Stokke Trailz eller Emmaljunga NXT90

MammaenTilE

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Marsboerne 2023
Var på Barnas Hus i dag for å kikke litt på vogn. Her anbefalte de enten Stokke Trailz eller Emmaljunga NXT90 til vårt brukt. En del asfalt, men også en del grussti. Vi er begge veldig høye (over 180cm) og vil gjerne at også barnet skal få ligge/sitte litt høyt. Det var flere kvaliteter ved Trailz jeg likte, bl.a. at skjermen kan dras langt ned og at barnet sitter høyt, samtidig som NXT90 var nettere og tar mindre plass i bilen. Dette er vår første, så har ingen erfaring. Ser også at flere har anbefalt Britax Smile, men virket ikke som de hadde den der. Noen med erfaringer? Dette er vår første, så helt grønn på området
 
Jeg var å så på de samme to vognene på fredag. Jeg liker Stokke og en best, sånn rent design messing. I tillegg liker jeg kalesjen og bagdelen godt. Jeg liker kanskje sportsdelen bedre på emaljunga, men sumsummarum så blir det nok Stokke på oss :angelic:
 
Emmaljunga NXT90 har jo lavere sittedel enn Bugaboo Fox, så jeg synes det er rart å anbefale den til noen som vil ha babyen høyt Mulig de har like høy bagdel, men den bruker man VELDIG kort tid av den total vogntiden. Se denne videoen, så ser du at det er veldig stor forskjell på høyden på de to. https://www.youtube.com/watch?v=7H4WsxVoDKw

Jeg hadde utvilsomt valgt Stokke om jeg skulle velge mellom de to.
 
Jeg var å så på de samme to vognene på fredag. Jeg liker Stokke og en best, sånn rent design messing. I tillegg liker jeg kalesjen og bagdelen godt. Jeg liker kanskje sportsdelen bedre på emaljunga, men sumsummarum så blir det nok Stokke på oss :angelic:
Emmaljunga NXT90 har jo lavere sittedel enn Bugaboo Fox, så jeg synes det er rart å anbefale den til noen som vil ha babyen høyt Mulig de har like høy bagdel, men den bruker man VELDIG kort tid av den total vogntiden. Se denne videoen, så ser du at det er veldig stor forskjell på høyden på de to. https://www.youtube.com/watch?v=7H4WsxVoDKw

Jeg hadde utvilsomt valgt Stokke om jeg skulle velge mellom de to.


Takk for gode tilbakemeldinger begge to!:) heller litt mor Stokke, selv om den er litt større. Men tenker vi tar med bilen og får testet i bagasjerommet også.

Han pratet ikke så mye om bugabooen. Har du noen erfaringer med den, Lino? Evt. Hvilken av de ville du da valgt og hvorfor? Som sagt helt grønn, så her suger man til seg informasjon :)
 
Har kun erfaring med Stokke fra Job. Sammenheng. Og sportsdelen hvis du har en litt stor unge blir trang og ser ikke spess godt ut å ligge i. Fra sånn bhg synspunkt ☺️ vi hadde i allefall litt utfordringer på vinters tid med barnet som eide vognen når der var pose og fleece tøy som skulle på ☺️ men bare sett ett barn som har hatt den ☺️
 
Takk for gode tilbakemeldinger begge to!:) heller litt mor Stokke, selv om den er litt større. Men tenker vi tar med bilen og får testet i bagasjerommet også.

Han pratet ikke så mye om bugabooen. Har du noen erfaringer med den, Lino? Evt. Hvilken av de ville du da valgt og hvorfor? Som sagt helt grønn, så her suger man til seg informasjon :)

Vi er storfornøyd med bugaboo buffalo. Kjøpte den etter å ha prøvd 2 andre vogner. Vi er begge høye og valgte først en vogn hvor baby kom høyt opp. Men elsket likevel bugaboo. Når en triller er det ikke behov for å dirke borti baby. Den sover som regel. Og hvis du drar på cafe en risikerer du å ikke se baby fordi vognen er så høy. Det skjedde her, men med bugabo var det en drøm både på tur og cafe.
Ville kjøpt buffalo eller fox fra buggabo.
 
