Stoffskifteprøver og prøverør

Ulva

Forumet er livet
Da vi var inne til samtale på IVF enheten, ble det tatt blodprøver av meg, hvor stoffskifteprøvene viste TSH på 3,2, men vi får ikke komme igang med prøverør før TSH er under 2,5. Må det medisiner til for å få ned de verdiene eller er det noe som kroppen må regulere selv? Noen som vet?

Da vi var inne til samtale på IVF enheten, ble det tatt blodprøver av meg, hvor stoffskifteprøvene viste TSH på 3,2, men vi får ikke komme igang med prøverør før TSH er under 2,5. Må det medisiner til for å få ned de verdiene eller er det noe som kroppen må regulere selv? Noen som vet?
Jeg hadde også stoffskiftenivå litt for høyt, tok blodprøve en uke etter og da var si på normalen :) hadde det ikke gådd ned hadde jeg måttet ta medisin! Men er bare å spørre legene :)

Så lenge den ikke er høyere så går det nok fort å få den ned med medisiner i hvert fall. De sier at det tar ca 4-6 uker før verdiene på nytt er stabile i cellene. Men er verdt å vendte siden det øker risikoen for abort. Siden du må produsere stoffskifte for fosteret også frem til det kan produsere det selv
Jeg hadde på 7 og det tok meg ca 6 mnd før jeg var på normalt nivå. Mye pga at legen min somla pluss at jeg kunne ikke øke mer enn 25 microgram pr 4-6 uke. I dag går jeg på 100microgram og har fine verdier :)

En ting som kan være greit å vite om TSH. TSH forandrer seg i løpet av dagen, så en blodprøve bør tas tidlig på morgen 08-09, grunnen er at den da vil vise et mer reelt bilde på hvordan det står til med stoffskifte. Stoffskifte vil ha lavest verdi rundt 14.

Jeg har stoffskifte problem og må bruke medisiner. Du må i hvertfall gjenta prøvene for å vite om det var bare den ene gangen eller det er behov for medisin. Høy TSH verdi er ikke bra om du blir gravid. Det kan være at du har litt lavstoffskifte. Pass på at de også sjekke autoimmune for stoffskifte. Jeg tror den heter S-Thy.perox.antis. Lykke til. :-)

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Det kan være at det er for lavt stoffskifte du har. Det kan variere litt. Hvis ikke det gjør det, så er nok Levaxin løsningen.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg er ikke lege, så ikke sikkert det jeg skriver er riktig. Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen selv og må ta Levaxin hver dag resten av livet.

I følge fastlegen min så er det ikke noe galt med stoffskiftet mitt... hun sier at 3,2 er normalt men at IVF enheten krever lavere verdier. Er iallefall tatt nye prøver så får vi krysse fingrene for at alt er normalt.

I følge boken, ja 3.2 er normalt. Men mange studier viser at optimalt er det når den ligger rundt 1 hos kvinner. Har du lavstoffskifte symptomer? Hvis du har, da er stoffskifte problem.

I følge fastlegen min så er det ikke noe galt med stoffskiftet mitt... hun sier at 3,2 er normalt men at IVF enheten krever lavere verdier. Er iallefall tatt nye prøver så får vi krysse fingrene for at alt er normalt.

Som bkno9254562 sier så er verdien innenfor det som betegnes normalt, men når man skal bli gravid så er det da alikevel forøyd. Labratorier rundt om har forskjellige grenseverdier på TSH alt fra 0,3-3,5 til 0,5-4,5 mener jeg, og alt innen for det området betegnes som normalt.

Jeg har alltid ligget i grenseverdiene på TSH, men det ble ikke tatt noe tak i den før jeg skulle bli gravid, noe som endte opp med at jeg mistet og TSH økte drastisk, og jeg har siden den gang måtte ta Levaxine. Men nå ligger lavt stoffskifte til min familie.

Det er også mange som ikke blir gravide pga at de har for høy TSH, og det er vel der IVF og de standar grenseverdiene ikke er enige :) Det viktigste nå blir i hvert fall at alt blir lagt til rette for at du skal få en spire :)

I følge boken, ja 3.2 er normalt. Men mange studier viser at optimalt er det når den ligger rundt 1 hos kvinner. Har du lavstoffskifte symptomer? Hvis du har, da er stoffskifte problem.

Jeg fryser jo sykt mye, hele tiden. (Tror jeg må være norgesmester i å være frossenpinne ;)) og har hatt det slik i hvertfall i 8 år... og har en god del andre "sympomer" som kan være tegn på lavt stoffskifte. Er blitt sjekket flere ganger hos lege men prøveresultatene er alltid normale, så jeg vet ikke...

Når jeg er på kontroller på Riksen, spør alltid legen meg om hvordan jeg føler meg. Selv om jeg ligger innenfor normalverdiene .

Denne sykdommen er dessverre litt vanskelig. Om du går opp i vekt, er sliten og sover mye, da er det større sannsynlighet at du har lavstoffskifte.

Back
Topp