Stoffskifte

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Flere her med stoffskiftesykdom?
Jeg har fått lavt stoffskifte etter å ha fått disse barna, så har egentlig ikke særlig forhold til denne sykdommen egentlig. Gikk til legen da eldste var ca 6 mndr, trodde jeg hadde jernmangel fordi jeg var så svimmel +++.
Nå har jeg fortsatt lavt stoffskifte, og må nok gå på medisiner resten av livet,

Har bestilt legetime til 6+6, for å bli henvist til fosterdiagnostikk. Kom på at jeg kanskje burde sjekke stoffskiftet også, og sendte mld til legen, ble sporenstreks innkalt til stoffskiftesjekk på mandag allerede, når jeg er 5+3.
Andre som skal få oppfølging?

Sniker med lavt stoffskifte fra juni :Heartpink :hello

Så bra du fikk time på mandag! Jeg måtte endre dosen min med 30 % allerede ved positiv test. Dette hadde jeg ikke visst selv hadde det ikke vært for at jeg fikk beskjed om tidligere i år at jeg skulle gjøre hvis jeg ble gravid igjen. Ved godt behandlet stoffskifte medfører det ingen ekstra risiko i svangerskapet, høres ut som du vil få god oppfølging siden du fikk time så fort:)

Du vil nok få beskjed om å øke dosen allerede mandag. Og så er det viktig å ta kontrollprøver hver 4. uke frem til uke 30 fordi du mest sannsynlig vil måtte øke medisinen flere ganger. Det står det i veileder for fødselshjelp fra den norske legeforening, så den skal alle leger følge. Sjekk ut linken. :)

https://www.legeforeningen.no/foren...yreoideasykdommer-under-graviditet-og-fodsel/

Sniker med lavt stoffskifte fra juni :Heartpink :hello

Så bra du fikk time på mandag! Jeg måtte endre dosen min med 30 % allerede ved positiv test. Dette hadde jeg ikke visst selv hadde det ikke vært for at jeg fikk beskjed om tidligere i år at jeg skulle gjøre hvis jeg ble gravid igjen. Ved godt behandlet stoffskifte medfører det ingen ekstra risiko i svangerskapet, høres ut som du vil få god oppfølging siden du fikk time så fort:)

Du vil nok få beskjed om å øke dosen allerede mandag. Og så er det viktig å ta kontrollprøver hver 4. uke frem til uke 30 fordi du mest sannsynlig vil måtte øke medisinen flere ganger. Det står det i veileder for fødselshjelp fra den norske legeforening, så den skal alle leger følge. Sjekk ut linken. :)

https://www.legeforeningen.no/foren...yreoideasykdommer-under-graviditet-og-fodsel/

Takk for link! Har fått ny fastlege siden forrige svangerskap, og denne er relativt nyutdannet. Ble godt fulgt opp i svangerskap nr 2, da økte jeg vel bare dosen minimalt faktisk.

Blir spennende å se mandag!

Flere her med stoffskiftesykdom?
Jeg har fått lavt stoffskifte etter å ha fått disse barna, så har egentlig ikke særlig forhold til denne sykdommen egentlig. Gikk til legen da eldste var ca 6 mndr, trodde jeg hadde jernmangel fordi jeg var så svimmel +++.
Nå har jeg fortsatt lavt stoffskifte, og må nok gå på medisiner resten av livet,

Har bestilt legetime til 6+6, for å bli henvist til fosterdiagnostikk. Kom på at jeg kanskje burde sjekke stoffskiftet også, og sendte mld til legen, ble sporenstreks innkalt til stoffskiftesjekk på mandag allerede, når jeg er 5+3.
Andre som skal få oppfølging?
Jeg har lavt stoffskifte som ble oppdaga for noen uker siden. Gyn vil ha TSH under 2,5 så skal ha hyppige kontroller nå i begynnelsen for å finne riktig dose, når det er stabilt skal jeg ha kontroll av verdiene en gang i mnd ut svangerskapet. Skal ta ny kontroll på mandag

Sniker fra januar 2022:happy: Jeg fikk tydelig beskjed av min fastlege om at svangerskap i mitt tilfelle måtte planlegges, og at dosen med Levaxin skulle økes med 30 % umiddelbart etter positiv test - samt at stoffskifteprøver skulle tas snarest etter positiv test. Er nå i uke 32 og har fått tett oppfølging av stoffskiftet hele veien - prøver og dosejustering hver fjerde uke. Måtte dessverre også slutte med Liothyronin før svangerskapet, da det ikke er anbefalt for gravide.

