Stokke Trailz vs Emmalj. NXT 90

BK92

Forelsket i forumet
Nok en tråd om vogn :shy: Det er stort sett Stokke Trailz og Enmalj. NXT 90 som selges brukt her i området. Så spørsmålet er hva som er beste valg for oss, og om det er noe vi bør tenke på ift. årsmodeller/tilvalg på disse?

Vi har en Babyjogger city elite som vi er fornøyd med, som vi vil bruke når barnet er litt større, så det vi er ute etter er en grei vogn frem til hen er klar for å sitte fremover. Vi har termin nå i april, så det blir nok liggedel frem til kulden kommer.

Vi er ca. 1.70, og ønsker oss en vogn som tåler litt terreng. For min del bør den være enkel å slå sammen slik at jeg kan farte litt, det er kjedelig å trille mye her i nærområdet ;) Vi har to biler med litt ulik plass i bagasjerom, så det er ikke et hardt krav at vognen tar minimalt med plass.

Takker for innspill :)

Jeg ville faktisk heller sjekka ut Britax GoBig2
Vendbar sittedel, kjempegod på terreng og snø, og enkel å legge sammen.

Emmaljunga nxt90 er etter min (og mange andre) sin mening faktisk ganske dårlig dempa, tungkjørt og ikke så godt egna utenom asfalt. Spesielt alle modellene før 2022, men jeg synes ikke denne virka veldig mye bedre enn de foregående (har hatt nxt90 fra 2021 som jeg raskt solgt). Og dette er grunnen til at de selges veldig pent brukt. Den er også tung, stor sammenlagt (større en GoBig2). Dårlig kalesje på bagen, ok+ på sittedelen. Men ville nok hatt tinkafu kalesjeforlenger. Det jeg liker med denne vogna, er designet. Den SER kjempefin ut og jeg hadde håpa et den var like praktisk igså. Men falt ikke i smak hos oss. Har vel landa på at praktiske funksjoner for vår del kommer hakket over design i hvor godt man liker vogna i bruk.

Stokke trailz er veldig god på terreng. Det er en høy vogn med gigantisk bag (stor plass sammenlagt), litt bedre med sittedel. Den har ganske god kalesje også. Men, det jeg hører fra kjent som har denne er at den er stor og kronglete å legge sammen.

Jeg tror Britax GoBig2 er alt du ser etter i er vogn, men den er litt mindre fancy i design. :)

Har emmaljunga nxt90 med ergo sittedel. Tror det er 2020 modellen. Den er tung som flere skriver rundt, men det er noe av det jeg liker med den. Føler det bidrar til stabilitetsfølelsen i vogna. Vi har trilla mye på grus og tursti med bark. Kalesje på bagdel og skyggen i myggnettingen er ikke det store, men det funket. En skyggeforlengelse fra tinkafu gjør nok god nytte her. Oppbevaringsplass under vogna kunne også vært litt bedre. Selvom det er stor vogn er understellet flatt sammenlagt og tar enda mindre plass om hjulene tas av. Sittedel og understell kan slås sammen samlet, men det er mye mer tungvint enn å bare ta de fra hverandre.

Det er mye småpirk når jeg ser det skriftlig, men samtidig har jeg vært veldig fornøyd med vognen. Bruker lite vogn i hverdagen nå når ungen er snart 3 år, men den skal spares på til ett neste barn.

Last edited:
Jeg ville faktisk heller sjekka ut Britax GoBig2
Vendbar sittedel, kjempegod på terreng og snø, og enkel å legge sammen.

Emmaljunga nxt90 er etter min (og mange andre) sin mening faktisk ganske dårlig dempa, tungkjørt og ikke så godt egna utenom asfalt. Spesielt alle modellene før 2022, men jeg synes ikke denne virka veldig mye bedre enn de foregående (har hatt nxt90 fra 2021 som jeg raskt solgt). Og dette er grunnen til at de selges veldig pent brukt. Den er også tung, stor sammenlagt (større en GoBig2). Dårlig kalesje på bagen, ok+ på sittedelen. Men ville nok hatt tinkafu kalesjeforlenger. Det jeg liker med denne vogna, er designet. Den SER kjempefin ut og jeg hadde håpa et den var like praktisk igså. Men falt ikke i smak hos oss. Har vel landa på at praktiske funksjoner for vår del kommer hakket over design i hvor godt man liker vogna i bruk.

