Stole på fastlegen?

HelLa

Andre møte med forumet
Hei. Jeg var på kontroll hos fastlegen min på torsdag. Som vanlig må jeg vente en evighet på å komme inn, og selve kontrollen tar ikke mer enn et par minutter, det er også helt vanlig. Hun veier meg, sjekker urin, stikker meg i fingeren, måler magen og sjekker fosterets hjerterytme, alt på kort tid. Denne gangen mente hun at hjertefrekvensen til babyen var for høy, på 195. Hun henviste meg derfor til sykehuset, jeg måtte dit med en gang og fikk ultralyd og ble koblet til ctgmaskin. Ganske stressa og bekymra selv på det tidspunktet. Etter et par timer på sykehuset viser det seg at babyen har det helt fint og hjerterytmen var helt normal. Legen der spurte meg hvor lenge fastlegen hadde lyttet på babyens hjerte, og ba meg sørge for at neste gang jeg var der skulle hun bruke mer enn et par min på det. Fastlegen hører kanskje på hjerterytmen i 20sek, aldri lenger. Jeg blir litt irritert etter dette, syns alltid fastlegen er stressa, tar seg aldri tid til mine spm, og som førstegangsgravid har man naturlig nok ting man lurer på. Heldigvis var alt ok denne gangen, men jeg tenker at hva er poenget med å gå på kontroll hos fastlegen når de overhode ikke tar seg tid, og når de gjør slike feil som dette? Jeg klarer rett og slett ikke stole på legen min og det er en ekkel følelse. Andre med liknende erfaringer ang fastlegen sin?

Min fastlege har aldri lytta etter hjertelyden når eg har vært der :/
Han veie meg, sjekke etter ødemer og måle blodtrykk!

Så eg går te jordmor heller enn han...
Men er om dagen bytta eg fastlege så han nye har eg ikkje fått vært hos!

Jeg er også førstegangsfødende. Har kun gått til fastlege og ikke vært til jordmord. Føler jeg får god oppfølging og at han tar seg god tid. Han har til pg med sjekket litt ekstra blodprøver osv ift. at jeg har sukkersyke i familien (selv om jeg ikke hadde noen tegn på svangerskapsdiabetes selv) Han måler blodtrykk, tar vekt og magemål samt hjertelyd hver gang jeg er der. Han spør hvordan jeg har det og om det er noe jeg vil ta opp har han alltid tid. Jeg har ikke følt behov for å gå til jordmor, så jeg tror nok hvilken oppfølging man får vil variere veldig fra lege til lege. Jeg tenker du være tøff og si fra til legen om det... Ikke kjekt når man er usikker på egen fastlege!

Uff. Slik skal det IKKE være. Ikke bra for deg å ikke få skikkelig oppfølging. Har du noen mulighet til å gå til jordmor isteden?

Høres jo ikke noe trivelig ut. Her har jeg en kjempekoslig fastlege. Hun tar seg god tid til å prate, ser gjennom helsekortet osv. Så spør hun om jeg har vann i bena, kjenner på magen og lytter ganske lenge på hjertelyden. Når jeg er ferdig er jeg med en sånn annen person (hva heter de? :P) inn på laben, og tar en blodprøve (stikk i fingeren) og veier meg.. De tar også i mot urinprøven før jeg går inn hos legen, sånn at legen har svarene på den før timen.

Men jeg syns min fastlege leverer langt over forventningene. Uansett hvor travelt hun har det så oppfører hun seg som at hun har all tid i verden til meg, og stresser ikke med noe. Som i går når jeg kom inn så måtte jeg vente i 50 minutter på å komme inn fordi de fikk inn et akuttilfelle som måtte sendes med ambulanse osv. Når jeg endelig kom inn beklaget hun forsinkelsen, men var kjemperolig og tok seg tid til småprat osv, selv om hun hadde flere pasienter som hadde ventet like lenge. Og legesenteret jeg bruker er generelt veldig serviceinnstilte, og jeg har aldri opplevd å måtte gå på ukesvis og vente på en time, sånn som jeg hører folk må gjøre andre steder fordi de har det så travelt.

jeg ville enten byttet lege og evt. også legesenter, eller bare gått til jordmoren fremover om jeg var deg.

Jeg er kjempe fornøyd med legesenteret mitt, både legen og sykepleierne som jobber der :) legen er dyktig og gjør alt han skal,men effektivt,pluss hvis jeg har noen ønsker så er han aldri vanskelig,og henviser meg kjapt til spesialist hvis jeg er bekymret for noe. Og sykepleierne tar seg av små praten, og spør hvordan det går på jobb,og me guttungen og hverdagslige ting,utrolig koselig :)
har kun vært hos jm to ganger på 35 uker, men hun er også kjempe koselig, gikk til henne sist også så har hatt litt kontakt oppgjennom de siste 7 årene, så føler meg veldig trygg og ivaretatt begge steder :)
synd du har en slik opplevelse, spesielt når det er første barn,og du sikkert har tusen ting du lurer på :(

Jeg har også en fastlege jeg ikke er helt komfortabel med. Føler hun vil ha meg ut raskest mulig, og sier konsekvent navnet mitt feil (og det er ikke et vanskelig navn). Hun har så langt ikke sjekket noe på meg annet enn å ta en celleprøve, og de faste blodprøvene da. Er også førstegangs fødende så jeg vet jo egentlig ikke hva som er vanlig på kontroll. Har bare vært 1 gang i uke 8, og skal ikke tilbake før uke 25. Har inntrykk av at venninnene mine er innom både støtt og stadig, men ikke vet jeg.
Men når de er sagt så er det jo et godt tegn at legen din faktisk tar ting han finner, eller tror han finner, på alvor. Bedre med en tur på sykehuset for mye enn for lite spør du meg. Men jeg skjønner godt at du blir frustrert over at de tar seg så lite tid. Min hadde ikke prøvd å finne noe en gang, har strengt tatt ikke engang bekreftet at jeg er gravid (men det gjorde jo selvsagt ul i uke 17) :-P

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

Godt å høre det ikke bare er meg, eller egentlig ikke. Jeg har vært hos jordmor en gang, og hun var helt fantastisk, fikk en hel klokketime der. Skal tilbake til henne også, men må også få oppfølging av fastlegen pga glukoseintoleranse. Og ja absolutt, vil heller bli sendt på sykehuset 10 ganger for mye enn 1 gang for lite. Kjenner bare jeg vil bytte fastlege så fort jeg kan, men tror jeg venter til etter fødsel, blir så mye styr nå. Hos fastlegen føler jeg meg som om ting går på rullebånd, fort inn og fort ut, ikke noe ekstra.

Jeg ville byttet fastlege, nå og ikke senere ;)
Fastlegen du har er den legen ditt barn også får, bedre å bytte nå synes nå jeg.
Fastlegen er en person du skal kunne stole på og føle deg trygg på, gjør du ikke det er det ikke noe å tenke på ;)

Min fastlege er akkurat lik _lykkeliten_ sin, uansett hvor forsinket det måtte være får jeg god tid og blir hørt.
Er det noe han er i tvil på selv sjekker han alltid opp og henviser videre.
Har gått til fastlegen hele sv.skapet og har ikke følt behov for jordmor. Tror aldri jeg har fått mindre enn 20min pr kontroll i sv.skapet.

Back
Topp