Han pratet ikke så mye om bugabooen. Har du noen erfaringer med den, Lino? Evt. Hvilken av de ville du da valgt og hvorfor? Som sagt helt grønn, så her suger man til seg informasjon :)
Nå er jeg veldig fan av Bugaboo, så vi har gått for Bugaboo Buffalo. Den produseres ikke mer, men siden det å kjøpe brukt var det viktigste for oss, ble det den. Skulle vi hatt ny hadde vi kjøpt Fox. Det er mange grunner til det - men fra min tid med jobbing i barnehage var Emmaljunga de vognene jeg likte aller minst. Stokke Trailz er veldig pen å se på, men sittedelen når man går over til sportsdel er veldig liten og trang, og ikke minst åpen. Det at den er så høy gjør også at man nok må løfte ungen opp og ned fra vogna, og det er litt pes, synes jeg. Det jeg misliker med NTX90 er blant annet hvordan man regulerer sittedelen, at den er så lav og at man ikke kan slå den sammen uten å ta av sittedelen. Det tror jeg ikke man kan med Stokke Trailz heller, men jeg har aldri seriøst vurdert å kjøpe den, så jeg har ikke sjekket så nøye. En annen ulempe med Trailz er at ryggen aldri blir helt flat i sportsdelen, i tillegg mener jeg at lufthjul er en ulempe fordi man risikerer at de punkterer og det er så ufattelig kjipt når man står på en grusvei en mil hjemmefra (vi går mye og langt). Her er forresten en video som sammenlikner NXT90 og Fox. https://www.youtube.com/watch?v=uylAMYVnuy8

Jeg har valgt Buffalo fordi jeg liker veldig godt sportsvogndelen (og bagen, men som sportsvogn er den overlegen, mener jeg), jeg synes den er enkel å slå sammen, jeg liker størrelsen på hjulene (og Fox har litt mindre hjul, men ikke nok til at jeg hadde valgt den bort), jeg synes den er god å trille på både asfalt og skogsveier, og vi bor i Oslo uten bil, så det er også viktig for oss at den fungerer på t-bane, buss, heiser, trange fortau osv. Den fungerer godt nok på snø (vi bor høyt og det er MYE snø her), men ingen vogner er fantastiske på snø, det er drittungt å trille i snø uansett. Jeg er veldig glad i kalesjen på Bugaboo-vognene, ikke minst at den kan "åpnes" for å gå ekstra langt ned. Med andre vogner har jeg f.eks. måttet trille baklengs for å unngå at ungen fikk sol i øynene.

MEN, det er viktig å være klar over at dette med vognvalg er en veldig individuell greie og handler mye om smak og hva man prioriterer. Det finnes ikke en perfekt vogn som passer alle. For meg er det et absolutt ufravikelig krav at jeg kan ha barnet vendt mot meg etter at vi har byttet til sportsdel, mens andre ikke synes det er så viktig. Det er også uaktuelt for meg å ikke ha svingbare hjul foran, mens andre synes fire, faste hjul er det eneste som duger. Jeg synes Bugaboo-vognene fungerer utmerket på skogsveier, andre synes de er helt jævlige. Så man kan jo bli temmelig forvirret av å lese på forum o.l. Jeg synes det ligger mange fine videoer på YouTube, laget av forhandlere (ikke produsenter), hvor de sammelikner og demonstrerer bruk av vognene, og disse kan sikkert være oppklarende.

Vognene er jo temmelig dyre i innkjøp, så det føles veldig som om man må velge riktig og som om det er en kjempestor avgjørelse. Men jeg tror at kjøper man vogn av et kjent merke, tenker over hvilke behov man har før man kjøper og gjerne også leser eller ser noen sammenlikninger av vognene man vurderer, kommer man langt. Også må man selvfølgelig huske at de som jobber i butikker ønsker å selge deg noe, og de kan ha grunner til å pushe vogner fra ett merke fremfor et annet. Også går det an å bytte vogn om det blir helt krise. Med min første var jeg alene, bodde i en liten by uten særlig godt kollektivtilbud og hadde ikke bil da heller. Jeg bar mye i sjal/sele, men det hender jo at man skal ha med seg unge + en haug med handleposer + klær + annet pikkpakk, og da er det vanskelig med bæring. Derfor byttet jeg vogn noen ganger i løpet av tiden han brukte vogn, slik at jeg hadde en som fungerte til våre behov der og da. På den tiden fantes ikke Buffalo ennå, så den vogna vi brukte lengst var Bugaboo Cameleon, som jeg var kjempefornøyd med, men som har utrolig små fremhjul. Derfor ble den byttet ut med BabyJogger City Elite når poden var ca 2 og kunne sitte vendt vekk fra meg. Den igjen ble byttet ut med City Mini da vi flyttet til Oslo og først bodde i en bitteliten leilighet i 5. etasje uten heis og med ekstremt lite oppbevaringsplass. Finner man en vogn som fungerer hele vognperioden eller ikke flytter/blir alene/selger bilen eller på andre måter får endrede behov, kan man helt fint klare seg med én vogn, men det er ganske vanlig å ha flere i løpet av årene man bruke vogna.
 
