Skulle gjerne sagt at jeg her prøvd begge deler. Det har jeg ikke, men mitt første terminstore barn var 3,3kg stor og 36cm rundt hodet. Ingen gigababy, men fødselen var alt annet enn en drøm. Jeg hadde forlenget åpningsfase, risvekkelse flere ganger så jeg måtte ha drypp, forlenget utdrivingsfase og pulsdropp på baby. Tilslutt hadde jeg ingen flere krefter til å presse han ut, og de henta vakuumet. Måtte klippes og sy sikkert rundt 4 sting. Det var vondt og ømt etterpå, fødselen hadde vært kjempelang og jeg brukte virkelig ukevis på å kjenne meg nogenlunde ovenpå energimessig.
Så kom neste fødsel. Det lå an til en enklere fødsel siden jeg hadde født terminstor baby før, og hun lå som hun skulle - trodde vi. Det viste seg ved 5 cm åpning at hun ikke gjorde
Så jeg rakk ikke å forberede eller grue meg så veldig, men setefødsel ble det. Og den ble en kjempegod opplevelse. Aktiv fødsel på rundt 5-6 timer, men kun de siste timene at riene kjente litt i overkant for vonde ut. Jeg fikk velge epidural eller ikke, siden jeg ikke hadde rukket å forberede meg var jeg redd for at det kunne bli akutt keisersnitt, og da går det raskere om epiduralen allerede er klar. Men du trenger ikke å få dette tidlig i forløpet. Jeg fikk også akkurat samme opplevelse som med sønnen min - epiduraler fungerte bare sånn 10%. MEd andre ord utrolig lite smertelindring, måtte puste meg gjennom alt av rier likevel. Fikk en erfaring og flink jordmor som jeg var trygg på hele veien, og hun veiledet siste del før pressefasen veldig godt. Da skal man ligge i ulike posisjoner får å få baby til å komme lenger ned i bekkenet. Eller jeg måtte hvertfall det, hun lå veldig høyt opp i bekkenet da fødselen startet.
Presset i 15-20 minutter, husker ikke nøyaktig. Fikk en bitteliten førstegradsrift som ble sydd, og et pyntesting et annet sted. Ingen innvendige rifter og stingene merket jeg ikke noe til, kunne sitte/gå/stå kort tid etterpå uten ubehag. Så for meg var setefødsel en kjempegod erfaring, og du kan vente til langt uti forløpet med epidural eller droppe det helt
Man må presse ut barnet litt mer aktivt i en viss del av pressefasen hvor det ikke vil være mulig å få babyen ut med vakuum slik som ved hodeleie, så de trenger at du har krefter igjen på slutten. Så derfor anbefalingen om epidural, og mtp eventuelt keisersnitt. Jeg velger hvertfall setefødsel over både min forrige fødsel og keisersnitt når som helst.