det jeg "trengte"

Det å få denne tilbakemeldingen hjelper faktisk❤️

Synes nesten det er rart legen ikke brukte det begrepet, da tror jeg at jeg hadde følt meg litt roligere. På måten han forklarte virket det mye mer skremmende, vet ikke om han kanskje bare var litt dårlig på å forklare seg på en betryggende måte?

Har allerede tatt to ultralyder siden det skjedde og er blitt frarådet bruk av doppler:(
Er 14+2.

Jeg dro på legevakten da dette skjedde meg. Da de så at det var liv mente legen at jeg hadde en urinveisinfeksjon :hilarious:

Litt spesielt at blod ved en urinveisinfeksjon kommer ut av et annet hull:wideyed:

Jeg dro til legen min etter legevakten og han fnøs av legevakten. Det var selvfølgelig ikke bakgrunnen for min voldsomme blødning. Men han kunne heller ikke se noe mer. Jeg fikk dog komme til han ved hver blødning for en sjekk (UL).

Det var først på OUL jordmor oppdaget hematom og jeg fikk time på fosterdiagnostikk. Da forklarte hun rolig at dette absolutt ikke ville bli et problem videre. Og det ble det heller ikke :)

Jeg tror du skal være forberedt på at det kan blø litt til, men at det er vanlig. Eller så stopper det helt opp og det kommer aldri tilbake :smiley-angelic003

De så ikke behovet for ekstra oppfølging etter kontrollen, siden det så ut til at det skulle gå over. Heldigvis har jeg en fastlege som ikke nøler med å sende meg tilbake til sykehuset hvis jeg skulle ha behov for det :)

Følte også at gynekologen hadde mer behov for å få meg ut enn å gi meg det jeg "trengte"

Det å få denne tilbakemeldingen hjelper faktisk❤️

Mest sannsynlig resorberer hematomet seg selv innen et par uker! :) Men hvis ikke de ønsker følge deg opp, og det evt er MULIGHETER for privat UL, så ville jeg spurt om å få kommet inn om kanskje 2 uker privat, bare for å sjekke ståa :)

Back
Topp