stjernekikkert fødsel

plotti

Glad i forumet
noen som fødte barn som kom ut som stjernekikkert? Hvordan var deres opplevelse av fødselen?

jeg hadde stjernekikkert fødsel. opplevte at det var veldig tungt og slitsomt og tok lang tid. fødselen tok 29timer.

leste nettopp en artikkel i et blad om stjernefødsel. de sier at en sånn fødsel varer mye lengre og er en mer krevende fødsel enn normalt, og det forekommer fortere komplikasjoner. det er uvist hvorfor noen barn blir født slik.
en slik fødsel kommer oftere hos personer som er litt eldre eller vist barne blir fortidli født.

Stjernekikker mener du vel[;)]
Her lå hun i den posisjonen en stund før fødselen, men innen den tid hadde hun snudd seg rette veien. Jeg leste litt om det i forkant, og fant ut at de fødslene er ofte langvarige. Men det er jo logisk, for når de ligger med ansiktet opp så får de jo ikke de naturlige bevegelsene ut og blir liggende og stange litt. Nesa er liksom i veien[;)]
Er nok noen her som har hatt samme opplevelsen som deg, var i allefall en del som hadde det da jeg spurte om det før i år[:)]

yepp.. albert er en stjernekikker... fødselen tok 14 timer... følte de siste timene var de verste, då hadde eg skikkelig pressetrang men fikk ikkje lov pga lå bare på 9 cm åpning.... fikk hele tiden beskjed om at det ble en stjernekikker ... han var bare 2840g ved fødsel... født 3 dager før termin...riene stoppet opp, fikk til slutt drypp og da kom de på rad og rekke...men tok 3 timer fra eg fikk drypp til han var ute... ble nesten tang eller vakum...de stod klar...hadde eg ikkje klart det på siste pressen så hadde de tatt han med tang eller vakum...vet ikkje om du fikk svar på det du lurte på... men ihvertfall litt av min fødselopplevelse[:)]

Vet ikke helt om Lillemor var stjernekikker. Nesen hang fast i bekkenet på vei ned, det skjedde da hun skulle snu seg nedover. Jeg hadde 10 cm og pressrier i over 3 timer. Barnelege etc ble kalt til etter 1,5 timer for evt å ta henne med sugekopp. Jeg nektet det så lenge hun hadde det bra. Da holdt jeg på i halvannen time til og jordmora greide tilslutt å lirke hodet ned. Sambo og to barnepleiere holdt beina mine til hver sin side i de tre timene. Ganske slitsomt. Har enda vondt i korsryggen etter presset der. 2 mnd og en uke siden fødselen. Men lillemor scorte 10 på apgar scoren etterpå så hun har ikke lidd noe og var/er helt perfekt. Fra riene startet og til hun var ute tok det 20,5 timer.

ORIGINAL: *Laktulose*

Elias kom ikke heeelt med nesa i været, men nesten, han lå liksom med nesen kl 10-11 om du skjønner [8D]
Min fødsel tok 19 timer.. 39,6 i feber.. revnet.. [8|]
Fødte dagen før termin... 3710 g.. 37 cm rundt hodet og 52 cm lang [:)]
Men jeg fikk han egentlig ganske fort ut når jeg først hadde 10 cm åpning (gikk 19 timer fra 4-10 cm)
gikk bare 25 min fra de sa jeg kunne begynne å presse til han var ute [8D]
De fikk jo helt sjokk, legen sa at om jeg var FLINK kunne jeg greie det på en time , for da var jeg drittlei og spurte når jeg var ferdig [8D] HAHA!
..Så egentlig litt fornøyd med det [:)]
Men sååå irriterende og vente på de TI fuckings centimeterene [8D]
De hadde tenkt å bruke tang på meg også [:-] Jeg visste det ikke, men sambo så at det kom en lege inn med tang og han bare: "PREEEESSSS!!!" Og jeg presset og *sploshj!!* så var han ute [:-]
Jordmoren bare: kan noen gi meg noen hansker?! FORT!!!.. [8D] Hun var IKKE klar!

oi salte salvann, du var heldig so ikke fikk tanga da:P godt samboeren din passer på:P hehehe

fra 2cm til 10 tok d 28 timer. så begynte pressriene og 8 min senere var hun ute:P kom med nesa først, revna heldigvis ikke. jordmora var helt overaska over at jeg ikke revna.  hun sa: det er helt utroli du revna ingenting. jeg var jo ganske langt vekke og spurte om jeg var så vi i hulle[8|] da lo hun godt

Snupp mi lå som stjernekikker lenge, men snudde seg "riktig" vei før hu kom ut. Fødselen tok 14 timer og jeg hadde pressrier fra 8 cm (fikk derfor ikke presse en stund). Når jeg endelig hadde full åpning ville hu ikke ut allikevel og hun ble til slutt tatt med vakum. Hu hadde det bra hele tiden, men jeg var så sliten etter 3 timer med pressrier at de ville hjelpe til litt (noe jeg var GLAD for [8D]). Det var ingen dramatikk rundt fødselen, brukte ikke smertelindring og det var alt i alt en fin opplevelse [:D]

Litla jentå vår va stjernekikker, men me fekk kje veta d før fødselen va i gang. Va hos legen på kontroll ei uga før hu kom, då va an i tvil om hode hadde festa seg.
Kl 23 kjente eg någe eg ikkje hadde kjent før, va oppe å tissa kvert kvarter te eg sovna halv to, halv fira våkna eg skoffa for kjente ingenting uvanlig, ting va som før igjen. Halv fem våkna eg hol solten, så gjekk ner å spiste ei skjeva. Halv seks ringte eg føden, så va riene såvidt i gang, men d va blødninger, men så lenge vannet ikkje hadde gått så va d ingen fare. Ti øve halv syv va me på vei te sykehuset, riene kom i ett, syge smerter i ryggen og ner i lårå, allerede då bestemte eg meg for epitural. Kvart øve syv tog de vannet på kontrollrommet, eg hadde 10 cm åpning. Når eg fekk rom fekk eg ikkje begynna å pressa, hu låg kje langt nok nere, først då fant de ut at d va stjernekikker. 09.48 va hu ute.

