Stokke bæresele

Noen erfaringer? Er denne bra? Dårlig?

Har en baby på seks uker :)

ikke erfaring selv men gjorde enormt mye research når vi selv skulle velge en og den styrte jeg fort unna. Både fordi jeg las så mange som var misfornøyd men når jeg så feks hvordan den skulle brukes så synes jeg den var så enormt tungvindt å bruke sammenlignet med endel andre.

et tips er å se youtube video om hvordan du bruker produktet, da finner du fort ut om det er noe for deg eller ikke.

vi sto til slutt mellom ergobaby 360, og ulike varianter fra Tula, endte til slutt opp med Tula Explore og kunne ikke vært mer fornøyd, den et enkel å stille om, to knapper du enkelt flytter på:) samtidig som den har så stort bruksområde, du kan bruke den fra nyfødt alder uten innlegg med baby mot deg. Du kan bruke den med baby vendt fremmover fra ca 4 mnd eller fra en viss vekt. For ergo baby er dey anbefalt fra 6 mnd, men jenta mi var så tidlig med å holde seg oppe selv og vi likte at hun kunne sitte den veien når det ble gjort husarbeid feks:) og kan brukes til å bære barnet på ryggen frem til ca 4 års alder. Har en lomme som er plass til telefon, nøkler eller lignende. Og en slik beskytter til hodet som. I har brukt mye for å skjerme sol:)

Jeg ville styrt unna. Vanskelig å få ergonomisk stilling for barnet, mange syns den er vond å bære i.

Se på Kahubaby eller Angelpack. :happy:

Styr unna og velg en ergonomisk isteden. Men ikke ergobaby 360 eller en som krever nyfødtinnlegg :)

Hva er en ergonomisk sele da?
Ergobaby, tula, angelpack.

Lurt å prøve litt frem om du kan. Og sjekk gjerne ut bruktmarkedet.

Søk på fb om du har bærebibliotek eller bæretreffsgruppe nær der du bor, så får du prøvd litt. Er filer med det på fb gruppa norsk bæregruppe.

Jeg bærer med ergobaby, den har vært god hos meg da vekten ikke legges på ryggen men festet er på hoftene.
Prøvde stokke sin, da jeg arvet en. Fikk veldig vondt i ryggen. Feil støtte i ryggen for meg.

Hva er en ergonomisk sele da?

Det finnes mange. Det må være brede nok til å dekke fra knehase til knehase, og myke nok til at de kan få c-kurve i ryggen.

Eksempler på ergonomiske seler: Angelpack, kahubaby, lenny lamb, ergobaby, tula, manduca, integra. Lennylamb, ergobaby og tula har flere ulike typer/modeller.

Integra, angelpack og kahubaby er det som oftest anbefales til de minste. Kan også være lurt å styre unna de med nyfødtinnlegg. Det er litt mer knot å bruke, pluss er varmere og mer klumpete. Jeg ville også gått for en sele hvor stroppene er mulig å krysse, men det er en personlig preferanse. Ikke alle har behov for det. Kahubaby er ny på markedet, men får mye skryt av både erfarne og uerfarne bærere som har testet den, og den skal visst passe veldig mange (seler er litt som klær, og ikke alle har rett passform for hver enkelt bærer). Den kan kjøpes på f.eks instinktsmor. De har super kundeservice. De fører også lenny lamb, som er en av favorittprodusentene mine.

Her har du noen bilder som illustrerer ergonomisk bæring. De skal ha en m-form med bena og c-form i ryggen for å slippe unødig belastning i lår, hofte, rygg og nakke :)
Det finnes mange steder å søke informasjon om god og trygg bæring, for eksempel bærehjelpen. fwcc-front-final-progression.png bæresele-ergonomisk-bæring-side.jpg babybjorn vs ergo.jpg adapt-hip.jpg
Alle seler er også forskjellig og vil passe forskjellig. Anbefaler deg en sele som ikke trenger nyfødtinnlegg, slik som ergobaby adapt, angelpack(tror jeg), Lennylamb LennyUp, Soulsing Anoona og en rekke andre :happy:

Kos deg med bæringen, det kan både være en livredder og generelt bare ekstra kos ❤️

Jeg bærer med ergobaby, den har vært god hos meg da vekten ikke legges på ryggen men festet er på hoftene.
Prøvde stokke sin, da jeg arvet en. Fikk veldig vondt i ryggen. Feil støtte i ryggen for meg.
Belte er et midjebelte, ikke hoftebelte. Du bærer mye bedre om du tar beltet lengre opp. Gjerne helt opp under puppene.

Belte er et midjebelte, ikke hoftebelte. Du bærer mye bedre om du tar beltet lengre opp. Gjerne helt opp under puppene.
Åh, det visste jeg ikke. At den skal sitte så høyt oppe. Har bare hatt den rundt hoftene og det har vært bra.
Nå er lillemor større og tyngre så kjenner noe på det nå om jeg går lenge.

Åh, det visste jeg ikke. At den skal sitte så høyt oppe. Har bare hatt den rundt hoftene og det har vært bra.
Nå er lillemor større og tyngre så kjenner noe på det nå om jeg går lenge.
Veldig vanlig at folk tror det er et hoftebelte. Selv reklamen for enkelte ergonomiske seler viser jo det.. :facepalm: Og om du går på barnas hus e.l. så vet ikke de heller hvordan en sele bør brukes. (Med mindre du har flaks og treffer en som har satt seg inn i seler).

Det blir et hav av forskjell når selen sitter riktig. Både for deg og barnet :happy:

Veldig vanlig at folk tror det er et hoftebelte. Selv reklamen for enkelte ergonomiske seler viser jo det.. :facepalm: Og om du går på barnas hus e.l. så vet ikke de heller hvordan en sele bør brukes. (Med mindre du har flaks og treffer en som har satt seg inn i seler).

Det blir et hav av forskjell når selen sitter riktig. Både for deg og barnet :happy:
Jeg skal sette den lengre opp å prøve det ut i dag. Takk for tips

Back
Topp