Stokke trailz er veldig god på terreng. Det er en høy vogn med gigantisk bag (stor plass sammenlagt), litt bedre med sittedel. Den har ganske god kalesje også. Men, det jeg hører fra kjent som har denne er at den er stor og kronglete å legge sammen.

Jeg tror Britax GoBig2 er alt du ser etter i er vogn, men den er litt mindre fancy i design. :)
Takk for innspill :) Vi blir pent nødt til å kjøpe brukt og ev senere bytte dersom vi ser behov og har mulighet til det.. så sjansen er nok liten for at jeg får tak i en Britax. Noterer den ned i alle fall! Og så konkluderer jeg med at du ville gått for Stokke fremfor Emmaljunga om du måtte?

Har emmaljunga nxt90 med ergo sittedel. Tror det er 2020 modellen. Den er tung som flere skriver rundt, men det er noe av det jeg liker med den. Føler det bidrar til stabilitetsfølelsen i vogna. Vi har trilla mye på grus og tursti med bark. Bagdel og skyggen i myggnettingen er ikke det store, men det funket. En skyggeforlengelse fra tinkafu gjør nok god nytte her. Oppbevaringsplass under vogna kunne også vært litt bedre. Selvom det er stor vogn er understellet flatt sammenlagt og tar enda mindre plass om hjulene tas av. Sittedel og understell kan slås sammen samlet, men det er mye mer tungvint enn å bare ta de fra hverandre.

Det er mye småpirk når jeg ser det skriftlig, men samtidig har jeg vært veldig fornøyd med vognen. Bruker lite vogn i hverdagen nå når ungen er snart 3 år, men den skal spares på til ett neste barn.
Da ser det ut til, basert på innspillene til nå, at det ikke er sånne kjempeforskjeller på disse to vognene tross alt. Men at Stokke har stor bagdel og Emmaljunga litt mindre.. hadde Emmalj. Edge før, tror jeg det var, med classic understell og den funket fint. Det understellet er i alle fall stort!

Takk for innspill :) Vi blir pent nødt til å kjøpe brukt og ev senere bytte dersom vi ser behov og har mulighet til det.. så sjansen er nok liten for at jeg får tak i en Britax. Noterer den ned i alle fall! Og så konkluderer jeg med at du ville gått for Stokke fremfor Emmaljunga om du måtte?

Ja ville heller gått for stokke av de to :) Ser Britax GoBig2 pent brukt med jevne mellomrom på Finn (ulike deler av landet), men den frekventerer ikke like ofte som Nxt90 eller trailz

Da ser det ut til, basert på innspillene til nå, at det ikke er sånne kjempeforskjeller på disse to vognene tross alt. Men at Stokke har stor bagdel og Emmaljunga litt mindre.. hadde Emmalj. Edge før, tror jeg det var, med classic understell og den funket fint. Det understellet er i alle fall stort!
Emmaljunga bagdelen er nok litt mindre enn stokke ja. Hadde brukt den fint lenger enn til 5 mnd alder, men byttet pga anbefalt maksvekt på bagen.

Hadde nok valgt emmaljunga av de to. Trailz er stor og tung, mange klager på kort brukstid på sittedelen, mye skader/ødelagte deler på enkelte versjoner.

MEN ift at det er brukt vogn er det jo to produsenter som er greie på reparasjon og reservedeler.

Har ikke prøve Stokke Trailz, men vi hadde en Stokke Beat. Var ikke fornøyd med den, og den ble ødelagt kjempe fort. Fikk jo tilbake pengene, og da kjøpte vi Emmaljunga NXT90F og er ganske fornøyd med den :) Ja den er litt tung, men den er veldig stødig, det liker jeg. Og den har tålt snø og is bedre enn andre vogner jeg har prøvd.

