Stjernekikkere

babyto

Elsker forumet
Hvorfor skal de være værre å føde egentlig ?
Har født ei vanlig kikkende og en stjernekikker, men ene fødselen var jeg proppa med smertelindring og andre hadde jeg ingenting så er litt vanskelig å sammenligne ... :)

Hvorfor de er værre å føde kan jeg ikke svare på, men at det er vonderer, ja det er bare greit..
Jeg hadde problemer med å få henne ut og, hadde presset den maksimale tiden jeg fikk av jordmoren og da ville hun tilkalle lege for å få henne ut med kopp el tang, men fikk henne ut rett før..

min forrige fødsel var en stjernekikker. det var den vondeste fødselen jeg har hatt men nå tok hele fødselen kun 2 timer så alt gikk rimelig kjapt.

Min sønn var en stjernekikker, og satt helt fast..

Etter 19 timer ble han tatt med keisersnitt... Jeg hadde ingen virkning i deg hele tatt av epuduralen , fostod det sånn at det kom av at han låg som han gjore..

Siste mann her var en stjernekikker, og den fødselen var helt grusom. Fra vannet gikk til ho var ute gikk det over 40 timer.  For meg så var smertene helt grusome. Men siden ingen av oss er like, oppleves det jo helt forskjellig.

Kom ikke ut, så ble hastesnitt.

Junior var stjernekikker. Brukte lang tid på å presse og han kom til slutt ut i det legen ville sette sugekopp. Var mye vanskeligere å presse ut han enn snuppa som kom vanlige veien.

Når babyen kjem med bakhovudet først er det minst mulig omkrets. Kjem barnet med ansiktet først er omkretsen på hovudet større pga "feil" vinkel. Omkretsen er større om du måler frå toppen av hovudet og rundt ansiktet til haka og opp igjen, enn om du måler rundt hovudet "rett på", om du skjønar.

Skal sjå om eg finn bilete for å forklare.

Vanleg bakhovudfødsel:

Her kjem barnet med panna først:

Og her med ansiktet først:

De sitter vel ofte litt "fast". Etter jeg hadde presset i en time, ble det oppdaget på ul at hun lå feil vei og hun ble tatt med vakum. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne klart å presse hun ut.

Min tredje var en stjernekikker. synes ikke det var noe værre enn de andre fødslene. Fra 5 cm til hun var ute tok det 10 min... så det var rimelig intenst.
Men så har jeg en setefødsel og en bakhodefødsel med hodeomkrets på 39,5 cm bak meg da.. så mye mulig derfor den ikke var værre enn de to andre...
Bakhodefødselen var min værste fødsel (barn nr.2)

Begge mine var stjernekikkere, han på over 4,5 kg var ganske ubehagelig å få ut

nr 4 her i rekka var en stjernekikker.. Nå har jeg hatt 5 styrtfødsler, og aldri hatt pressrier over 5 minutter (max 3 rier) før nr 4 kom. Jeg synes ikke fødselen i seg selv var værre, men for meg var det rart og bruke 15minutter på pressrier ;) Men barnet var medtatt av påkjenningene, spesielt for at det gikk så fort.
Som sagt syntes ikke detvar noe værre, måtte bare bruke litt mere krefter. ..og slapp unna uten ett sting..

Ranveig R skrev:
Når babyen kjem med bakhovudet først er det minst mulig omkrets. Kjem barnet med ansiktet først er omkretsen på hovudet større pga "feil" vinkel. Omkretsen er større om du måler frå toppen av hovudet og rundt ansiktet til haka og opp igjen, enn om du måler rundt hovudet "rett på", om du skjønar.

Skal sjå om eg finn bilete for å forklare.

Vanleg bakhovudfødsel:

Her kjem barnet med panna først:

Og her med ansiktet først:

Tusen takk for skikkelig svar

Takk for svar jenter

min jente var stjernekikker, har jo ikke andre fødsler å sammenligne med, men sleit med å få presset.....holdt lenge på med det 

jeg fødte tvillinger og tv2 var stjernekikker, og hadde så grusomt vondt at jeg ville ikke presse henne ut,de måtte hjelpe til med sugekopp. fikk også epidural som ikke virket i det hele tatt

Back
Topp