Takk for masse gode råd og tanker! Det er som dere sier veldig individuelt. Men likevel har dette hjulpet meg masse. Så tusen takk!:))
 
Du har i grunnen fått mange gode tips, men:

Anbefaler å få en visning av vognene du tenker på hos f.eks. Barnas Hus eller noen av de andre som selger det du ser etter. Da får man et helt annet inntrykk av vognene, og det er mye lettere å gjøre seg opp en mening når man selv får sett hvordan de kobles fra, slåes sammen, settes sammen og er å trille. Gulvet i butikken er jo ikke så veldig vanskelig å trille på, men man merker jo likevel hvor lett de er å styre.

Vi fikk en aha-opplevelse da vi skulle se på vogn. Blir Stokke Trailz på oss, men forstår godt at folk har ulike preferanser:) Lykke til med valget!
 
Du har i grunnen fått mange gode tips, men:

Anbefaler å få en visning av vognene du tenker på hos f.eks. Barnas Hus eller noen av de andre som selger det du ser etter. Da får man et helt annet inntrykk av vognene, og det er mye lettere å gjøre seg opp en mening når man selv får sett hvordan de kobles fra, slåes sammen, settes sammen og er å trille. Gulvet i butikken er jo ikke så veldig vanskelig å trille på, men man merker jo likevel hvor lett de er å styre.

Vi fikk en aha-opplevelse da vi skulle se på vogn. Blir Stokke Trailz på oss, men forstår godt at folk har ulike preferanser:) Lykke til med valget!
Han var så greit at han brukte sikkert 40 minutter på en lørdag for å snakke om og vise oss vognene, hvordan de slås sammen osv!:) og det var absolutt nyttig. Sa også at vi gjerne må komme innom en ukedag og få lagt dem i bilen for å sjekke str :)

jeg heller selv mot Trailz. Var i sentrum på julemarked i går, og så sikkert 3-5 Stokke Trailz-vogner. Kanskje en god indikasjon på hva som passer best i området jeg bor i?:)
 
Han var så greit at han brukte sikkert 40 minutter på en lørdag for å snakke om og vise oss vognene, hvordan de slås sammen osv!:) og det var absolutt nyttig. Sa også at vi gjerne må komme innom en ukedag og få lagt dem i bilen for å sjekke str :)

jeg heller selv mot Trailz. Var i sentrum på julemarked i går, og så sikkert 3-5 Stokke Trailz-vogner. Kanskje en god indikasjon på hva som passer best i området jeg bor i?:)
Godt mulig;) Jeg prøver å ikke glo for mye på vogner når folk triller rundt, men er jo greit å se hvordan de bruker de:D
 
Jeg har nxt90F og jeg angrer :bag: hadde jeg kunne velge igjen så hadde jeg valgt Stokke trailz eller bugaboo fox eller donkey (donkey er smart valg hvis dere har planer om to tette :happy: )
Mulig nxt90 er lettere enn Flat modellen men jeg synes den er for tung og stor og vond å ta av understellet. Tar stor plass i bilen. kjenner flere som er over 2meter som har trailz og de er kjempe fornøyd :)
Uansett, bruk mer tid på hvordan sportsdelen er og hvilken vognpose som passer til mtp selene feks (spør gjerne om å få prøve vognposen du har bestemt deg for i sportsdelen), bagen blir jo ikke brukt så lenge uansett :)
 
Back
Topp