Stivheter hos spebarn?

Ugla

Gift med forumet
Jeg lurer litt.. det virker som om veldig mange her mistenker/har fått diagnostisert stivheter av ulike typer hos barna. (nakke/rygg/kiss etc)
Og mange skriver om behandling hos kiropraktor/manuellterapaut/fysio.

Så jeg lurer..hvor vanlig er dette egentlig?
Har ditt barn slike plager?

Han gråter ikke, men har en veldig tydelig favorittside. Vi skal til manuellterapaut den 2 februar. Må legge til at det er den manuellterapauten jeg går hos, så hun tok det bare som en tjeneste for meg[:)]

Sitter med samme inntrykket som deg. Ingen av mine har hatt og jeg har heller ikke hatt mistanke. Og jeg har heller ikke hørt så mye om det blant venninner eller barselgruppe. Men her på des-10 virker det som om mange har det, nesten så jeg letet etter symptomer på lillegutt en stund for det føltes så vanlig, hehe [:)]

supert at de som har det får hjelp!

Stemte at jeg ikke har mistanke, men det ble kanskje litt feil. Hun har absolutt ingen plager, hun er verdens mest rolige og fornøyde baby. Derimot så lå hun på en veldig pussig måte inne i magen, og var helt skjev da hun ble født. Derfor ordnet helsesøster med time hos barnefysioterapeut for oss, så vi skulle få sjekket nakken. Heldigvis var nakken helt fin, med full bevegelighet og ingen smerter, ingen tegn til kiss.[:D] Skjevheten er nå omtrent forsvunnet også. Nå vet jeg helt sikkert at hun ikke har noen slike problemer, men jeg hadde jo på en måte en slags mistanke tidligere.

Jeg synes det er veldig bra at kiss er blitt et mer kjent problem, slik at flere babyer enn tidligere får hjelp. På den andre siden er det en fare at man kan bli så opphengt i en "motediagnose", slik at man ikke oppdager at problemet er noe helt annet. Og litt kjedelig at friske barn som min skal bli mistenkt å feile noe som ingen ville tenkt over tidligere.

ORIGINAL: Sukkertopp

Stemte at jeg ikke har mistanke, men det ble kanskje litt feil. Hun har absolutt ingen plager, hun er verdens mest rolige og fornøyde baby. Derimot så lå hun på en veldig pussig måte inne i magen, og var helt skjev da hun ble født. Derfor ordnet helsesøster med time hos barnefysioterapeut for oss, så vi skulle få sjekket nakken. Heldigvis var nakken helt fin, med full bevegelighet og ingen smerter, ingen tegn til kiss.[:D] Skjevheten er nå omtrent forsvunnet også. Nå vet jeg helt sikkert at hun ikke har noen slike problemer, men jeg hadde jo på en måte en slags mistanke tidligere.

Jeg synes det er veldig bra at kiss er blitt et mer kjent problem, slik at flere babyer enn tidligere får hjelp. På den andre siden er det en fare at man kan bli så opphengt i en "motediagnose", slik at man ikke oppdager at problemet er noe helt annet. Og litt kjedelig at friske barn som min skal bli mistenkt å feile noe som ingen ville tenkt over tidligere.

Men er det enkelt å sette diagnose på Kiss?
Grunnen til at jeg lurte på hvor vanlig det var er at det virker som så mange her har vært innom en form for fysikalsk behandling. Og om det er så vanlig som det virker burde kanskje det være med i helsesjekk?
Har selv ingen mistanker.. hun har litt favoritt side..men ikke verre enn det jeg har selv. Godtar fint at jeg snur..og snur seg selv mer og mer.. :)

Her er det påvist stivheter på høyre side av nakken og mellom skulderbladene ... Håper behandlingen hjelper ..

Her hadde vi mistanke, fått behandlig - fant ut at det ikke var noe galt. At hun var urolig kom nok av utvikling av tarmsystem (vondt i magen - vanskelig med å få det ut, roer seg når hun blir bært i mageleie) og nervesystemet (ekstremt behov av nærhet/trygghet - roer seg med nærkontakt).

ORIGINAL: Ugla med julegullet

Grunnen til at jeg lurte på hvor vanlig det var er at det virker som så mange her har vært innom en form for fysikalsk behandling. Og om det er så vanlig som det virker burde kanskje det være med i helsesjekk?
Har selv ingen mistanker.. hun har litt favoritt side..men ikke verre enn det jeg har selv. Godtar fint at jeg snur..og snur seg selv mer og mer.. :)

Jeg aner ikke om det er enkelt å sette diagnose, men vet at de fleste glipper i sjekken som blir gjort på sykehuset. Kanskje like greit at de ikke fokuserer på det så tidlig, for å ikke finne slike som Anna som trengte litt tid på seg til å komme i normal fasong selv. Fysioterapeuten som undersøkte henne vridde nakken hennes i alle mulige retninger, så det virket ikke som om det ville vært noe problem å oppdage nedsatt bevegelighet.

Derimot så blir det sjekket at babyen er symetrisk, og beveger seg symetrisk, på hver eneste kontroll på helsestasjonen det første året. Helsesøster ser etter at babyen beveger begge sider like mye. Hun spør om babyen har favorittside, spør om ammeproblemer, ser etter hårslitasje, og kjenner etter om hodet er flatt bak eller på siden. Tror de skal oppdage og henvise videre en alvorlig kiss hvis de gjør jobben skikkelig, så det blir jo undersøkt. (Må innrømme at jeg er litt skeptisk til noen kiropraktorer som diagnostiserer "stivheter" hos alle med kolikk. All behandling virker på noe som likevel snart går over.[;)])

Har mistanke pga han satt fast under fødselen og griner endel eller han griner ikke sååå mye, men når han første begynner er han utrøstelig.. Så helsesøster anbefalte å gå til manuell terapaut..

Bedre en gang for mye enn en gang for lite [;)]

ORIGINAL: Ugla med julegullet

d er ganske vanlig virker d som. min 8 åring står på venteliste for¨å bli sjekka. er mange større barn som har hatt d siden fødsel og ikke blitt behandla som faktisk har fått diagnosen og medisiner for ADHD[&:] min har ikke fått d, men d er utrolig mange som har spørt om han har ADHD. og han føler selv at kroppen ikke hører på han! han lærte seg og sykkle først nå i sommer. så er veldig spent på den timen med han.

Vesla har en favorittside, og er helt umulig å få henne til å ligge på andre siden uten at hun gråter og blir sint. Var hos fysio på HS, men hun var under læretid så anbefalte å ihvertfall få det sjekket. Så nå venter vi på time, bedre å sjekke en gang for mye.
Noen som vet hva det koster?

manuell terapeuten vi var hos koste oss ingen ting!

Back
Topp