Jeg fikk økt dosen med ca 25% umiddelbart. Heldigvis var verdiene mine fine ennå.

Er det noen som er gode til å tolke verdiene? Fastlege sa at hun ikke kunne så mye om dette, og at hun skulle få veiledning fra sykehuset. Jeg målte stoffskiftet etter positiv test, da det er flere i familien som har fått påvist for høyt stoffskifte. Vil bare evt. utelukke det. Antistoff mot tyreoide er ikke ferdig analysert enda. Ser jo refranseverdier i parentes, men litt usikker på om det er ulike referanser som ulike fagpersoner går ut fra, eller? Kan ingenting om dette.

Vedlegg

• C4C1CE01-870C-4940-815A-89D6F5045A6A.jpeg
    C4C1CE01-870C-4940-815A-89D6F5045A6A.jpeg
    56,9 KB · Visninger: 15
Er det noen som er gode til å tolke verdiene? Fastlege sa at hun ikke kunne så mye om dette, og at hun skulle få veiledning fra sykehuset. Jeg målte stoffskiftet etter positiv test, da det er flere i familien som har fått påvist for høyt stoffskifte. Vil bare evt. utelukke det. Antistoff mot tyreoide er ikke ferdig analysert enda. Ser jo refranseverdier i parentes, men litt usikker på om det er ulike referanser som ulike fagpersoner går ut fra, eller? Kan ingenting om dette.
Hei! Det som er i parentes er referanse ja.
Jeg har høyt stoffskifte (Graves) og har TSH på 0,01 nå og har hatt Ft4 ( som jeg tror er det samme som Pt4) fra 36 og nå nå ned til 20).
Ved høyt stoffskifte går TSH veldig ned og Ft4 opp.
Jeg er ingen lege men har skjønt det sånn ved gooogling og ukentlige blodprøver nå i svangerskapet.

Hei! Det som er i parentes er referanse ja.
Jeg har høyt stoffskifte (Graves) og har TSH på 0,01 nå og har hatt Ft4 ( som jeg tror er det samme som Pt4) fra 36 og nå nå ned til 20).
Ved høyt stoffskifte går TSH veldig ned og Ft4 opp.
Jeg er ingen lege men har skjønt det sånn ved gooogling og ukentlige blodprøver nå i svangerskapet.
Min mor har også Graves, fikk det etter borreliose. Godt de følger deg godt opp med ukentlige prøver. Tusen takk, vet at forum ikke er stedet å spør, men det er fint å høre andres erfaringer. Takk for at du tok deg bryet med å svare, skjønte mer nå :)

Hei :)

Jeg har høyt stoffskifte. Ringte til legen i dag, da jeg fikk beskjed tidligere om å ringe og avtale oppfølging straks jeg fikk positiv graviditetstest. Foreløpig trenger jeg kun å ta blodprøver nå for å sjekke hvordan verdiene er. Dersom verdiene er greie kunne jeg følges opp av fastlege, det er kun hvis verdiene ikke er der de skal være at jeg trenger oppfølging av endokrinolog. Håper legen vet hva hun holder på med.
Jeg leser i et skriv fra en time med endokrinologen tidligere at jeg skulle øke dosen medisin straks jeg fikk positiv test. Jeg spurte legen om dette og sa hva endokrinologen hadde sagt, men inntil videre skulle jeg visst bare ta blodprøver nå og ikke øke dosen noe før vi fikk resultatet. Vet ikke helt hvor mye fastleger kan om stoffskifte egentlig, det er vel en grunn for at man har eksperter på dette området. Men jeg får virkelig håpe at hun har peiling:rolleyes::joyful:

Hvordan har prosessen deres vært rundt høyt stoffskifte? Har dere hørt noe om å øke dosen straks dere fikk positiv test? Får stole på legen og at jeg ikke skal begynne å øke dosen før det evt. gis klarsignal fra høyere hold:laughing002

Back
Topp