Har hørt at fødslene ska ver mer vonde når d e stjernekikkere, men trodde kje at d va et must at de sko vara lengre..

Begge mine har vært stjernekikkere.

Med førstemann fikk jeg full åpning på 2.5 timer (!). Kom inn på sykehuset fødeklar (11), men trodde ikke selv at jeg skulle føde den dagen siden det ikke gjorde SÅ vondt.
Siden hun lå som stjernekikker, så skulle jeg vente med å trykke for å se om hun vridde seg på plass. Dette var helt jævlig, hadde jo trykketrang til tusen, vondt og fikk ikke noe for smertene! Gikk slik i tre timer (til 14), da gav jeg beskjed om at om det var jeg som skulle få ut ungen så måtte de la meg begynne, ellers fikk noen andre ta henne ut!
Fikk da lov til å begynne å trykke, det ble 55 min med trykking...de sto klar med sugekoppen, så jeg trykket for harde livet!
I alt tok fødselen 7.5 timer, uten smertestillende og jeg ble sydd noen sting

Med andremann ble jeg igangsatt grunnet vanngang.
Denne gangen var det verste å komme til full åpning, ble helt knust når det tok over 2.5 timer siden alle sier det går raskere med nr. 2.
Jeg skjønte tidlig at det kom en ny stjernekikker, jeg kjente igjen takene i ryggen og gråt! Da gav jeg klar beskjed om at vi ikke skulle forsøke at han skulle vri seg på plass. Det fikk jeg samtykke til etter at de hadde lest seg opp på forrige fødsel.
Ved 7 cm kom trykketrangen og siden jeg måtte stå gjennom riene så knep jeg igjen bena det jeg kunne fordi det føltes ut som om han skulle "dette ut".
7-10 cm var rett og slett jævlig og neida de hadde ingenting å tilby for smertene denne gangen heller (jeg hadde takket nei til epidural før igangsettingen).
Når jeg endelig fikk lov til å presse så gikk det så mye bedre, smertene ble nesten borte når jeg endelig fikk lov til å delta aktivt selv.
Etter noen pressrier sier JM til mannen min: "Jeg tror det er en stor en". Da fikk jeg virkelig panikk et par sekunder, men bet så tennene sammen og visste at det vart for sent å gjøre noe med det nå.
Etter en halv time med pressing kom gutten vår på 4.6 kg! (søsteren var til sammenligning 3.5)
I alt tok fødselen 4.5 timer, uten smertestillende og jeg ble sydd mer enn sist

Så det går ann å føde raskt selv med stjernekikkere, men jeg må si at jeg hadde tatt epidural hvertfall siste gangen om jeg visste hva jeg hadde i vente.

Jeg hadde ingen stjernekikker, men hadde en fødsel som varte i 27 timer alikevel [&:]

Kasper var tvilling1 og var stjernekikker!
Fra vannet gikk og til legen bestemte KS gikk det 16 timer [8|] Han lå nemlig med hodet litt på skakke i tillegg, så var derfor fødselen ikke førte noen steder [&:]

Arian var stjernekikker.. Men vi visste det ikke før han var nesten ut (!). Hadde ei ganske så uerfaren jordmor. Kom inn kl 15, med konstante rier, fikk epidural som begynte å funke ca kl 18, kl 19 starta pressriene [:'(] lå med de i 3 timer (!!!) Fikk den berømte beskjeden ikke press (arg!!) Venta og venta på at fostervannet skulle gå, legen på vakt ville ikke ta det. Når klokka var 10 begynte jeg å gi opp, så de bestemte seg for å ta fostervannet, også for å ta vakum.. Fikk ikke med meg den biten, så når de kom inn i rommet og nevnte vakum, var lillegutt ute på neste press! Fikk plutselig noen uante krefter som plutselig dukket opp. Ikke filler'n om han skulle ut med vakum! [:D][;)]

I det han titta ut hørte jeg jordmora, "oy, han kommer jo feil vei!" barnelegen: "hvordan kunne du ikke vite det!?[:'(] hadde vi visst det hadde vi jo tatt vannet for leeenge siden!"[&:] kjente jeg ble litt irritert der og da, men orka ikke tenke noe mer på det rett og slett! Var mildt sagt sliten[8D] kl 2218 var arian ute[;)] 14 min etter at de tok vannet!

Mika var stjernekikker, og fødselen drøyde såpass at det endte med keisersnitt. Han festet seg aldri, og kom skjevt ned i bekkenet da legen tok vannet, så det ble ingen fremgang.. Ellers vet jeg det er flere som ikke har merket forskjell på å føde en stjernekikker og normalt [:)]

Amelia var stjernekikker. Jeg kom opp i 7 cm åpning, men pga epiduralen ikke virket (ble i tillegg satt igang) knøt kroppen seg sammen og jeg gikk ned til 2 cm. Pga hun var stjernekikker (og jeg trengte ekstra stor åpning), åpningen "lukket" seg, og vannet var gått et døgn tidligere endte vi opp med hasterkeisersnitt.

Back
Topp