Begge vognene er gode, det går mest på personlige preferanser i grunn. For meg ble Stokke for stor for den lille bilen min, selv om jeg likte høyden på bag og sittedel, og den store kurven, og den store bagen! Har selv en Emmaljunga nxt90F og er veldig fornøyd med den i grunn, den er fra 2019 og såvidt jeg har skjønt har de nyere modellene fått mye bedre demping. Jeg likte godt både myggnettet og ekstra solbeskyttelse i bagen, men igjen, det er smak og behag :) 2019-modellen funka fint på terreng type flat skogssti, men der venninna mi med sin gamle simo bare duvet bortover de mer faktiske stiene, så sleit jeg litt mer.

Ingenting slår gamle simo/briovogner på demping uansett, men da igjen har man faste hjul osv… Hvis du får prøve vognene så finner du fort ut hvem av dem som funker best for deg :) Forskjellige mennesker vil ha forskjellige meninger om hvorvidt noe er bra eller dårlig uansett, så det er bare din mening om det som egentlig teller :)

Hvis du kommer over emmajunga super viking ville jeg valgt den kontra next 90. Den er gått ut av produksjon men mye bedre demping på enn next. Sitter lenge i sitte delen. Storfornøyd. Blir 3 ungen som. Bruker vognen hos oss. Stod mellom next 90 og super viking og valgte super viking pga dempingen og mye lettere vogn å trille.

Har ikke prøvd noen andre vogner, men er iallefall kjempefornøyd med emmaljunga nxt90f fra 2019. Bruker den på barn 2 nå. Mye i skogen. Hund. Mye i bil. Kjempestabil. Har store barn, hittil ikke opplevd plassproblemer, men barnet sluttet å sitte i vogna med 1,5 år.

Hadde trailz til nr 1 og synes det var en av de beste vognene jeg har hatt (og har hatt noen). Høy ligge/sitte del som gjør at man får veldig god kontakt med barnet (ingen andre vogner som kan sammenlikne seg akkurat der) veldig romslig bag, stor kurv under som det er veldig lett å komme til (ofte vanskelig å komme til på lavere vogner). Hadde vogna vært litt bedre i terreng og hatt håndbrems ville den vært helt perfekt i mine øyne. Når det gjelder ts sine krav vil jeg si at den ikke er en utpreget terreng vogn der er eks tfk og britax mye bedre, men den fungerer fint på gode grusveier. Som flere skriver er dette en ganske stor vogn som tar mye plass sammenlagt sammenliknet med andre vogner, men den er enkel å slå sammen.

Nok en tråd om vogn :shy: Det er stort sett Stokke Trailz og Enmalj. NXT 90 som selges brukt her i området. Så spørsmålet er hva som er beste valg for oss, og om det er noe vi bør tenke på ift. årsmodeller/tilvalg på disse?

Vi har en Babyjogger city elite som vi er fornøyd med, som vi vil bruke når barnet er litt større, så det vi er ute etter er en grei vogn frem til hen er klar for å sitte fremover. Vi har termin nå i april, så det blir nok liggedel frem til kulden kommer.

Vi er ca. 1.70, og ønsker oss en vogn som tåler litt terreng. For min del bør den være enkel å slå sammen slik at jeg kan farte litt, det er kjedelig å trille mye her i nærområdet ;) Vi har to biler med litt ulik plass i bagasjerom, så det er ikke et hardt krav at vognen tar minimalt med plass.

Takker for innspill :)
Har 4 barn og utallige vogner. Den beste vi har hatt er trailz :) man ser nedi vognen og ser barnet mens man triller, den er utrolig god å trille, den har diger handlekurv under, stor bag og den er fin :)

Vi har en Stokke trailz fra 2016 som vi har brukt til begge barna. Kjøpte først en Emmaljunga viking, men solgte den i sinne etter bare noen måneder fordi den var tung å legge sammen, minimalt med plass i bagen og sittedelen var helt håpløs. Kjøpte da Stokke vogna og vi har vært så fornøyde med den! :) God og romslig bag, passende høyde for mannen, lett å legge sammen og syns ikke den er tung i forhold til størrelsen. Eneste minuset er at den tar litt mye plass i bilen nå som vi er fire i familien.

Back
Topp