Stoffpakke til vestfoldbunad uten kurs?

surfisen

Andre møte med forumet
Min kjære tante som borpå Mo i Rana har sydd mange fine bunader fra forskjellige steder. Blandt annet min Nordlands bunad. Men siden jeg har bodd i Vestfold i over 20 år av mitt 30 år lange liv vil jeg gjerne også ha Vestfoldbunaden (mine barn har denne, sydd fra husflidens syerske). Selvsagt kan man jo kjøpe seg en bunad, nesten hvor som helst nå til dags. Men personlig ville jeg gjerne hatt en som er laget av et familiemedlem...vet ikke hvorfor, har bare vokst opp med at det er famile som ordner sånnt, da er det mer personlig. Bunad skal etter min mening være skikkelig hjemmelaget!

Men greia er da, at jeg søkte på nett etter stoffpakker til vestfoldbunad. Men det ser ut til at dette ikke er mulig å kjøpe uten kurs. Og at de som allerede har gått kurs, må gå det samme kurset på nytt for å få kjøpt stoff til bunad nr 2... (WTF!?)

Noen som har erfaring med dette??? Noen som vet hvor man får kjøpt stoff? Da til den nyeste av dem. (kke den gamle broderte). Noen som har sydd selv kansje?? Eller har familie som har?

*dytt*  :)

Er litt usikker på om du får syd jentebunaden uten kurs, men jeg vet du ikke får sydd guttebunad uten kurset i hvertfall. Derfor blir det fort rimelig dyrt også siden den som syr må på kurs hver gang. Svigermor syr vestfoldbunader og måtte på kurs igjen da mannen fikk bunad for 3 år siden. (har selv nordlandsbunad men har 27 år på baken i vestfold.)

Aldri hørt om at man må ha kurs for å få kjøpt stoffpakke til bunad??

Vel, jeg skal ha ny bunad nå, og jeg får kjøpt stoff, oppskrift + broderigarn til 5900,-.
Bestiller via husfliden.

Da jeg fikk bunad for snart 20 år siden, kjøpte man bunadspakken på husfliden, ingen som spurte hvem som skulle sy/ montere den.........

Har nå snakket md bunad rådet og husfliden i Nordland, vestfold og Oslo.

Nordlands bunad kan man få kjøpt på dagen...stoffpakke med alt tilbehør. 7300 kr. (da kan tante sy, brodere og montere for meg gratis)

Vestfoldbunaden 1956 modell, får man ikke kjøpt uten å betale kursavgift på 4000 + at pakken koster 12000... 16 000 da uten sølv.Og i tilegg gjør du all jobben selv... Husfliden er de eneste som får kjøpt stoffet her, og de selger det ikke videre uten kurs...
Så flott for vestfold fylke da, at et firma fant ut at de skulle tjene mest mulig penger på noe som før i tiden handlet om tradisjoner som gikk i arv, og som folk lærte hverandre. Mor til datter, eller av besteforeldre, naboer osv. Kjempe flott!!

Da blir det Nordlands bunad på meg i allefall!! Jeg må si jeg skal bære den med stolthet over et fylke som vil at jeg og min familie skal ta del i tradisjonene, og ikke er ute etter å tjene penger på meg!

lan77 skrev:
Da jeg fikk bunad for snart 20 år siden, kjøpte man bunadspakken på husfliden, ingen som spurte hvem som skulle sy/ montere den.........

Det er forskjellig praksis på dette. Det spørs visst hvor man kommer fra!

Lisasverden skrev:

Nordlands bunad kan man få kjøpt på dagen...stoffpakke med alt tilbehør. 7300 kr. (da kan tante sy, brodere og montere for meg gratis)

Vestfoldbunaden 1956 modell, får man ikke kjøpt uten å betale kursavgift på 4000 + at pakken koster 12000... 16 000 da uten sølv.Og i tilegg gjør du all jobben selv... Husfliden er de eneste som får kjøpt stoffet her, og de selger det ikke videre uten kurs...
Så flott for vestfold fylke da, at et firma fant ut at de skulle tjene mest mulig penger på noe som før i tiden handlet om tradisjoner som gikk i arv, og som folk lærte hverandre. Mor til datter, eller av besteforeldre, naboer osv. Kjempe flott!!

Da blir det Nordlands bunad på meg i allefall!! Jeg må si jeg skal bære den med stolthet over et fylke som vil at jeg og min familie skal ta del i tradisjonene, og ikke er ute etter å tjene penger på meg!

For noe idioti!! Da ken jeg bare glemme å få meg ny bunad på maaaange år ser det ut som:( Har den eldste vesfoldbunaden (helt svart) ELSKER DEN!! men nå begynner den desverre å bli for liten:( Og den er så gammel nå (brukt i over 50 år og justert i str et par ganger) at å sy den ut vil bli vanskelig og vi risikerer at stoffet ikke tåler det. Hadde et håp om å få meg en ny selv og spare denne til minien kanskje kan bruke den.

Argh...så tåpelig! Skulle jo vært likt overalt..

AmalieGull<3 skrev:
Lisasverden skrev:

For noe idioti!! Da ken jeg bare glemme å få meg ny bunad på maaaange år ser det ut som:( Har den eldste vesfoldbunaden (helt svart) ELSKER DEN!! men nå begynner den desverre å bli for liten:( Og den er så gammel nå (brukt i over 50 år og justert i str et par ganger) at å sy den ut vil bli vanskelig og vi risikerer at stoffet ikke tåler det. Hadde et håp om å få meg en ny selv og spare denne til minien kanskje kan bruke den.

Ja denne gamle 1932 modellen, den kan man få kjøpt stoffpakke uten kurs til. Kr 11590.
Det er den som ble laget først skjønner du, men så i 1956 ble den revidert av vestfolds husflidlag, og de bestemte seg for at dette var den ofisielle vestfoldbunaden (1956) og at den skulle de ikke dele med noen uten at de betalte gitt! Lattelig!  Dermed er den gamle (1932) ikke offisiellt godkjent bunad eller noe sånnt, og derfor får man kjøpt stoffpakken til denne uten kurs. ARG!

min svigemor er like irritert over samme greia. Hun er skredder og har hatt som jobb i 30 år å sy bunader, men Vestfoldbunaden får hun ikke sy uten kurs og det gidder hun så klart ikke. Det er helt idiotisk at de ikke har samme regler for alle bunader og at det skal være så vanskelig å få laget den!!

bestemor har sydd 3 stk innen en kort tidsperiode, men måtte likevel gå 3 kurs. Jeg har den bunaden selv og er veldig glad i den. 

Har lurt på det selv, for bunaden min passer ikke lengre. Og det er jo den fra 1956 såklart. 

Men kanskje jeg skulle vurdert den gamle typen :)

Back
Topp