Stjernekikker?

Mathja

Blir kjent med forumet
Var på ul i går,uke 36, for å sjekke om baby lå i seteleie eller ikke. Heldigvis hadde babyen snudd seg, men gynekologen sa den nå hadde nesen opp. Den sto litt ned i bekkenet, men hodet var ikke festet enda. Førstemann kom riktig vei, med nesa ned. Nå er jeg litt bekymret fordi alle sier det er kjempevondt å fø en stjernekikker. Er det mulig at babyen min roterer seg rundt av seg selv på veg ned? Og er det egentlig mer komplisert å fø på denne måten? Første fødsel gikk raskt, greit og helt uten smertelindring..
På forhånd takk for svar.
 
Min eldste var stjernekikker, og han var ekstra vrang ( føltes sånn ut ) for han satt helt fast og de prøvde og få han it med både tang og sugekopp men det endte tilslutt med HS. Babyen din kan fortsatt snu seg så håper den gjør det. Masse lykke til :)
 
Min frøken var stjernekikker, fødselen gikk forsåvidt helt fint. Var litt vanskelig å få hun ut men hun kom til verden samtidig som de begynte å vurdere hjelpemidler så slapp heldigvis det :) har ingen "normal" fødsel å sammenligne med da dette er mitt første barn, men fikk ikke noe smertestillende og syns det var helt greit :)
 
Babyen har god tid til å snu seg enda, og de fleste roterer under fødselen når de er på vei ned bekkenet. Gutten min var stjernekikker, og jeg fødte han. Måtte ha hjelp av vakuum på slutten, og fikk et klipp og noen sting. Det grodde veldig fint etterpå, og jeg merker ingenting nå fem måneder etter fødselen.
 
Hei på deg :)

Så godt å høre at du har en god fødselserfaring fra første gang - det er nesten det aller viktigste! Vi vet at kvinner som har født vanlig og i tillegg hatt en god opplevelse har et veldig godt utgangspunkt når de skal føde igjen!

Det at babyen din ligger med nesen opp nå i uke 36 spiller INGEN rolle i det hele tatt, så i forhold til det kan du senke skuldrene helt :)
Jeg skal forklare så godt jeg kan: Når du er andregangsfødende er det vanligst at hodet til babyen din ikke fester seg før du går i fødsel. Når du begynner med rier og livmoren dytter litt til babyen, vil hode gå ned og feste seg i bekkeninngangen som er oval formet og har best plass i tvervidden. Hodet til en baby har også en oval form og derfor passer hodet perfekt ned i bekkenringen. Det vil si at babyen da ligger med ryggen til din venste eller høyre side.
Først når du kommer et godt stykke ut i fødselen begynner babyen å rotere nedover i bekkenet. Den skal snu seg 90 grader så ryggen vender frem mot magen din og og nasen nedover.
Så det er altså først er godt stykke ut i fødselsen din man kan si noe som helst om hvorvidt babyen kommer med nasen opp eller ned. De babyer som kommer som stjernekikkere roterer ned i bekkenet med nasen framover og ryggen bak mot din rygg.

Ellers er det slik at kvinner som føder stjernekikkere ofte trenger litt mer tid - det gjelder spesielt under pressriene. Siden du spør om det er mere komplisert å føde en stjernekikker, så kan man kanskje si at det er flere som trenger hjelp av en sugekopp for å komme i mål. Det gjelder spesielt førstegangsfødende.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt å fokusere på at sansynligheten for at babyen din kommer på den mest vanlig måten er veldig, veldig stor :)
Nyt disse siste ukene av svangerskapet og bygg deg opp til at dette kommer til å gå bra!

Masse lykke til videre da!

Jordmor Ragna.
 
Back
Topp