Stoffskifte

TonjeG

Andre møte med forumet
Hei! Har dere noen erfaringer med å ha lavt stoffskifte og å bli gravid? Det er et høyt ønske for tiden, men har lest at det kan være vanskelig pga stoffskiftet..
Har dere noen råd/erfaringer?
 
Hei på deg :)

Skulle ønske jeg kunne svare deg skikkelig på dette med lavt stoffskifte og sansynligheten for å bli gravid, men dette vet jeg dessverre for lite om.....
Hvis jeg var deg hadde jeg tatt kontakt med en god gynekolog og tatt en prat med henne. Skriv gjerne dine spørsmål ned, så du er sikker på å få svar på alt du lurer på.

Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Hei.
Jeg har lavt stoffskifte som gjorde det vanskelig for meg å bli gravid. Men da dette ble oppdaget, er jeg nå medisinert for å ha et normalt stoffskifte og er gravid med mitt 3 barn nå. Så i første grad må du bli medisinert rett, og hjelper ikke det be om henvisning til gyn. Med mine 2 første barn gikk jeg på en hormonkur i tillegg for å bli gravid. Viktig å ha kontroll på stoffskiftet under en graviditet, for at fosteret skal utvilke seg normalt :)
 
Tusen hjertelig for svar! Går på medisiner og har nettopp økt dosen. Første prøve periode var stoffskiftet "på tur", og slo ikke ut på eggløsnings tester en gang. Men etter økt dose kom EL som normalt. Så krysser fingrene! Satser på en time hos gyn uansett, for å sjekke at alt er greit :)
 
Denne hormon kuren, gikk du da til fastlege for å få den? Etter hvor lang prøvetid, uten hell, får man slikt? :)
 
Jeg har hatt lavt stoffskifte siden jeg var ca 14-15 men gikk umedisinert i rundt 5 år og har nå gått på medisiner i rundt 9 år, stabilt men aldri med følelsen av å være i nærheten av frisk. Jeg fikk beskjed om at det kunne bli vanskelig å bli gravid, men her satt ikke bare en spire på aller første forsøk men TO! Så det trenger vist ikke være vanskeligere.
Har en annen venninne som oppdaget sykdommen da hun prøvde å bli gravid, og etter noen mnder med medisin og stabilisering venter hun nå også barn :)
Pass på kontakt med lege og be heller om hyppigere blodprøver også mens du prøver for å sjekke nivårne dine. Når du blir gravid så gjør det samme. Min erfaring er at det står mye som ikke direkte stemmer rundt om på nett fordi det ikke tar i betraktning hvilke stoffer i kroppen det er snakk om at er for lavt eller høyt, men legene vet hvilke det er snakk om så be dem ta blodprøver heller litt oftere enn å bekymre deg ;)
 
Takk for svar :) så deilig å lese positive historier om stoffskifte og graviditet også :) går til legen hver sjette uke, men bør kanskje litt oftere nå i prøve periodene :)
 
Hør med legen hvor ofte de vil ha deg inn :) hver 6te uke høres jo ikke lite ut om prøvetesultatene er som de skal og er stabile. I begynnelsen gikk jeg en gang pr mnd og etterhvert hver 6te mnd ca. Nå tar jeg jo prøver oftere mens jeg er gravid og dosen min er satt opp litt, men det har ikke vært store endringer egentlig på prøvene selvom jeg selv merker graviditeten veldig på kroppen (nå er det jo snakk om tvillinger så det spiller nok inn). Men hun venninna mi er frisk og fin så det er utrolig individuelt hvordan man føler seg under graviditeten også :)

Masse masse lykke til :)
 
Ja nå blir det hver sjette uke, får ikke stabilisert det, så har gått fra 25mg levaxin til 125mg på bare noen mnd! Men nå endelig ser det ut til å roe seg å stabilisere seg :) så da er det vel større sjangs for at det kan feste seg en spire :)
Heldig du er med tvillinger :) dobbelt mirakel :) kan tenke det er tungt da, hvor langt er du på vei?
 
Det er nok ganske vanlig å gå fra liten dose og fort gå opp, det gjorde jeg og. Så gikk jeg på høy dose noen år før jeg ble satt litt ned igjen. Det er bedre enn å sjokkere kroppen med altfor mye for fort. Man må jo bare justere med tiden.
De aller fleste med stoffskifte problemer tar medisinen sin også merker de ikke så mye mer til det :) min drøm er å komme dit ;)
Jeg er 24 uker på vei nå, alt bra med de små :) men jeg må ta det med ro og bekkenløsning er ikke å anbefale ;)
 
Huff nei bekkenløsning er ikke godt.. Og blir vel ikke bedre av at det er to inni der:) Sleit med det med min første..
Stoffskifte er for meg ganske nytt, så er ikke helt inni det enda, leser mye på nettet, men har skjønt at det ikke er det lureste :) får holde meg til info fra legen! Det er en forferdelig dritt sykdom, hehe!!
 
Det er en dritt sykdom, men det er samtidig en levelig en. Selv jeg som har en versjon som ikke svarer på medisinene ordentlig lever jo relativt normalt. Nei ikke les på nett, og alle disse rare feilene barnet kan få om man er gravid må du hoppe over, de er så vidt jeg skjønner mest relatert til ting som legene ville gjort deg obs på om de fant i dine prøver. Da ville du nok fått beskjed om å vente med å prøve. Og jeg spurte en gang om hvis mine var dårlige og jeg ble gravid ved en feil om jeg da burde ta abort og svaret var tvært nei for noen stor risiko var det ikke. Så les fra offisielle kilder, ikke fra diskusjoner på nett fra ufaglærte (nå sier jeg jo i effekt at du heller ikke skal høre på meg ;) )
Mine bedte tips er hør på kroppen så godt du kan, godta at du blir sliten, godta at du trenger mer tid på å hente deg inn, for meg hjelper det at folk rundt meg vet hva det er så jeg ikke trenger skjule ting.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Tusen takk for gode svar.. :) det hjelper for kaoset i mitt hode å høre fra andre i nesten samme situasjon..
Fått klar signal fra legen om at det er bare å prøve og han ser ikke noen hindringer i at jeg skal bli gravid som alle andre :)
Men men, får bare fortsette prøvinga!
Tusen takk for svar, og lykke lykke til i resten av svangerskapet :)
 
Takk og masse masse lykke til! Ta kontakt om du trenger noen å snakke med :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp